L'estiu i les pantalles
El curs té els dies comptats. Dues setmanes més, i infants i joves tindran al davant dos mesos llargs sense classes. Totes les famílies fa dies que planifiquem aquest període: cal reestructurar els horaris familiars i preveure les inscripcions a casals d’estiu o els familiars o els cangurs que ens donaran un cop de mà fins que arribin les vacances dels adults.
Segur que tenim cada dia de la setmana bastant planificat durant la jornada laboral però, i després? No cal dir-ho, a l’estiu els dies són llargs i les nits curtes, les tardes poden ser complicades quan encara mantenim un horari més o menys igual que durant el curs escolar, però amb moltes més hores de sol i d’oci.
De vegades en moments de crisi acabem recorrent a les pantalles, però, i si en lloc d’utilitzar el consum d’audiovisuals o el joc amb dispositius com a rescat de situació complicada, els planifiquem de forma estructurada? Adaptats a l’edat de l’infant i amb límits clars sobre temps i contingut, l’audiovisual o la tecnologia no són malignes ni deformen el cervell per se.
Abans no arribi el moment, i buscant consensos (però no oblidem l’obligació de l’adult de limitar, supervisar i acompanyar l’oci digital), donem-li un espai a mirar televisió o jugar a videojocs, igual que li’l donem a llegir, jugar sense dispositius o anar a la piscina, i amb la freqüència que considerem oportuna segons les nostres circumstàncies i les dels nostres fills. Busquem també estones de desconnexió sense pantalles per a tota la família.
També podem anar un pas més enllà, i planificar activitats que permetin millorar la seva competència digital. Per exemple, el portal 365.cat del Departament d’Educació ofereix moltes activitats que podeu filtrar per edat. Què tal practicar una estona mecanografia amb o la programació apresa durant el curs ? O bé utilitzar qualsevol programa de disseny en línia per a fer composicions de qualsevol classe, o aprendre a buscar i seleccionar informació sobre el lloc de destí de les vacances.
Són tan sols algunes idees perquè pensem a utilitzar la tecnologia de forma activa, i no solament com a consumidors passius de jocs o d’audiovisual. Pensem en les possibilitats que tenim, i ubiquem-les en el moment del dia i de la forma que ens sigui més útil. I per a no desgastar-nos repetint, pensem a anotar-ho en un full estratègicament situat a la nevera per tenir-ho fàcil.
Aprofitem per recordar els consells que ens donaven la mestra i pedagoga Anna Ramis i la psicòloga clínica Dominica Díez: serenitat, alternatives i tribu, i planificar des de l’inici.
Ho fareu? Compartiu-nos com us va!