Publicitat en l’era digital: reflexions per a tots els públics

Des de la seva aparició, propiciada pel “boom” de les actuals societats de consum, la publicitat ha anat adaptant-se a cada innovació tecnològica per tal d’estar present en tots els suports, en tots els mitjans i per tots els mitjans.

A l'era digital, la publicitat ha sabut també reinventar-se i adaptar-se al medi, fent el salt de la magnificent televisió als telèfons i dispositius mòbils, aprofitant tots els espais possibles que brinda l’univers d’internet.

Tant és així, que tal com apunta l’estudi Entertainment and Media Outlook 2017-2021 a Espanya, publicat recentment per la consultora econòmica PWC, “el 2020 el format digital es convertirà en el principal suport publicitari a Espanya”. Aquest fet provocarà que els ingressos per la publicitat digital es multipliquin i, segons l’estudi, puguin arribar als 2.214 milions d’euros. Si aquestes previsions es confirmen, serà la primera vegada que la inversió destinada en publicitat digital superarà a la inversió en televisió. Situació que ja es dóna actualment a països com el Regne Unit, França o Alemanya. Podeu consultar aquesta i altres conclusions de l’estudi a l’article “Ahora sí que sí, llega el reinado de la publicidad digital”, publicat per la mateixa PWC. D’aquest estudi també se’n fa ressò el diari digital El Español en un article que ja en el seu titular destaca “La publicidad de internet en España superarà a la televisión en 2021”.

Imatge de tanques publicitàries a la ciutat

Estem preparats per aquest canvi de paradigma? Sabem identificar els impactes publicitaris que ens arriben diàriament i entendre les noves formes en què apareixen? Publicitat a través de youtubers i influencers, emplaçament de producte, vídeos breus i que desapareixen al cap d’unes hores, anuncis abans de veure vídeos de YouTube o d’altres plataformes, publicitat als marges i interrompent els continguts web, etc., les possibilitats semblen ser infinites. Podeu veure quines són les 5 tendències que el màrqueting digital va preveure que s’imposarien aquest 2017 en el següent article publicat al web marketingdirecto.com i parar-vos a pensar si us sonen aquests canvis. Innovacions i estratègies que inaugura la publicitat digital i que naturalitzem a una velocitat increïble, però sobre les que hauríem de parar atenció per, com a mínim, prendre consciència.

I és que tot això sembla que és només el principi. La publicitat no només s’adapta als canvis de suport, sinó que cada vegada afina més a qui dirigeix els seus missatges. A través de la intel·ligència artificial i del 'big data' o gestió de dades massives, les empreses poden arribar a públics amb uns gustos, interessos i motivacions determinats. És a dir, accedir de manera més directa i eficient al seu públic objectiu. En funció d’aquestes dades, que deixem a internet a través de les nostres cerques i accions a la xarxa, les marques poden dirigir els seus missatges publicitaris cap a cadascú de nosaltres, d’una manera, gairebé, personalitzada.

Davant d’aquesta nova realitat, des d’eduCAC us convidem a reflexionar sobre els impactes publicitaris i a tractar l’assumpte amb el vostre alumnat. Immersos ja com estem en la campanya prèvia a les festes (i compres) de Nadal, aquest pot ser un bon moment per plantejar-nos fins a quin punt som conscients de la publicitat que rebem i com aquesta acaba marcant les nostres decisions i actituds de compra.

Per treballar amb el vostre alumnat aquesta temàtica, us recordem que teniu al vostre abast els recursos següents:

  • Unitat didàctica 9. Això també és publicitat
    Spots televisius, cartells publicitaris... Però també imatges infiltrades a les xarxes socials o productes exhibits per influencers i youtubers. Prenem consciència de tots els canals a través dels quals la publicitat ens impregna.
  • Unitat didàctica 10. Saben el que volem?
    Actualment les nostres cerques i accions a internet queden registrades i les marques tenen noves oportunitats per dirigir-se directament a nosaltres, el seu públic objectiu, segons els nostres gustos i interessos. Vivim totalment exposats?

I si voleu animar els vostres alumnes a treure el millor del llenguatge publicitari, tot fomentant bons hàbits, valors o causes justes, podeu treballar el llenguatge publicitari des de l’experimentació:

  • Projecte d’aula 3. Anunciem valors!
    Fem un anunci! Però no un anunci qualsevol, sinó un lliure d'estereotips i per construir una societat millor. Us proposem experimentar amb el llenguatge publicitari per visibilitzar idees, valors i problemàtiques que creiem importants.
  • Itinerari transversal. Perspectiva de gènere. Anuncis no sexistes
    Per crear un anunci que fomenti valors com la igualtat entre les persones, primer cal ser capaç de detectar els prejudicis i els estereotips en els missatges publicitaris. Crearem un anunci lliure de sexisme i contra la discriminació.