Back to top

Això també és publicitat

Una jove mira fotografies a la seva tauleta

Actualment, la publicitat és a tot arreu. Fins no fa tant, era més fàcil saber on ens la trobàvem: a la televisió, a la premsa, als cartells al carrer, etc. I, quan ens la trobàvem, sabíem que érem espectadors d’una acció intencionada de vendre.

Amb l’arribada d’internet, la publicitat ens bombardeja. Ens la trobem on abans, és clar, però també en els nostres dispositius i als nous mitjans i plataformes que utilitzem. Apareix sense avisar, quan mirem una xarxa social o quan estem llegint una pàgina web. Ens la trobem quan volem sentir una cançó, quan mirem un vídeo de Youtube o quan veiem un programa en diferit. Tot i així, en aquests casos seguim sent conscients que aquell quadre que envaeix la nostra pantalla, la veu que interromp la nostra llista de reproducció o el vídeo que precedeix el que realment volem mirar, és publicitat, però... Som igual de conscients quan ens apareix un producte dins d’una fotografia o un vídeo d’algú que seguim? Això també és publicitat!

La publicitat encoberta, com ara l’emplaçament de producte, fa molt que existeix i ja fa molts anys que es va instaurar, per exemple, a la televisió o al cinema. Ara, però, en l’univers d’internet, ha pres noves formes i s’ha introduït a les xarxes d’una manera encara més discreta. Per exemple, a través de les empreses i els continguts que publiquen com un usuari més de les xarxes socials, o a través dels influencers, els blocaires i els youtubers que seguim en el nostre dia a dia. A través d’aquests, rebem a diari missatges de marques que paguen per anunciar-se discretament i generar en nosaltres un interès inconscient cap als seus productes.

Hem de saber reconèixer aquest tipus de publicitat que, sense saber-ho, ens influencia en el nostre dia a dia tant, o més, que la publicitat convencional.

Icona d'una mà apuntant cap avall   A les pestanyes de sota, trobareu la proposta d'activitats per treballar aquesta qüestió amb el vostre alumnat. Feu un cop d'ull a les diferents pestanyes per veure la seqüència de les tres sessions proposades. Trobareu els continguts relacionats i les pautes de desenvolupament de les activitats a la guia per al professorat

Què treballarem?

Símbol de 'vist'

Els canals i formats a través dels quals rebem impactes publicitaris.

Símbol de 'vist'

La publicitat encoberta i les noves formes de publicitat presents a les xarxes.

Símbol de 'vist'

Els canvis a la publictat des de l'arribada d'internet.

Símbol de 'vist'

La identificació de missatges publicitaris.

Com ho farem?

Símbol de 'vist'

Reflexió sobre la quantitat d'impactes publicitaris que rebem en el nostre dia a dia.

Símbol de 'vist'

Cerca d'informació sobre la publicitat a internet.

Símbol de 'vist'

Identificació i anàlisi de missatges publicitaris.

Símbol de 'vist'

Activitat pràctica al voltant d'Instagram.

Àmbits competencials:

  • Acció tutorial
  • Àmbit lingüístic
  • Àmbit tecnològic
  • Àmbit social
  • Àmbit artístic
  • Àmbit de cultura i valors
  • Àmbit digital

Temporització: 3 sessions d'una hora

Materials necessaris:


Materials complementaris de la unitat didàctica:

A continuació trobareu la proposta d'activitats de la primera sessió. Podeu consultar els conceptes teòrics i les pautes de desenvolupament de cada activitat a la guia per al professorat

1. Per començar...

Farem una reflexió conjunta per identificar entre tots i totes per on rebem la publicitat, és a dir, quins suports publicitaris coneixem. A través de les seves intervencions, apuntarem a la pissarra les diferents vies per on rebem publicitat: a la televisió, a la premsa, pel carrer, al transport públic, a internet, al cinema.

És important completar la llista i posar èmfasi en aquella publicitat que no ho sembla:

  • La publicitat dins de les xarxes socials.
  • La publicitat que fan els influencers.
  • L’emplaçament de producte o la publicitat encoberta.

Finalment, un cop la llista estigui completa, ens farem les preguntes següents:

  • Érem conscients que rebem publicitat que no té la forma habitual, amagada en altres continguts?
  • Per què creiem que es fa aquest tipus de publicitat?
  • Creiem que és més o menys efectiva que la resta de missatges publicitaris?
  • Què pensem del fet que els personatges que seguim o admirem cobrin de les marques per mostrar-nos o parlar-nos de productes i serveis?

2. Anem a veure-ho més clar

Per aprofundir en la publicitat a l’univers d’internet, realitzarem una activitat centrada en els canvis i les noves formes que ha anat prenent el llenguatge publicitari.

Icona d'un clip

Si la nostra classe és de 1r o 2n d’ESO
Mirarem aquest clip del programa de TV3 “Valor Afegit”, on s’explica com funcionava la publicitat a internet en el moment en què van néixer les xarxes socials. Ens centrarem en els fragments que van del començament al minut 6:30, i del 10:30 a l’11:37.

A continuació, realitzarem un debat amb l'alumnat sobre el món de la publicitat a internet. Trobareu algunes pautes de dinamització a l'apartat 2.2 de la guia per al professorat. 

Icona d'un clip

Si la nostra classe és de 3r o 4t d’ESO
En grups de 5, buscarem informació sobre com ha canviat la publicitat amb l’entrada d’internet per, després, posar-ho en comú en una petita exposició oral amb els resultats. Per concretar la cerca, cada un dels grups se centrarà en un tema:

  • Com era la publicitat abans d’internet i quins formats i suports tenia (cartells, banderoles, trucades, coreu comercial, anuncis als mitjans de comunicació, etc.).
  • Elements publicitaris apareguts amb internet (bàners, correu electrònic, influencers, publicacions a les xarxes socials, etc.).
  • Relació entre la publicitat i les dades que les diferents plataformes d’internet van guardant de nosaltres.
  • Impacte dels diferents formats publicitaris que s’utilitzen actualment.
  • Publicitat encoberta a internet i als diferents mitjans de comunicació.
  • Nous oficis i perfils professionals apareguts al voltant de la publicitat a internet.

Com a punt de partida per a la cerca, podem proporcionar els recursos complementaris que trobareu al final de la unitat didàctica.

Un cop acabat el temps de cerca d'informació, cada grup exposarà les seves conclusions sobre el tema a partir del material que hagi trobat i anirem apuntant a la pissarra els conceptes clau. Així, gràcies a la informació aportada per tots i totes, obtindrem una imatge global sobre com ha canviat i com funciona la publicitat en l'actualitat.


Materials complementaris de la unitat didàctica:

A continuació trobareu la proposta d'activitats de la segona sessió. Podeu consultar els conceptes teòrics i les pautes de desenvolupament de cada activitat a la guia per al professorat

3. La publicitat a través dels influencers

Ara que ja hem estat treballant sobre les múltiples formes que pren la publicitat i hem reflexionat conjuntament sobre els canvis que internet ha propiciat en aquest sector, anem a centrar-nos en una de les darreres novetats: la publicitat a través dels influencers.

Preguntarem a l’alumnat sobre els youtubers i instagramers que més coneixen i els anirem apuntant a la pissarra. A continuació, preguntarem si consideren que aquests personatges els influencien directament, per exemple, en el tipus de roba que porten, en el que mengen i/o en la música que escolten. Un cop haguem escoltat les seves impressions inicials sobre aquesta qüestió, projectarem a l’aula el reportatge 'Youtubers: els nous ídols', del programa '30 minuts', de Televisió de Catalunya.

Un cop vist el reportatge, obrirem un petit debat sobre l’impacte de la publicitat encoberta a través dels influencers. A la guia per al professorat trobareu exemples de preguntes que us podran ajudar a dinamitzar-lo.

Treball fora de l'aula:

4. Posem-hi un ull! 

Individualment, durant un dia sencer, ens fixarem en els missatges publicitaris que rebem. Haurem de parar atenció i pensar en els elements següents:

  • Quins productes, serveis o marques promocionen els missatges i impactes rebuts.
  • Per quins canals i formats ens arriba, parant especial atenció a aquelles estratègies més amagades, com ara la publicitat encoberta o l’emplaçament de producte a la televisió, la ficció o les xarxes socials.
  • Pensem que encaixen amb els nostres gustos o necessitats? És a dir, considerem que som públic objectiu i clients potencials de la marca?
  • Quin objecte podríem portar a l’aula per representar visualment els productes o serveis dels quals hem rebut un impacte publicitari?
    Haurem de portar els objectes a l’aula, ja que els utilitzarem en la següent sessió.

Per recopilar tota aquesta informació, podem fer servir la taula que apareix a l'apartat corresponent de la guia per al professorat. També podem fer captures de pantalla o fotografies, guardar-nos els enllaços o imatges, etc.

Un cop feta aquesta feina individual, ens trobarem, en grups de 5, fora de l’aula, per posar en comú tot el que hem observat i comprovar si hi ha coincidències o si se’ns havia escapat alguna cosa. En cas que hi hagi coincidències, les comentarem per pensar entre tots i totes si es tracta o no de publicitat encoberta. I en cas que se’ns hagi escapat algun missatge publicitari, ens fixarem en si es tractava de publicitat encoberta.


Materials complementaris de la unitat didàctica:

A continuació trobareu la proposta d'activitats de la tercera sessió. Podeu consultar els conceptes teòrics i les pautes de desenvolupament de cada activitat a la guia per al professorat

5. Sabem detectar la publicitat?

Per acabar d’entendre com ens ataquen per totes les pantalles, farem una reflexió conjunta. Cada grup sortirà a la pissarra per explicar els seus resultats. Utilitzarem les preguntes següents com a guia de les intervencions:

  • Quants anuncis veiem al dia? Quants impactes publicitaris hem comptat?
  • En quins canals o formats els hem vist?
  • Hem trobat molts anuncis que funcionen com a publicitat encoberta? És a dir, hem trobat productes o marques a sèries, xarxes socials, vídeos de youtube, programes i pel·lícules sense que s’indiqués que es tractava de publicitat?
  • Pensem que els impactes publicitaris rebuts encaixaven amb els nostres gustos o necessitats? Quins canals o formats s’hi acosten més?

Anirem apuntant a la pissarra les idees clau i els tipus de publicitat i les marques que vagin sortint.

6. Expresem-ho visualment

A continuació, ens tornarem a reunir en els mateixos grups per convertir en una imatge la nostra conclusió com a grup sobre la presència de la publicitat en el nostre dia a dia.

Per fer-ho, utilitzarem els objectes que hem portat per representar els impactes publicitaris rebuts durant la feina fora de l’aula. Per exemple, podem escollir un membre del grup i “vestir-lo” amb tots els objectes que hem portat. Un cop tenim pensada i preparada la nostra imatge, farem una fotografia pensada per penjar-se a Instagram. Pot ser tan original, còmica o creativa com vulguem, sempre que reflecteixi en una imatge l’impacte de la publicitat en el nostre dia a dia. I, com en tota publicació a Instagram, pensarem en els ingredients següents:

  • Un nom per al grup, com si fos el nom d’usuari d’un compte en aquesta xarxa.
  • La fotografia. Pensem quina ha de ser la ubicació, el o la model (si en necessitem), com el col·loquem per fer la instantània, si ens calen més elements de decorat, etc.
  • Una frase o text breu que sintetitzi les nostres conclusions sobre l’impacte publicitari que rebem.
  • Un hashtag, que serà #aixòtambééspublicitat, tot i que en podem pensar d’addicionals que creguem representatius. Recordem no excedir-nos!
  • Si volem, podem pensar comentaris amb les reflexions que s’han anat fent durant el treball.

A la guia per al professorat trobareu una plantilla per guiar l’activitat, i podem optar per fer-ho digitalment o bé imprimir-ho i fer-ho a mà.

7. Mirem i compartim els resultats

Icona d'un clip

Si la nostra classe és de 1r o 2n d’ESO
Per compartir els resultats amb la comunitat educativa, podem penjar els treballs a l’Instagram del centre educatiu, en cas que en disposi, o bé a les xarxes socials de l’institut o la seva pàgina web.

Icona d'un clip

Si la nostra classe és de 3r o 4t d’ESO
Podem finalitzar l’exercici directament a l’aplicació, si els membres del grup en tenen. O si preferim no utilitzar els comptes personals, podem penjar els treballs a l’Instagram del centre educatiu, si en disposa, o bé a les xarxes socials de l’institut o la pàgina web.

Un cop hem posat en comú els treballs i imatges de tots els grups, recuperarem tot allò apuntat a la pissarra durant la primera part de la sessió per fer un petit debat final. A la guia per al professorat trobareu algunes pautes que us poden ajudar a dinamitzar el debat.


Materials complementaris de la unitat didàctica:

Estudi 'Els joves i la presència de la publicitat en la seva vida quotidiana'

Estudi de l’Agència Catalana de Consum i la Universitat Autònoma de Barcelona sobre sobre com els i les joves catalanes veuen la publicitat.
Aplicació: Pot ser útil per a preparar la primera sessió.
Nivell educatiu: Documentació per al professorat.

'Influencers en Instagram: barra libre para la publicidad encubierta'

Article publicat a 'eldiario.es' sobre la publicitat a Instagram a través dels anomenats 'influencers' i la manca de control en aquestes pràctiques.
Aplicació: La lectura d'aquest article pot complementar la primera sessió, com a exemple d'on poden trobar aquest tipus de publicitat.
Nivell educatiu: Tots els nivells d’ESO.

La publicitat encoberta s'amaga a les xarxes socials

Article de Carmen Jané, periodista especialista en noves tecnologies, publicat a 'El Periódico' sobre la publicitat encoberta a les xarxes socials i la manca de control a l'estat espanyol.
Aplicació: La lectura d'aquest article pot complementar la primera sessió.
Nivell educatiu: Tots els nivells d’ESO.

"¿Para qué sirve un influencer?"

Article d'Anna Solé publicat a 'La Vanguardia' sobre el fenomen dels "influencers" i com han canviat les estratègies de publicitat de les marques.
Aplicació: La lectura d'aquest article pot complementar la primera sessió, per entendre de quina manera és present la publicitat encoberta als missatges dels "influencers".
Nivell educatiu: Tots els nivells d’ESO.

"Baila mi marca: ‘product placement’ y videoclips en la era YouTube"

Article publicat al diari 'Diagonal' sobre l'emplaçament de producte als videoclips en l'adaptació de la indústria musical a l'era de Youtube.
Aplicació: La lectura d'aquest article pot complementar la primera sessió, com a exemple d'on poden trobar aquest tipus de publicitat.
Nivell educatiu: Tots els nivells d’ESO.

"Adiós a la publicidad encubierta en Instagram: los «influencers» deberán ser más transparentes"

Article publicat al diari 'ABC' sobre els canvis anunciats per Instagram per regular la publicitat encoberta i sobre les primeres accions preses a Regne Unit o Estats Units.
Aplicació: La lectura d'aquest article pot ser útil per complementar i preparar la primera sessió.
Nivell educatiu: Tots els nivells d'ESO.