Contra qualsevol forma de discriminació
L’Observatori del Discurs Discriminatori als Mitjans ha publicat al març d’aquest any els resultats d’una anàlisi feta a partir de 162 notícies aparegudes en nou mitjans generalistes, tant premsa escrita com televisió, i d’àmbit català i espanyol. Els resultats no són gaire encoratjadors: en el 80% de les peces analitzades s’ha detectat algun tipus de mala praxi periodística pel que fa al foment de la discriminació, que pot anar des de la xenofòbia, la islamofòbia a l’antigitanisme o l’aporofòbia (odi a les persones en situació de pobresa).
Per conèixer amb més detall els indicadors utilitzats per dur a terme l’anàlisi de les notícies i catalogar una notícia com a discriminatòria o no, us recomanem que consulteu el web de l’Observatori del Discurs Discriminatori als Mitjans. Allà veureu com, entre els elements que tenen en compte per a fer l’anàlisi, es fixen en si la notícia en qüestió aporta característiques sobre l’origen, l’ètnia, la religió dels actors que no són rellevants pel que s’està explicant, si es reprodueix l’esquema ells-nosaltres des d’un vessant de polarització ideològica, si es presenta un tracte caritatiu o paternalista en el redactat, etc.
Més enllà de l’interès evident de l’estudi fet per l’Observatori, les dades que aporta ens fan encendre un llum d’alerta i plantejar-nos les diverses formes que poden prendre i, de fet, prenen, les actituds discriminatòries. Cal ser molts conscients de la responsabilitat que tenen els mitjans de comunicació en la reproducció de certes actituds i exigir rigor periodístic.
Des de la comunitat educativa, treballar totes aquestes qüestions és i ha de ser imprescindible si volem lluitar contra qualsevol tipus de discriminació i garantir un futur en el qual prevalguin els drets humans, la igualtat d’oportunitats i l’equitat com a principis fonamentals.
A continuació, us presentem algunes iniciatives que treballen en aquest sentit i que demostren com a les aules es pot combinar el treball curricular i l’exigència acadèmica amb el debat i la reflexió com a punt de mira, la participació activa de l’alumnat com a metodologia i la creativitat com a eina.
En aquest sentit trobem projectes com Versembrant, que porta el rap a les aules com una eina per despertar la consciència crítica dels joves. O, en una línia més propera a la producció audiovisual, Barcelona Aula Mòbil impulsa la creació de vídeos a les aules, enguany centrats contra la islamofòbia. Podeu veure una mostra d’alguns dels vídeos creats en aquesta notícia d’educa.Barcelona “Els joves desmunten rumors i criden a la igualtat: 31 vídeos contra la islamofòbia”.
D'altra banda, també existeixen iniciatives com la de l'Aliança de Civilitzacions (UNAOC) a través del concurs Plural+ Video Festival, que convida als joves a explicar què pensen sobre la immigració, la diversitat i la inclusió social mitjançant creacions audiovisuals.
I si voleu treballar la qüestió amb el vostre alumnat, combinant tota la suma d’ingredients que hem anat desgranant, no us perdeu l’Itinerari transversal ‘Diversitat cultural’ d’eduCAC, compost per tres propostes didàctiques molt completes.