Alfabetització mediàtica per focalitzar les oportunitats de la tecnologia abans que els riscos
En el marc de la tramitació parlamentària de la llei de protecció dels menors en l’entorn digital, el Grup de Treball en l’Ús Responsable de les Pantalles de la Plataforma per a l’Educació Mediàtica del CAC ha fet una lectura crítica de l’informe elaborat pel comitè d’experts. El Grup de persones expertes per al desenvolupament d’un entorn digital segur per a la joventut i la infància es va constituir a proposta de la ministra de Juventud e Infancia del Govern espanyol i ha elaborat un document proposant 107 mesures que pretenen enriquir el text legal.
Després d’analitzar aquest treball, les persones integrants de la PEM s’han adreçat a la ministra per fer-li arribar les seves reflexions, amb voluntat de contribuir al debat acadèmic, social i polític.
Aquestes són algunes de les aportacions sorgides del Grup de Treball de la PEM:
- incloure una mirada més pedagògica i centrada en les oportunitats de la tecnologia, amb propostes de mesures concretes relacionades amb l’alfabetització mediàtica i informacional.
- la bretxa digital és una cara més de les desigualtats socioeconòmiques de la ciutadania i, per això, les mesures proposades no es poden limitar de manera exclusiva a aquest àmbit i cal promoure mesures globals de lluita contra la pobresa.
- crear mesures d’acompanyament a les famílies, tant en l’accés a dispositius i entorns digitals com pel que fa a la formació en habilitats específiques, a través del foment de l’alfabetització digital en entorns comunitaris.
- concretar com s’avaluaran i com es farà el seguiment de l’impacte del pla de millora i les mesures proposades.
- redefinir el concepte de benestar digital perquè encabeixi totes les seves dimensions, no només la part emocional, sinó també la social i la comunitària.
El Grup de Treball en l’Ús Responsable de les Pantalles de la PEM el formen Marta Narberhaus, professora de la Universitat Autònoma de Barcelona; Sara Malo, professora de la Universitat de Girona; David Bassa, periodista i expert en temes d’educació mediàtica; Alba Castellví, experta en educació mediàtica; Mònica Figueras, professora de la Universitat Pompeu Fabra; Diego Muñoz, ACTUA; Miquel Àngel Prats, professor titular de la Universitat Ramon Llull-Blanquerna; Jordi Puche, Federació del Moviment de Renovació Pedagògica de Catalunya; i Laura Pinyol, vicepresidenta del Consell de l’Audiovisual de Catalunya i presidenta de la Plataforma per a l’educació mediàtica.