Back to top

05. Quin xou!

Plató de televisió

Ens agrada que ens entretinguin, que ens facin desconnectar, que en algun moment del nostre dia a dia passem de viure la nostra realitat per submergir-nos en una altra. Hi ha moltes maneres fer-ho i, una d’elles, són els formats d’entreteniment que fan de la realitat un espectacle. D’això se’n diu telerealitat, programa d’impacte o, com es coneix popularment, reality show.

Avui dia, bona part del nostre entreteniment consisteix a veure què els hi passa a persones reals dins del món de la televisió. Els reality shows són programes que s’apropen a la quotidianitat i que es basen en l’autenticitat. O no?

I és que quan de la realitat se’n fa un xou, deixa de ser tan real. Personatges buscats amb unes característiques concretes, unes regles del joc, narracions que semblen tretes de la ficció... Els reality shows s’acosten a la realitat d’una manera molt determinada que, sovint, ens fa dubtar de fins a quin punt allò que veiem és real o no ho és.

L’amor, l’èxit, la convivència, la millora personal o, fins i tot, l’esport i l’alimentació, es converteixen, de cop, en matèria de xou. Temàtiques d’interès general al voltant de les quals podem sentirn-nos identificats o posicionar-nos en relació als comportaments o els conflictes de persones "reals" convertides en personatges d’entreteniment.

Com amb tots els continguts audiovisuals que consumim, quan busquem entretenir-nos també és important tenir una mirada crítica. I quan ens trobem davant d’aquest tipus de programes cal que ens allunyem dels estereotips i de la idea d’èxit que de vegades s’hi promou, tot avaluant si els valors que s’hi mostren implícits encaixen amb els nostres.

Icona d'una mà apuntant cap avall  

A les pestanyes de sota, trobareu la proposta d'activitats per treballar aquesta qüestió amb el vostre alumnat. Feu un cop d'ull a les diferents pestanyes per veure la seqüència de les tres sessions proposades. Trobareu els continguts relacionats i les pautes de desenvolupament de les activitats a la guia per al professorat.

Què treballarem?

Símbol de 'vist'

Els reality show i les seves principals característiques.

Símbol de 'vist'

Els estereotips presents als reality shows i les fórmules que utilitzen per captar l'atenció de l'audiència. 

Símbol de 'vist'

Els missatges i valors que transmeten aquest tipus de programes.

Com ho farem?

Símbol de 'vist'

Diàleg i recerca sobre els format de reality show que coneixem.

Símbol de 'vist'

Reproducció d'un talent show  o concurs de talents a l'aula.

Símbol de 'vist'

Reflexió conjunta sobre la importància de tenir una mirada crítica a l'hora de consumir formats d’entreteniment.

Àmbits competencials:

  • Acció tutorial
  • Àmbit lingüístic
  • Àmbit tecnològic
  • Àmbit social
  • Àmbit artístic

Proposta de temporització: 2 sessions d'1 hora, *3a sessió d'1 hora opcional

Materials necessaris:

  • Guia per al professorat 
  • Projector a l’aula
  • Pissarra o suport digital
  • Ordinadors amb accés a internet
  • Dispositiu amb enregistrament mòbil (càmera, telèfon intel·ligent, tauleta, etc.) 

Materials complementaris de la unitat didàctica:

A continuació trobareu la proposta d'activitats de la primera sessió. Podeu consultar els conceptes teòrics i les pautes de desenvolupament de cada activitat a la guia per al professorat

1. Per començar...

Preguntarem a l’aula què és un reality show i engegarem un diàleg per intentar consensuar-ne una definició entre tots i totes.

Després, proposarem enumerar els diversos tipus de programa que hi ha dins d’aquest gènere televisiu, i els anirem apuntant a la pissarra. Podem partir dels programes que coneixem i reflexionar sobre en quin tema es centra cadascun, per tal d’anar-los englobant en diferents temàtiques. A la guia per al professorat trobareu els conceptes clau i algunes pautes per al desenvolupament de l'activitat.

2. Anem a veure-ho més clar

Ens dividirem en grups de 5 o 6 alumnes i cada equip s’encarregarà de treballar un tipus de reality show i de cercar-ne diferents exemples. Podem deixar que els grups en triïn i es reparteixin els tipus de programa a analitzar, o bé repartir-los a sorts.

Fem recerca. Cada grup haurà de fer recerca a través d'internet i buscar 3 exemples de programa (necessitarem ordinadors o dispositius amb accés a internet). Un cop tinguem els exemples seleccionats, cada grup els analitzarà i omplirà la taula que trobareu a l'apartat 2.2 de la guia per al professorat

Icona d'un clip

Si la nostra classe és de 1r o 2n d'ESO
Primer, agafarem un dels programes escollits com a exemple i realitzarem l’anàlisi conjuntament. Omplirem la taula entre tots i totes per tenir més clar com ho hem de fer. A continuació, cada grup anirà omplint la taula amb la informació corresponent sobre els 3 programes escollits del tipus de xou que li ha tocat treballar. Cal omplir una taula per a cada exemple escollit.

Icona d'un clip

Si la nostra classe és de 3r o 4t d'ESO
Cada grup omplirà conjuntament la taula amb la informació corresponent sobre els 3 programes escollits del tipus de xou que li ha tocat. Cal omplir una taula per a cada exemple escollit. 

Ho posem en comú. Un portaveu de cada equip exposarà les característiques principals d’un dels programes que hagin analitzat i explicarà per què n’ha triat aquest. Establirem un petit diàleg entre tots i totes per compartir les conclusions de la cerca i comparar els diferents tipus de programa.


Materials complementaris de la unitat didàctica:

A continuació trobareu la proposta d'activitats de la segona sessió. Podeu consultar els conceptes teòrics i les pautes de desenvolupament de cada activitat a la guia per al professorat

3. Fem un xou!

Per compartir els coneixements adquirits de manera grupal, proposarem utilitzar l’humor, la creativitat i l'enginy per posar en comú els trets principals dels tipus de programa analitzats. Ho farem a través d'un joc de rols:

  • L'espai. Reproduirem a l’aula un plató de televisió i disposem la classe per tal d’adoptar el format d’un talent show o concurs de talents. Muntarem un espai que farà d’escenari i hi col·locarem cadires al davant, enfocades cap a aquest espai on farem la representació. Caldrà que habilitem un espai on situar el jurat, element indispensable per dur a terme un programa d’aquest tipus.
  • Els rols. El docent o, si es prefereix, un alumne, conduirà el programa, com si es tractés d’un presentador o presentadora. A més, haurem de fer 4 grups d’entre 5-6 alumnes, que faran de concursants. Un altre grup, format per només 3 alumnes, farà de jurat.
  • La dinàmica. Cada grup haurà de sortir a representar a “l’escenari” algun dels xous que hem treballat a l’aula. L’hauran de representar el millor que puguin, repartint-se els diversos rols i personatges, tot demostrant que han entès quines són les característiques o els elements clau de l’èxit del seu programa. En paral·lel, el jurat del concurs haurà d’actuar com a tal i valorar les actuacions dels concursants un cop acabin la representació. El presentador/a haurà de conduir el programa i, finalment, el públic (que seran els grups que no estiguin actuant en aquell moment) tindrà l’oportunitat de votar, individualment, quina representació els hi ha agradat més i creuen que reflecteix millor les idees recollides en l’anàlisi de la sessió anterior, tot argumentant el perquè.
  • Els xous a representar. Els tipus de xou que haurà de representar cada grup seran repartits a sorts. Prepararem 4 papers amb els noms dels tipus de xou treballats (excepte el talent show, que ja l’estarem representant entre tots i totes): reality de convivència, talk show o espectacle de la paraula, dating show o programa de cites, i coaching shows.

Els grups tindran 10 minuts per preparar com duran a terme la representació i, després, 10 minuts per sortir a representar-ho a l’escenari. Trobareu més pautes per al desenvolupament de l'activitat a la guia per al professorat

Al final de cada representació, el grup que fa de jurat donarà la seva opinió als intèrprets, tot representant, també, la dinàmica habitual dels jurats televisius. Un cop el jurat hagi fet la seva valoració, la resta del grup classe haurà de valorar també el que ha vist. A la guia per al professorat trobareu algunes pautes específiques per al grup que fa de de jurat, la persona que faci de presentador/a i el funcionament de les valoracions finals del públic.

4. Tanquem el xou!

Com a cloenda de l’activitat, el/la presentador/a farà també de conductor/a d’un debat final per tal de valorar com podem distanciar-nos d’aquests missatges que rebem i saber distingir quina és la part de realitat que hi ha en aquests programes i quina de pur entreteniment. Per tant, ens farem les preguntes següents: 

  • Quines semblances trobem entre tots els programes?
  • Quins elements tenen que ens fan entretenir?
  • Quines són les 3 característiques que més ens agraden dels realities i les que menys?
  • Creiem que tot el que veiem és real? Per què?
  • Què podem trobar que sembli ficció?
  • Aquests programes reflecteixen la realitat?
  • Ens identifiquem amb els valors que es transmeten?
  • Jutgem als protagonistes sobre els seus actes?
  • Tenim la mateixa visió (sobre temes com l’amor, l’èxit, l’amistat, la competitivitat, etc.) que la que reprodueixen aquest tipus de programes?
  • Què podem fer nosaltres per tal que no ens influenciïn?

Materials complementaris de la unitat didàctica:

Si ho volem treballar més a fons

L’activitat de representació dels xous està pensada perquè els grups es reparteixin els rols i les tasques i pensin el que faran d’una forma molt ràpida i espontània (10 minuts per preparar-ho i 10 minuts per representar-ho).

Tot i així, si us interessa treballar amb més calma la representació de cada xou, podeu dedicar la 2a sessió a decidir i preparar el que faran i dedicar-ne una 3a per realitzar les representacions, les valoracions i un debat final més extens.

A més, també podem plantejar-nos gravar els xous per tal que després els puguem visualitzar i extreure’n conclusions conjuntament. En aquest cas, podem destinar una sessió més per editar-ho. Per conèixer els passos a seguir per al desenvolupament d’un projecte audiovisual a l’aula, us recomanem que consulteu els mòduls instrumentals d’eduCAC, així com els projectes d’aula.


Materials complementaris de la unitat didàctica:

Los efectos perversos de los 'reality shows'

Documental dirigit per Fernando Martín, emès a Canal Plus l’any 2005 sobre la història i repercussió dels 'reality shows'.
Aplicació: La visualització d'aquest documental pot complementar el treball de la unitat, en una sessió prèvia per introduir la temàtica.
Nivell educatiu: Tots els nivells d’ESO.

Cinema Verité

Minisèrie que mostra el que passava darrere les càmeres mentre es gravava un dels primers 'reality shows': 'An American Family'.
Aplicació: La visualització del tràiler pot ser útil per introduir la temàtica de la unitat. També es pot dedicar una sessió extra prèvia per veure el film.
Nivell educatiu: Segon cicle d’ESO.

El show de Truman

Aquest film narra la vida d’un home que, des del seu naixement, és enregistrat, sense saber-ho, per un programa televisiu de telerealitat. Amb el temps, s’anirà adonant d’aquesta situació i intentarà fugir.
Aplicació: Pot ser útil per introduir la temàtica de la unitat. Es pot dedicar una sessió prèvia per veure el film.
Nivell educatiu: Tots els nivells d’ESO.

Elements per estudiar la telerealitat a l’educació secundària

Article de Ramon Breu publicat a la revista ‘Quaderns del CAC’, amb propostes per treballar la telerealitat amb alumnat de secundària.
Aplicació: Documentació per al professorat, per trobar propostes per aprofundir en tot allò treballat a durant el desenvolupament de la unitat didàctica.
Nivell educatiu: Documentació per al professorat.

Sota pressió: anàlisi de l’efecte de la realitat en la telerealitat

Estudi de Mercè Oliva, publicat a la Revista 'Comunicació: revista de recerca i anàlisi', que repassa la història, evolució i característiques principals de la telerealitat.
Aplicació: Documentació per al professorat. També es pot proposar, en una sessió extra, la lectura de les conclusions (pàgina 39) i plantejar-ne un debat final.
Nivell educatiu: Segon cicle d’ESO.

El Puente

Tràiler d’un nou 'reality show', estrenat el 2017, que proposa un nou format amb fórmules estètiques i narratives més pròpies de la ficció, novedoses en aquest tipus de programes.
Aplicació: Aquest tràiler pot complementar la primera sessió per veure exemples de com està evolucionant el fenomen d'aquest tipus de xous.
Nivell educatiu: Segon cicle d’ESO.