Publica amb seny
Segons dades que facilita la UNESCO, el 58% de les persones usa sovint les xarxes socials per mantenir-se informades. El 57% dels usuaris de TikTok declaren prestar més atenció a influenciadors i a personalitats en línia i la meitat de les persones confien en la informació proporcionada en les xarxes socials.
Aquestes dades emmarquen la campanya que la UNESCO ha posat en marxa, #Postwithcare (#Publicaambseny), per animar a tots els usuaris de les xarxes socials, i en especial als creadors de continguts digitals de tot el món, a reflexionar críticament sobre la presència que tenim en línia.
Aquesta acció s’emmarca en la Setmana Global de l’Alfabetització Mediàtica i Informacional que la UNESCO organitza anualment amb l’objectiu de promoure-la així com de celebrar les fites aconseguides en aquest àmbit, i que aquest any se celebra entre el 24 i el 31 d’octubre.
La present edició posa èmfasi en la importància de capacitar a les persones per a navegar de forma segura en l’entorn digital, i amb aquest objectiu es llença la campanya que us explicàvem a l’inici. La campanya #PostwithCare vol promoure una comunitat en línia més informada i conscient, millorant les habilitats de pensament crític i les pràctiques responsables de compartir informació a les xarxes socials i fomentant la interacció entre creadors de contingut digital.
En paral·lel, la UNESCO també ha posat a l’abast dels creadors de contingut digital i els periodistes
- un curs per aprendre a mantenir una mirada ètica i dur a terme unes pràctiques responsables quan expliquen les seves històries a les xarxes socials.
- un llibre electrònic anomenat “Creadors de continguts i periodistes. Redefinint les notícies i la credibilitat en l’Era Digital”, una compilació d’idees i reflexions i bones pràctiques d’aquest sector.
Tant la campanya com la formació que posa la UNESCO l’abast de tothom mostra la importància creixent que tenen els influenciadors en l’actual panorama de mitjans de comunicació, ja que estan redefinint la manera que consumim i compartim informació i tenen una gran capacitat per connectar amb grans audiències. Intentar que ofereixin contingut ètic, creïble i professional és, doncs, fonamental per combatre la desinformació, la manipulació informativa i el discurs de l’odi.
A Catalunya el tret de sortida d’aquesta celebració l’ha encetat el 2024 la Plataforma per a l’educació mediàtica, amb l’organització de la jornada “Desinformació i intel·ligència artificial” el passat 24 d’octubre, disponible per a consulta al YouTube de l'eduCAC.