Com acompanyar l'ús de pantalles

Som a les portes de l’agost. Casals i esplais esgoten els darrers dies i les vacances comencen a instal·lar-se a poc a poc a moltes llars. Tot i que la vida continua i el mòbil no descansa, ara que no hi ha tantes corredisses ens podem aturar a mirar-nos la vida amb uns altres ulls. També la vida digital, clar. 

Amb la guia i l’orientació de la doctora Gloria Estopiñá, pediatra, i la psicòloga experta en addiccions comportamentals Núria Aragay, totes dues del Consorci Sanitari de Terrassa, us proposem repassar l’ús que fem de les pantalles i la tecnologia, i el contingut que consumim a través d’elles. 

L’objectiu? Fer un acompanyament actiu i responsable de l’ús de les pantalles que fan els nostres fills a partir de la revisió dels nostres hàbits digitals. 

Comencem? 

Jo A casa
  • Quan converso i interactuo amb les persones, deixo el mòbil i miro als ulls de la persona/les persones que em parlen.
  • Establim les situacions i els moments en els quals no es pot per servir el mòbil per tal d'afavorir una bona comunicació: àpats, trobades familiars, amb amics, etc. 
  • Procuro fer un consum audiovisual saludable i crític, busco continguts útils i informació contrastada. 
  • Ajudem als nostres fills i filles a qüestionar-se tot allò que consumeixen per potenciar el pensament crític, parlant-ne i compartint continguts. 
  • Procuro fer un consum audiovisual saludable i crític, busco continguts útils i informació contrastada. 
  • Ens interessem pel contingut que consumeixen i als jocs que juguen, fent preguntes com ara què aprenen quan juguen, que els agrada més del joc, amb qui juguen, quines habilitats tenen els influencers que segueixen, quines marques hi ha al darrere, etc. 
  • Utilitzo el WhatsApp de forma considerada i amb cura de no difondre rumors ni informacions falses. Configuro les opcions de privacitat per gestionar la meva identitat digital. 
  • Procurem que la comunicació sigui respectuosa i facilitem recursos per identificar informacions falses. 
  • Configuro les opcions de privacitat del mòbil o la tauleta per gestionar la meva identitat digital. 
  • Consensuem eines de control parental per protegir als nostres fills i filles i els ajudem a crear-se perfils a les xarxes quan tenen l'edat per fer-ho. 
  • Tinc un control de temps d'ús al mòbil o a la tauleta. 
  • Conec els senyals d'alarma davant d'un ús inadequat de les pantalles i sé què cal fer si es dona el cas. 

Com ha anat?

Tant si heu detectat algun aspecte a millorar, com si heu superat la prova, les expertes ens diuen que cal tenir sempre present que no hi ha normes universals per a tothom, i el punt d'inflexió l'ha de marcar l'afectació de les pantalles a la vida de les persones. És més determinant la qualitat del temps invertit en les pantalles que la quantitat. Potser un noi o una noia pot jugar dues hores seguides a un videojoc, però no deixar de ser una persona totalment sana i capaç de compaginar-ho amb una vida social activa, amb els deures, amb la pràctica d'esports, i amb uns hàbits de son i alimentaris adients. 

Us recomanem que consulteu els enllaços que trobareu en la part dreta superior d'aquesta informació, on trobareu més idees per a fer un acompanyament actiu i responsable en l'ús de pantalles. 

Bon estiu de part de l'equip eduCAC!