BeReal, la xarxa social que fuig del postureig

En el món de les xarxes socials encara no està tot inventat i periòdicament surten al mercat plataformes que ofereixen noves funcionalitats. De moment sembla que hi ha lloc per a totes i que totes són complementàries.

Una d’aquestes noves plataformes és BeReal, una aplicació creada per Alexis Barreyat i Kévin Perreau que s’ha posat de moda en els darrers mesos i que està guanyant cada cop més protagonisme. Segons, Gerard Flaquer, expert en màrqueting en línia i transformació digital, aquesta plataforma respon, d'una banda, a la necessitat social de consumir un contingut de forma immediata i, de l’altra, a la necessitat de fugir dels estereotips i de l’obligació de projectar una bellesa ideal a les xarxes. Però, com funciona? 

Tot comença amb una notificació: els usuaris de l'aplicació de tot el món reben una notificació en un moment aleatori del dia que diu “time to be real” i a partir de la notificació tenen dos minuts per publicar una imatge. No poden accedir a la galeria del mòbil, sino que obligatòriament cal prendre una fotografia, que es fa amb les dues càmeres activades alhora, la de davant i la del darrere, i així els altres veuen el que tu veus i la teva selfie. Únicament tens l'opció de publicar fotografies que acabes de fer i que no tens temps d’editar, sense filtres, sense postureig i en el moment que diu l'aplicació. Si no la penges en el moment, que toca l'aplicació et penalitza sense poder mirar les fotos dels altres durant unes hores

Un cop publicada la fotografia, la poden veure i comentar els teus amics i amigues durant 24 hores i desapareix quan arriba la següent notificació. També tens l'opció de publicar la fotografia a la pestanya Discover, i així dones accés a que tothom la pugui mirar. 

notificació BeREal

 

David Aliagas de Reus, n’és un dels principals impulsors i afirma que BeReal és un complement d’Instagram que busca que la persona usuària tingui un màxim de 50 amics i que no passi mai més de 15 minuts al dia fent servir l’aplicació. Instagram, en canvi, assegura que compleix amb l’ànsia d’estar connectat 24/7 i que no té límit de seguidors.

Fins aquí, les funcionalitats de l’aplicació semblen molt clares. Per com hem pogut veure amb altres casos, totes les xarxes socials han anat evolucionant des del seu plantejament inicial incorporant noves opcions que inicialment no tenien... Així que és difícil saber si no passarà el mateix amb BeReal. 

D'altra banda, les notificacions diàries d'aquesta xarxa social ens enfronta novament amb la por a la desconnexió, a perdre’ns el que passa quan no estem connectats. Apareix una altra vegada el fenomen del FOMO (fear of missing out o por de perdre’s alguna cosa) i així tornem a estar al cap del carrer. 

Els experts de la Unitat de Joc Patològic de l’Hospital de Bellvitge assenyalen que la capacitat de les xarxes socials per fer-nos seguir desplaçant el dit cap a baix (Twitter) o cap a la dreta (Tinder o Instagram Stories) són exemples de consum continu que es fonamenten en patrons psicològics de reforçament positiu de la conducta. En psicologia, el reforçament positiu s'entén com a l'obtenció d’una conseqüència agradable per la realització d’un comportament que fa que la persona vulgui repetir el comportament en altres ocasions. En aquest sentit, l’enginyeria de notificacions o els likes en xarxes socials, nodreixen les persones de premis psicològics perquè vulguin tornar a consumir. Les notificacions que s’envien als usuaris del BeReal s’escapen de tot això?  

Haurem de seguir-ho de prop per veure cap on va. El que està clar és que la gestió de la identitat digital també implica gestionar responsablement la nostra vida al BeReal (si és que ja ens hem decidit a utilitzar-la).