Influenciadors que llegeixen i fan llegir

Els Reels i els tiktoks ens donen trucs per vestir-nos, ens expliquen com podem fer una rutina de skincare o ens mostren reptes dels jugadors. Però, i si també ens expliquen l'argument d'un llibre d'una manera propera? I si ens fan córrer a la llibreria o a la biblioteca a buscar aquell llibre de què tothom parla a les xarxes? 

A les portes de Sant Jordi, des de l'eduCAC us volem proposar una activitat d'anàlisi i pràctica adreçada a l'alumnat de secundària per parlar de llibres a través dels booktubers, booktokers o bookstagrammers, un fenomen lligat a les xarxes socials que representa un gran altaveu de difusió de novetats literàries. 

bookhuntersPer començar, podem demanar a l'alumnat que busqui exemples de perfils a les xarxes (poden buscar a YouTube, a Instagram o a Tiktok) que recomanen llibres a les xarxes, poden utilitzar les etiquetes com #bookstagram #bookstagramCatalunya o #booktok. Des de l'eduCAC us en suggerim alguns, com ara Anna Pardos (Paraula de Mixa), Ania Posada, Marta Sangrà (Mar de llibres), laSaraHolmes o Els bookhunters Laia Bonjoch i Sergi Purce. Cadascú té el seu estil personal i s'adreça als seus seguidors d'una determinada manera. Alguns presenten llibres per a tots els públics, contes o novel·les de diferents gèneres, alguns s'adrecen més als joves i altres a un públic més adult, o fan reptes de lectura. 

Després de l'observació d'aquests perfils, i d'altres que pugui haver trobat l'alumnat o que coneguin prèviament, els podem demanar que redactin un breu text responent a les següents qüestions:

  • Pots definir què és un bookstagrammer o booktoker
  • Hi ha diferències segons la plataforma des d'on parlen de llibres? Si n'hi ha, quines són?
  • Hi ha diferències entre ells i la resta d'influenciadors. Si n'hi ha, quines són?
  • En segueixes algun? Creus que són útils? Alguna vegada has buscat un llibre per què n'has sentit a parlar a les xarxes?
  • Dels llibres que recomanen, quin llegiries i per què? Has llegit algun llibre recomanat per un bookstagrammer

A continuació, ens podem fixar una mica més en el seu llenguatge. Cada bookstagrammer té un estil propi i característic, però hi ha frases típiques que tots fan servir. Els bookhunters ho representen en un parell de reels que podem projectar a l'aula: Frases típiques de bookstagrammer i Més frases típiques de bookstagrammer

Tot seguit, els podem demanar que escriguin quines frases de les que han escoltat als Reels dirien de llibres que hagin llegit recentment. Ho poden relacionar amb una graella perquè quedi recollit i ho tinguin per l'activitat següent. 

I per finalitzar, practiquem, fem de booktokers? Proposeu a l'alumnat que es posi en la pell d'un bookinfluencer i faci una publicació per parlar de llibres. Recomaneu-los que busquin el seu estil propi encara que facin servir frases que han escoltat en l'activitat anterior, i que consultin l'article Bookinfluencers, quin llibre em recomaneu? per aprofundir una mica més en el fenomen i conèixer l'opinió sobre la feina que fan. 

A la sessió 3 de la proposta didàctica Jo soc entreteniment trobareu pautes i tutorials de l'eduCAC per guiar el procés de producció audiovisual per qualsevol de les xarxes socials. Els tutorials de l'eduCAC sobre preproducció, producció i postproducció els ajudaran a planificar bé tot el procés creatiu. 

Quin llibre ens recomanareu? Etiqueteu-nos a les xarxes, voldrem conèixer les vostres recomanacions!