Prohibir vs. educar: necessitem un pla (I)

A l’eduCAC fa temps que parlem de com educar en un bon ús de la tecnologia i d’internet. Per això, també fa temps que parlem amb experts sobre quina és la millor manera de fer-ho. Educadors, psicòlegs clínics o sanitaris, pedagogs, etc., tots coincideixen en uns quatre punts bàsics:

  1. L’ús de la tecnologia i el consum audiovisual en la primera etapa de la infància fins als 3 anys (i si es pot estirar fins als 0-6, millor) hauria de ser zero o minsa. La comunitat científica investiga i debat sobre l’impacte que pot tenir l’ús de les pantalles a nivell cognitiu o en la fase del desenvolupament, però les evidències sí que apunten en la capacitat d’absorció de les pantalles i l’abstracció de l’entorn immediat, el que sense dubte repercuteix amb una menor interacció i socialització. familia utilitzant tecnologia
  2. Com que vivim en un entorn digital, els experts advoquen per una introducció no gaire tardana (l’inici de la primària, per exemple). Això no vol dir regalar un dispositiu en propietat, sinó mostrar, explicar, deixar provar jocs, programes o aplicacions limitades en temps i espai i adequades a l’edat madurativa del nen, sempre acompanyant i explicant beneficis i riscos. Ensenyar a utilitzar la tecnologia per fer coses, no per a ser consumida de forma passiva és una bona idea. 
  3. Cal utilitzar eines de control parental i de gestió de la privacitat que ofereixen els dispositius i aplicacions durant el procés d’aprenentatge, perquè és obligació de les famílies protegir-los dels riscos que hi ha a la xarxa. Se’ls hi ha d’explicar els motius de la supervisió, per bé que a mesura que es facin grans, i com en qualsevol altre àmbit del desenvolupament dels infants fins a arribar a ser adults, haurem d’anar deixant espai a la seva intimitat i confiar en l’educació rebuda. 
  4. També diuen els experts que cal que les famílies donem exemple. I aquesta, probablement, és una de les parts més complexes d’educar. Perquè, pel que fa a la tecnologia, ens som conscients, sovint en fem un ús abusiu, per feina o per oci.  

Aquests quatre punts són bàsics, però no són fàcils de portar a terme. Requereixen una estratègia que cal que pensem prèviament, per revisar-la i adaptar-la quan alguna cosa no funcioni, i per si cal fer passos endavant o endarrere. 

Per això és una bona idea elaborar en família un pla d’ús de la tecnologia, amb respostes a preguntes com ara: 

  • Quins espais tindrem lliures de tecnologia perquè no interfereixin en les relacions familiars? 
  • Quin horari fixarem lliure de dispositius? Per exemple, durant els àpats, un parell d’hores abans d’anar a dormir...
  • Quina mena de continguts permetrem que els nostres fills visualitzin? Coneixem les qualificacions i ho visualitzarem amb ells per veure si s’adapten a la seva etapa madurativa?  
  • Com generarem hàbits saludables d’ús de la tecnologia? Prioritzarem activitats lliures de pantalla en família? 
  • Com i quan explicarem els beneficis i els riscos d’internet? 
  • Quines xarxes socials deixarem que utilitzi i a partir de quan? 

Són algunes de les qüestions a considerar, segur que quan ens hi posem en sortiran més. Com explicava la psicòloga clínica de la Fundació Althaia Manresa i impulsora del Manifest Infància i pantalles Dominica Díez, “hi ha una sèrie de normes que tenim molt clar que si s'afavoreixen i la família ho entén, després de natural ja surten, però s'ha de pensar i s'ha de crear, perquè avui en dia tot és tan immediat, que al final som tots els que estem super enganxats”

Teniu pla d’ús de la tecnologia a casa? Ens l’expliqueu

familia utilitzant tecnologia