Aprendre a navegar, aprendre a desconnectar

Una part molt important del projecte eduCAC són les famílies, perquè encara que a vegades no ho sembli, no hi ha millors influencers que els mateixos pares i mares!

Quan veiem a la canalla interactuar amb mòbils o d’altres dispositius electrònics, normalment ens fa gràcia i ens quedem sorpresos de la rapidesa amb què aprenen a moure’s entre pantalles lliscants, tecles i carpetes. Amb el pas dels anys, però, quan es van fent grans i ens comencen a demanar un d’aquests aparells només per a ells, poden sorgir-nos alguns dubtes. A partir de quina edat és recomanable tenir mòbil? Quantes hores poden passar davant d’una pantalla? Com protegir-los dels perills de la xarxa? Aquestes són algunes de les moltes preguntes que ens podem formular a l’hora de plantejar-nos la relació dels nostres fills i filles amb les pantalles.

Com a mares i pares som conscients que en temes d’educació mai no hi ha respostes úniques ni receptes màgiques i, en aquest món hiperconnectat en el qual tots estem aprenent a viure, encara menys. Tot i això, no hem d’oblidar que els adults som sempre un referent per als més joves i aquesta és una premissa que hem de tenir present i que ha d’acompanyar qualsevol mesura o norma que pensem establir.

Dit enxarxat

Quins són els elements bàsics a tenir en compte per prevenir possibles mals usos en l’ús de les pantalles?

1. Val més prevenir que curar

Molt abans d’arribar a l’adolescència, acompanyeu als vostres fills i filles en el procés de contacte amb la tecnologia, no deixeu que es converteixin en orfes digitals. Per fer-ho, habiliteu un espai comú de la casa que permeti accedir en família a dispositius com la televisió, l’ordinador, la tauleta, el mòbil, la consola, etc. És a dir, intenteu que la connexió no sigui un factor d’aïllament, sinó un espai compartit.

2. Acompanyem la descoberta

Interesseu-vos també pels seus gustos i els continguts que consumeixen, acompanyeu-los en les cerques d’informació, doneu-los consell i fomenteu el seu esperit crític: no tots els continguts que trobaran són reals o correctes, i han de ser capaços de qüestionar-los i contrastar-los.

3. Pactes de connexió

Perquè una norma funcioni és indispensable que estigui ben clara des d’un inici i que sigui acceptada per les parts. Pacteu, doncs, conjuntament amb els vostres fills/es, unes normes d’ús molt bàsiques. Quan es poden fer servir aquests dispositius per jugar o entretenir-nos? Quanta estona els podem usar entre setmana? I apliqueu-vos les normes pertinents a vosaltres també.

4. Explicar els riscos, habituar la conversa

Sense alarmismes, però hem d’informar-los dels riscos d’internet. Cal que els hi donem alguns consells bàsics de seguretat a la xarxa i que tinguin molt clar que, davant de qualsevol dubte, han d’acudir als adults. Per aconseguir-ho, és molt important establir vincles de conversa habituals sobre qualsevol tema i, per tant, també sobre la nostra vida a les xarxes.

5. Generar espais i temps de desconnexió

Fomentar activitats i moments d’oci que no tinguin res a veure amb les connexions a la xarxa sempre és una bona alternativa. Fomentar sortides a la natura o activitats a l’aire lliure, fer reviure els jocs de taula, apostar per activitats creatives com la cuina o treballs manuals, aprendre a tocar un instrument, etc. Hi ha un món de diversió més enllà de les pantalles i cal no oblidar-ho. A més, és important establir moments en família sense connexió a les pantalles, com ara quan seiem a taula.

6. Explotem les possibilitats educatives de les pantalles

Els audiovisuals i internet ofereixen un món de possibilitats educatives, que cal conèixer i explotar des del vessant més educatiu per ensenyar valors i fomentar bones actituds. Documentals, cinema, programes educatius, jocs, continguts i vídeos divulgatius i un llarg etcètera.

7. Predicar amb l’exemple

I, sobretot, siguem un bon exemple, les normes per conviure amb la tecnologia no poden ser només per als adolescents. Si nosaltres no sabem desconnectar, no podem esperar que ells ho facin.

I per anar una mica més enllà, us recomanem escoltar la tertúlia del passat 26 de novembre, ‘Nens i dispositius digitals: Quins límits hem de posar?’, en el marc del programa ‘El suplement’ de Catalunya Ràdio. També podeu trobar consells i recomanacions interessants a l’article ‘Connectant amb la vida’, de Xavier Tedó, publicat al diari Ara, o el de la sociòloga i educadora Alba Castellví ‘Deu consells per evitar la dependència dels infants a les pantalles’, publicat a El núvol. I, en darrer terme, us convidem a que doneu un cop d’ull a la Guia per a les famílies per a la protecció dels menors en el món digital, elaborada pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya.