Hi ha una edat ideal per tenir mòbil?

Quina és l’edat adequada per tenir mòbil? Aquesta és una de les preguntes més freqüents entre pares, mares i educadors/es. Una pregunta, però, que no seria del tot encertada si ens la plantegem únicament pensant en obtenir una resposta màgica i en forma de xifra; un número que ens permeti sentir-nos confortables, que estem fent el que toca i que, a partir d’aquí, tot sortirà bé...


La realitat, és molt més complexa, especialment quan parlem de tecnologies i de societats digitals. En aquest sentit, Jaume Funes, psicòleg i educador social, planteja algunes qüestions molt interessants en el seu article “L’edat adequada i el perill dels canvis”, publicat al diari Ara. Entre altres coses, Funes afirma: "en lloc d’entendre com és el món en què vivim immersos, tractem d’ajornar la relació “contaminant”, de fer esperar que estiguin madurs. En lloc de veure com es modifica l’educació, mirem de protegir davant del que és desconegut. Parlem dels perills dels aparells i no de com continuar educant enmig de la seva presència".


En el seu article, Funes ens fa reflexionar sobre com la presència dels aparells digitals és una constant que no podem obviar, i ens convida a acompanyar als infants en el seu procés de socialització també amb aquests dispositius. No es tracta tant de plantejar-nos “a partir de quin moment...” sinó d’assumir que el moment ja és aquí, permanent i present en totes les edats. És necessari, doncs, que a cada edat s’hi estableixi una relació diferent, que evolucioni gradualment.


Perquè això sigui possible, ens pot anar bé començar revisant quina és la nostra relació amb els dispositius tecnològics en general. I per saber en quin punt ens trobem com a adults, pel que fa per exemple a la nostra relació amb els dispositius mòbils, us recomanem que mireu de respondre un senzill test, plantejat per la psicòloga i orientadora educativa, Ana Torres, que trobareu en el seu article titulat “¡Mi tesoro!” , publicat a La Voz de Galícia. Seguidament, podeu plantejar el mateix test als vostres fills o filles. O, si us ve de gust, podeu respondre’l conjuntament.


En cas que se us acudeixin altres situacions per plantejar sobre la interacció diària que mantenim amb els dispositius tecnològics en general, anant més enllà dels mòbils, us animem a afegir totes aquelles qüestions que us vinguin el cap, així podeu crear el vostre propi auto-test familiar. O plantejar-ne un dirigit de pares/mares a fills/es i viceversa. L’objectiu, en qualsevol cas, és saber en quin punt ens trobem, si estan canviant els nostres hàbits amb el temps com a conseqüència de la interacció amb els dispositius tecnològics i, en termes generals, debatre.


Evidentment, perquè dinàmiques familiars així siguin possibles, hem d’aconseguir crear moments i espais de confiança, en què els nostres fills i filles se sentin còmodes conversant amb nosaltres. El que més ens hauria de preocupar, per tant, és ser capaços de generar aquests espais i de no perdre’ls en el pas de la infància a l’adolescència. A partir d’aquí, els límits també són cosa dels adults, i han d’existir, però perquè veritablement funcionin s’ha de mantenir el respecte mutu i la comunicació interpersonal.


En paraules de Miguel Àngel Torrico, psicopedagog expert en noves tendències educatives i professor de la UOC i la UB, recollides en l’article de Paloma A. Usó “Més likes, més amics?”: s’ha de limitar l’ús del mòbil i de les pantalles i s’ha de ser exemplar. A l’hora dels àpats es retiren totes les màquines i és temps de parlar. Se’ls ha d’explicar que a la vida hi ha una rica gamma de grisos, s’ha d’aprofitar i jugar en família, sortir a la natura o fer esport.

Imatge de família i natura


Així doncs, aprofitem l’excusa que el bon temps ja és aquí i l’estiu ben a prop, i comencem per planificar sortides i jocs en família? Prioritzem la natura i l’esport per damunt de les pantalles a totes hores?
Per acabar, podeu consultar algunes de les qüestions que en Sergi Lorca planteja a les seves xerrades sobre educació digital dirigides a alumnat de secundària, i que trobareu recollides en el següent article publicat a El diari de l’Educació: “No discutir per whats’app, activar la privacitat a Instagram i altres consells d’educació digital per adolescents.”