Penjats del mòbil

Trajecte amb tren, agafo el mòbil; espero a la consulta del metge, agafo el mòbil; entro a l’ascensor, agafo el mòbil; espero un amic amb qui he quedat, agafo el mòbil; m’estiro al llit per anar a dormir i... agafo el mòbil.

Cada vegada són més els moments del dia, aparentment buits, que decidim omplir agafant el mòbil i consultant qualsevol cosa. Us heu parat a calcular alguna vegada quants cops en un dia consulteu el telèfon mòbil? I en una hora? Segurament molts més dels que imaginem. Però, més enllà del nombre d’hores que dediquem a aquests aparells que, al cap i a la fi, poden servir-nos per fer multitud de coses, potser cal que ens plantegem què és el que ens impedeixen fer, quins canvis d’hàbits ens estan portant, o com ens condicionen el dia a dia.

Algunes d’aquestes qüestions són les que se’ls hi han plantejat als joves que han participat en reportatge Especial mòbils, emès pel programa InfoK, de TV3, aquest mes de març. Sense voler demonitzar uns dispositius que, en si mateixos, no són ni bons ni dolents, el programa ens convida a reflexionar sobre quin ús en fem i, entre d'altres aspectes, ens mostra exemples de centres educatius que han optat per incorporar-los a les aules, mentre d’altres que n'han limitat el seu ús amb major o menor mesura. El programa, en general, ens apropa també a la visió i les sensacions expressades pels més joves.

Noia amb mòbil


En paral·lel, cada vegada comptem amb més estudis que alerten de problemàtiques amb les quals ens podem trobar si normalitzem usos abusius amb els dispositius mòbils. Entre elles, es comencen a detectar afectacions directes sobre el cicle del son, amb casos d'adolescents que perden el son i la salut per les pantalles de mòbils i tauletes. A l’Hospital Quirón Salut de Barcelona han detectat que, actualment, els hi arriben més del doble de menors que fa uns anys. La doctora Odile Romero, coordinadora de la unitat del son d'aquest centre, ho relaciona en bona mesura al fet que les generacions més joves estan contínuament connectades als telèfons mòbils i a les xarxes socials.

De fet, sembla que l’hàbit de mirar el mòbil just abans d’anar a dormir i que sigui també el primer que fem en llevar-nos s’està estenent cada vegada més. Segons comentava el Doctor Bernard Ars durant la jornada "Nens i joves a l'era digital" organitzada per la Casa de la Misericòrdia, “9 de cada 10 joves dormen amb l’smartphone”.

Si voleu tractar aquesta qüestió amb el vostre alumnat i conèixer quins hàbits tenen més integrats en la seva interacció amb els dispositius mòbils, per així poder acompanyar-los en un procés de reflexió i autoregulació, des d'eduCAC us proposem que feu servir els materials didàctics que trobareu dins del bloc de “Bones pràctiques”:

  • Unitat didàctica 11. El mòbil, jo i els altres
    Vivim dins i fora de les pantalles i el mòbil és ja una extensió de nosaltres mateixos. Cal ser conscients que allò que projectem a les xarxes forma part també de nosaltres. Cuidem la nostra identitat digital i afrontem el ciberassetjament.
  • Unitat didàctica 12. La meva finestra al món
    El mòbil ens acompanya sempre, l'utilitzem per comunicar-nos i socialitzar-nos, per veure el món i per projectar-nos públicament. Prenem consciència de les oportunitats i els riscos que aquesta eina ens brinda!

I si voleu veure una mostra de l’aplicació pràctica de la unitat 11, us convidem a donar un cop d’ull a l’experiment 48 hores sense mòbil (i algunes repercussions pedagògiques)" que van dur a terme a l’institut Antoni de Martí i Franqués de Tarragona amb la professora Eloïsa Valero, segur que us sorprendrà tant com a nosaltres.