Digues-me la teva edat i et diré com t’informes

Segons els resultats de l’enquesta Òmnibus de la Generalitat de Catalunya 2023-2, recollits al darrer BIAC (*) del Consell de l'Audiovisual de Catalunya, la televisió en directe (70%) i les xarxes socials (61%) són els dos mitjans escollits per la ciutadania a l’hora d’informar-se sobre l’actualitat.

Les franges més joves (dels 16 als 34 anys) s’informen preferentment a través de les xarxes socials, mentre que les franges de més edat opten per la televisió en directe (persones entre els 50 i els 65 anys). A més, sis de cada deu enquestats, escolten la ràdio per informar-se de l’actualitat.

La percepció de credibilitat dels mitjans de comunicació també canvia segons la franja d’edat: les persones més joves creuen el contingut que ofereixen les xarxes socials i, en canvi, les persones grans atorguen la credibilitat en els mitjans tradicionals (ràdio i televisió).

Però, es pot estar ben informat a les xarxes socials? Per què els joves prefereixen les xarxes socials? Segons les declaracions del comunicador Luc Loren, (amb més de 300.000 seguidors a Instagram i 470.000 a YouTube) al programa L'altra cara de TV3, els joves no s’informen a través dels mitjans tradicionals perquè utilitzen un codi que no els és propi. En canvi, segons Loren, el llenguatge i el format que utilitzen els influenciadors és directe i arriba als joves perquè s’identifiquen amb el registre.

Carlos Baraibar, periodista i responsable del Fets o Fakes de Catalunya Ràdio, aposta per "jugar amb els nous formats com ara TikTok". Tot i que des de la seva aparició, alguns mitjans havien estat reticents a utilitzar aquesta xarxa social, d'altres han decidit bolcar-s'hi perquè "permeten l’accés a un públic que potser no tindries a través del teu canal".

Informar-se bé, però, demana un esforç: cal trobar informació veraç entre tant soroll. Com? Carlos Baraibar recomana informar-se a través de mitjans de referència que treballen amb honestedat i rigor i fer-ne, si cal, un consum ràpid al mòbil, amb les alertes activades, perquè això "et permetrà al llarg del dia tindràs uns quants flaixos de l’actualitat que et serviran per estar informat". I, si encara volem fer un pas més, "haurem de pagar i subscriure’ns a un diari (o dos). Si no ho estàs pagant, és perquè aquella informació no és tan bona o ho estàs pagant amb les teves dades". 

Així doncs, encara que, a Europa a l’entorn d’un 50% i un 70% de persones desconfien d’internet i les xarxes socials, seguint les recomanacions dels professionals podem informar-nos d’una manera rigorosa més enllà de la nostra edat.

 

(*) Butlletí d'informació sobre l'audiovisual a Catalunya, disponible en aquest enllaç totes les edicions