La publicitat de joguines en l'era de les xarxes socials
El Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha presentat dos informes amb relació a la campanya de joguines de Nadal 2020-2021. Un analitza la publicitat de joguines a través de perfils d’influenciadors infantils a xarxes socials com YouTube, Instagram, Twitter i TikTok. L’altre se centra en la publicitat de joguines a través de la televisió convencional, i estudia la representació dels estereotips de gènere.
D’entrada, cal destacar que a la televisió, l’emissió de publicitat ha estat molt inferior a la registrada en anys anteriors (en una mostra comparable, s’emet un 44% menys de publicitat de joguines que l’any anterior, i un 67,7 menys que en la campanya 2018-2019).
En contraposició, els perfils influenciadors analitzats a les xarxes socials mostren un increment notable, tant pel que fa a seguidors com quant a visualitzacions dels seus vídeos. L’informe del CAC analitza 100 vídeos amb continguts publicitaris de 25 perfils diferents, i tan sols aquesta mostra ja suma prop de 32 milions de visualitzacions entre el 15 de novembre de 2020 i el 19 de gener de 2021.
La xifra és prova del transvasament d’audiència de la televisió a altres plataformes dels infants i joves, que consumeixen cada cop més audiovisual a través de xarxes. Malauradament, a internet no hi ha els mecanismes de protecció dels mitjans regulats per la normativa audiovisual, com destaca el president del CAC, Roger Loppacher. Per exemple, el 75% dels vídeos amb promoció de joguines analitzats no inclouen cap tipus d’advertiment que informi sobre la presència de publicitat.
Des de la perspectiva de gènere, pel que fa a la publicitat televisiva, la dada positiva d’aquesta campanya és que la representació d’estereotips es redueix, i que hi ha un increment d’espots que presenten jocs compartits, com ara els jocs de taula. Això afavoreix la formulació d’un relat publicitari més igualitari entre nenes i nens. La dada negativa, malgrat això, és que el gruix d’estereotips presents continuen sent femenins: elles riuen i ploren i tenen cura, ells es preparen, activen i guanyen.
La publicitat feta per tiktokers, instagramers, youtubers o streamers se serveix de la confiança que li concedeixen els seus seguidors per atorgar-hi credibilitat i es presenta sota formats que poden passar desapercebuts per infants i joves. Tenir recursos per aprendre a reconèixer els diversos tipus de publicitat i les seves finalitats, i com ens influeixen de forma conscient o inconscient, és fonamental per prendre decisions de forma crítica.
D’altra banda, la representació dels nens i nenes a la publicitat a vegades està basada en prejudicis i estereotips sexistes. Cal aprendre a reconèixer-los i detectar-los per combatre’ls.
A l’eduCAC us proposem treballar tots dos aspectes a través de la unitat 'Això també és publicitat' i a través de l’itinerari Perspectiva de gènere, i l’eix 'Anuncis no sexistes'. Als informes del CAC que us enllacem trobareu dades rellevants que us poden ser útils per contextualitzar amb dades recents el treball a l’aula.