Les nenes cuiden, els nens actuen

La darrera setmana d'abril, el Ministerio de Consumo, l'Asociación Española de Fabricantes de Juguetes i Autocontrol han acordat un protocol per impulsar la igualtat de gènere en la publicitat infantil, per evitar representacions que fomentin els biaixos de gènere. Aquest protocol, que entrarà en vigor l'1 de desembre, abans de la campanya de joguines de Nadal i Reis, vol evitar, entre d'altres, que el color rosa s'associï amb les nenes, també prohibir que hi hagi una indicació directa del gènere de la joguina (és a dir, això és per nenes, això és per nens), la representació sexualitzada de les nenes i l'associació de joguines amb rols de gènere. 

Com representa a nens i nenes la publicitat de joguines? Segons el darrer informe del Consell de l'Audiovisual de Catalunya sobre la campanya de joguines de Nadal de l'any 21/22, la publicitat adreçada a la població infantil persisteix a concentrar els rols estereotipats en les nenes: el 43,2% dels espots de joguines analitzats contenen representacions d'estereotips de gènere, i 8 de cada 10 d'aquests estereotips són femenins

núvol de paraules anuncis nenes

Paraules utilitzades als espots protagonitzats per nenes

núvol de paraules nens

Paraules utilitzades als espots protagonitzats per nens

És a dir, les nenes tenen cura de ninots, nines i mascotes, i ho fan en decorats de color pastel, i amb un llenguatge ple de diminutius que parla de pentinats, vestimenta i emocions. Els nens, en canvi, competeixen amb vehicles i ninots o videojocs, fan punteria i construeixen, amb colors foscos o vermells i amb un llenguatge on predomina la lluita, la competició, la conducció o les armes. 

La publicitat ens influencia, genera un imaginari col·lectiu en el qual ubiquem la nostra societat i la nostra manera de viure. Per això és molt important prendre consciència de la seva capacitat de condicionar la nostra mirada, i saber detectar els anuncis sexistes en la publicitat, és a dir, aquells que atorguen posicions i rols diferenciats a homes i dones, i/o aquells que són discriminatoris amb qualsevol dels sexes. 

Per això, i mentre esperem que la indústria s'autoreguli, a l'eix Anuncis no sexistes, de l'itinerari Perspectiva de gènere de l'eduCAC us proposem treballar amb l'alumnat els paràmetres fonamentals del llenguatge publicitari, per a reflexionar tot seguit sobre la transmissió de valors i ideologia a través de la publicitat. Trobareu diverses activitats que us permetran treballar des del currículum la comprensió lectora i l'expressió oral i escrita de textos publicitaris, i anar un pas més enllà analitzant el sexisme en la publicitat. 

I si voleu acabar el curs amb una activitat que segur que engrescarà al vostre alumnat, al projecte d'aula Anunciem valors trobareu totes les passes per gravar un anunci audiovisual per promoure valors positius.