Back to top

Periodisme ciutadà

Un grup de gent al carrer

El periodisme està canviant i nosaltres hi tenim molt a veure! Si bé en altres unitats didàctiques relacionades amb la informació podem veure com ha canviat la manera d’informar-nos respecte de fa uns anys, en aquesta unitat ens endinsarem en les possibilitats i les eines que tenim a l’abast per convertir-nos en generadors d’informació, sigui escrita o audiovisual.

Així doncs, les noves tecnologies ens donen l’oportunitat de formar part del procés informatiu, no només per les possibilitats d’expressar-nos i de comunicar a través de les xarxes socials i d’internet, sinó també perquè, cada cop més, els mitjans de comunicació compten amb els nostres testimonis i continguts.

En aquesta nova etapa, som periodistes ciutadans i tenim un paper important! Sigui a través de les paraules o de les imatges, la nostra participació és important per als mitjans de comunicació, ja que ara poden comptar amb molts més testimonis sobre el que passa al món. I la forma amb què ens plantegem aquesta participació té una influència en la qualitat d’aquest nou paradigma informatiu. Per això, com que tenim un paper en el procés d’elaboració de les notícies, hem de sumar forces per fer que la informació que arriba a l’audiència sigui de qualitat.

Així doncs, en aquesta unitat didàctica prendrem consciència del nostre paper en l’actual paradigma informatiu i aprendrem a actuar com els periodistes ciutadans que som.

    Icona d'una mà apuntant cap avall   A les pestanyes de sota, trobareu la proposta d'activitats per treballar aquesta qüestió amb el vostre alumnat. Feu un cop d'ull sota aquestes línies i trobareu la seqüència de les tres sessions proposades. Trobareu els continguts relacionats i les pautes de desenvolupament de les activitats a la guia per al professorat.

    Què treballarem?

    Símbol de 'vist'

    El periodisme ciutadà i les possibilitats que tenim al nostre abast per convertir-nos en generadors d'informació i continguts.

    Símbol de 'vist'

    Aspectes negatius i positius del periodisme ciutadà.

    Símbol de 'vist'

    Els criteris i els principis ètics de la pràctica periodística​.

    Com ho farem?

    Símbol de 'vist'

    Jocs de rols i debats a l'aula.

    Símbol de 'vist'

    Anàlisi de notícies de diferents mitjans de comunicació.

    Símbol de 'vist'

    Debat conjunt per extreure conclusions com a grup classe.

    Àmbits competencials

    • Acció tutorial
    • Àmbit lingüístic
    • Àmbit tecnològic
    • Àmbit social
    • Àmbit de cultura i valors

    Proposta de temporització: 3 sessions d'una hora

    Materials necessaris:

    • Guia per al professorat 
    • Projector a l’aula per a la visualització dels vídeos
    • Pissarra o suport digital.
    • Ordinadors amb accés a internet i programari d'edició de vídeo
    • Dispositiu amb enregistrament mòbil (càmera, telèfon intel·ligent, tauleta, etc.)
    • Cable de transmissió d’arxius (USB)

    Materials complementaris de la unitat didàctica:

    A continuació trobareu la proposta d'activitats de la primera sessió. Podeu consultar els conceptes teòrics i les pautes de desenvolupament de cada activitat a la guia per al professorat.

    1. Per començar...

    Per endinsar-nos en el periodisme ciutadà, visualitzarem un fragment d’un reportatge del programa 'Cámara Abierta 2.0', de RTVE, que explica, de manera clara i concisa, aquest concepte (del minut 2:50 al 6:25).

    2. Ens posicionem

    Realitzarem un debat articulat al voltant de dos posicionaments diferenciats, un a favor i un en contra del periodisme ciutadà. D’aquesta manera, entre tots i totes buscarem i reflexionarem sobre els aspectes positius i els negatius d'aquest fenomen.

    Icona d'un clip

    Si la nostra classe és de 1r o 2n d'ESO
    De manera conjunta, els grups treballaran al voltant dels conceptes a favor o en contra. En qualsevol cas, hauran d'extreure un mínim de 5 arguments.

    Icona d'un clip

    Si la nostra classe és de 3r o 4t d'ESO
    En primer lloc, individualment, cada alumne/a treballarà en els seus arguments a favor o en contra. A continuació, ho posaran en comú amb el seu grup. Hauran d'extreure un mínim de 5 arguments.

    Debatem. Basant-nos en els arguments preparats en grup, dividim la classe en els dos grups, de manera que puguin debatre els uns amb els altres. Amb el professor o professora com a dinamitzador dels torns de paraula, cada grup exposarà els seus arguments, que es debatran col·lectivament des dels dos posicionaments plantejats. Per dinamitzar el debat, podem tenir en compte les pautes i preguntes que trobareu a la guia per al professorat. 

    3. Extraiem conclusions

    Deixant de banda el posicionament que ens hagi tocat defensar, repassarem les idees apuntades a la pissarra i, entre tota la classe, intentarem trobar les 10 idees que millor expressin el nostre punt de vista com a grup classe sobre el periodisme ciutadà, les oportunitats que ens ofereix i els aspectes negatius que fan necessari que mantinguem sempre una actitud activa i crítica a l’hora d’informar-nos.


    Materials complementaris de la unitat didàctica:

    A continuació trobareu la proposta d'activitats de la segona sessió. Podeu consultar els conceptes teòrics relacionats amb cada activitat a la guia per al professorat. 

    4. Ara nosaltres: posem-nos en situació

    Plantejarem una dinàmica de joc de rols per posar-nos en situacions que nosaltres podríem viure, i així reflexionarem sobre com podem o hem d’actuar des del paper de periodistes ciutadans.

    Abans d’iniciar la dinàmica de joc de rol, conjuntament, llegirem i veurem els vídeos de les notícies següents:

    Després de la lectura de les notícies i la visualització d’aquests vídeos, que ens mostren diferents formes d’actuar de persones que han presenciat una baralla, resumirem conjuntament les actuacions dels testimonis en cada cas i les anotarem a la pissarra.

    Fem els grups. A continuació, dividirem la classe en grups de 5, que hauran de pensar en una situació de conflicte similar a les que hem vist a les notícies i distribuir els rols següents:

    • L’agressor/a. És a dir, la persona que comet els fets violents.
    • L'agredit/a. És a dir, la persona que rep els fets violents.
    • Un/a periodista. El professional de la informació que arriba més tard a cobrir els fets.
    • Un testimoni. La persona que veu el que està passant.
    Icona d'un clip

    Si la nostra classe és de 1r o 2n d'ESO
    El cinquè component del grup serà qui dirigirà l’acció, com un director o directora de teatre que vetllarà perquè l’actuació es desenvolupi com l’haguem planificat i pensat.

    Icona d'un clip

    Si la nostra classe és de 3r o 4t d'ESO
    El cinquè component del grup gravarà l’acció amb un dispositiu que permeti l’enregistrament d’imatges, com ara un mòbil, una tauleta o una càmera, etc.

    Preparem la situació. Amb els diferents rols repartits, els grups es reuniran per pensar com enfocaran la situació d’una baralla i quins seran els posicionaments que adoptaran a l’hora d’actuar, sempre tenint en compte que hem de representar la baralla sense fer-nos mal.

    Apuntem les reflexions que ens sorgeixen. Cada grup apuntarà quins són els principals dilemes que s’han trobat a l’hora de plantejar cada comportament. Algunes preguntes que ens poden ajudar a reflexionar podrien ser les següents:

    • Ens ha costat posar-nos a la pell de l’agressor/a? Per què?
    • Hem tingut dubtes sobre què faríem si presenciéssim una baralla com aquesta?
    • Quins?
    • Quines dificultats hem tingut a l'hora de pensar com actuarà el periodista que arriba al lloc dels fets?
    • Com pensem que actuaria un periodista davant d'una situació així?

    Practiquem l'actuació

    Icona d'un clip

    Si la nostra classe és de 1r o 2n d'ESO
    Un cop hem pensat i preparat la situació que representarem, i apuntades les reflexions que hagin sorgit com a resultat d’aquest treball, assajarem la nostra actuació per tal que el resultat final, durant la següent sessió, sigui el millor possible.

    Icona d'un clip

    Si la nostra classe és de 3r o 4t d'ESO
    Plantejarem l’activitat en format audiovisual i, després d’un breu assaig, la gravarem en pla fix per tal de visualitzar-la després conjuntament. Per a la gravació, podem distribuir els grups per diferents espais disponibles del centre (passadissos, patis, vestíbul, etc.).


    Materials complementaris de la unitat didàctica:

    A continuació trobareu la proposta d'activitats de la tercera sessió. Podeu consultar els conceptes teòrics relacionats amb cada activitat a la guia per al professorat. 

    5. Representem

    Icona d'un clip

    Si la nostra classe és de 1r o 2n d’ESO
    Dividits en els mateixos grups, reprendrem l’actuació practicada durant la sessió anterior. Després de repassar els papers de cadascú, cada grup representarà la situació plantejada davant de la classe.

    Icona d'un clip

    Si la nostra classe és de 3r o 4t d’ESO
    Amb la classe en la disposició habitual, visualitzarem els vídeos realitzats per l’alumnat al final de la sessió anterior.

    Comentem les representacions dels grups. Després de cada grup que surti a representar o de cada vídeo que es visualitzi, dedicarem uns minuts a comentar, conjuntament, els posicionaments que hem pres respecte la situació plantejada. Algunes preguntes per impulsar la participació podrien ser les següents:

    • Ens sentim identificats amb la manera d’actuar del testimoni? Nosaltres actuaríem de la mateixa manera?
    • Per què creiem que les persones actuen així quan presencien situacions de conflicte?
    • Com valorem l'actuació del periodista?
    • Algun cop ens hem trobat davant d'una situació similar? I com hem actuat?

    Recollim les nostres conclusions. Un cop tots els grups han acabat la seva representació o hem visualitzat tots els vídeos, fem un debat final per extreure les conclusions sobre la feina feta durant les tres sessions. Algunes preguntes per impulsar la participació podrien ser les següents:

    • Si nosaltres fóssim els agressors en una situació així, com voldríem que actuessin els ciutadans i els mitjans de comunicació davant dels fets?
    • I si fóssim les víctimes d’una agressió? Quin paper ens agradaria que tinguessin els ciutadans i els mitjans de comunicació respecte el que ens està passant?
    • I com a públic que rep la informació sobre aquest incident, quin tipus d’informació i d’imatges voldríem rebre?
    • Tenint tot això en compte, quina creiem que és la millor manera d’actuar si som testimonis d’una situació que pot ser notícia?
    • I si en comptes de ser una baralla és algun altre tipus de situació noticiable? Per exemple, un incident meteorològic al nostre municipi, una manifestació, un incendi, un atemptat terrorista... Mantindríem els mateixos criteris?
    • Què és el primer que hem de fer si estem davant d’una situació de conflicte, violència o emergència?
    • Si volem compartir el nostre testimoni, què hem de tenir en compte?

    També podem introduir en el debat un altre rol, més habitual en el nostre dia a dia, que també ens fa partícips dels processos propis del periodisme ciutadà: piular o compartir informacions a través de les xarxes socials, tot i no ser testimonis dels fets.

    • Algun cop heu compartit notícies o vídeos que no sabíeu ben bé d’on venien o no estàveu segurs que fossin reals?
    • Creieu que teniu una responsabilitat sobre les coses que compartiu amb les vostres amistats o els vostres seguidors a través de les xarxes?
    • Penseu que són fàcils de verificar aquestes aportacions del periodisme ciutadà?
    • Què hauríem de pensar o en què ens hauríem de fixar abans de compartir un contingut informatiu?

    A partir del debat sorgit d’aquestes preguntes i de la visualització de les representacions o els vídeos dels companys i companyes, intentarem establir conjuntament quins creiem que són els criteris que hauríem d’adoptar quan som testimonis de fets susceptibles de ser notícia, tenint en compte que, per sobre de tot, hem d’actuar amb ètica i respecte envers els altres.


    Materials complementaris de la unitat didàctica:

    Periodismo ciudadano

    Programa Cámara Abierta 2.0, de RTVE, especialitzat en temes vinculats a la xarxa i a la innovació i la cultura en línia.
    Aplicació: Aquest recurs es pot visualitzar en la primera sessió, per treballar els conceptes del vídeo proposat a l'activitat 1.
    Nivell educatiu: Primer cicle d'ESO.

    Recomanacions del CAC sobre el tractament informatiu de les tragèdies personals

    Recomanacions del CAC per als professionals de cara al tractament de catàstrofes, accidents o tragèdies.
    Aplicació: Informació útil per preparar i dinamitzar l’activitat 2.
    Nivell educatiu: Documentació per al professorat.

    Codi deontològic del Col·legi de Periodistes de Catalunya

    Declaració de principis bàsics que els periodistes han d’observar en l’exercici de la seva tasca.
    Aplicació: Podem proposar la lectura d’aquest resum del codi deontològic durant l’activitat 2 i per a la preparació del joc de rol.
    Nivell educatiu: Tots els nivells d'ESO.

    Periodisme i ciutadà

    Article d’opinió publicat a 'El Periódico', on el periodista Joan Cañete reflexiona sobre els canvis que el format digital i la participació dels ciutadans han produït en les dinàmiques del diari.
    Aplicació: La lectura d’aquest article pot ser útil a l’inici de l’activitat 1.
    Nivell educatiu: Tots els nivells d'ESO.

    Periodismo ciudadano

    Pàgina web que actua com a observatori de tot allò relacionat amb el periodisme ciutadà i el ciberactivisme.
    Aplicació: Es pot utilitzar com a recurs previ, proposant als alumnes que consultin la pàgina uns dies abans de treballar la unitat didàctica.
    Nivell educatiu: Segon cicle d'ESO.

    Palabra de Jay Rosen: la "gran horizontal" y los periodistas

    Breu crònica i vídeo de la videoconferència de Jay Rosen a l’esdeveniment Media140 Barcelona, que recull els 8 punts clau compartits
    Aplicació: Aquest recurs pot ser útil de cara a preparar la primera sessió.
    Nivell educatiu: Documentació per al professorat.