De què parlem?

Diàriament, rebem infinitat d'informació i dades de tota mena. I és que tot i tots som susceptibles de generar informació que interessi als altres d'una forma o d'una altra: les persones individuals o com a agrupacions d'interessos, els centres educatius, les institucions públiques o privades, l'administració pública... però també els partits polítics, els equips de futbol, les empreses grans i petites, etc.

escenari informatiu televisióInternet i les xarxes socials sembla que han democratitzat l'accés a informar-se i a informar: a través d'un perfil a qualsevol xarxa o d'un canal informatiu a serveis com Telegram o WhatsApp tothom té la capacitat de dir la seva, i tots hi podem accedir. 

Tanmateix, tot i que podem tenir interessos ben diferents, si ens parem a pensar, sembla que tots acabem rebent les mateixes informacions i, per extensió, parlant del mateix. 

Què fa que parlem dels mateixos temes? I per què hi ha temes dels quals no se'n parla? El que no es veu, no existeix? 

Tot i la suposada democratització informativa, el cert és que els mitjans de comunicació continuen marcant la nostra agenda de preocupacions a través de la seva agenda informativa. Davant d'aquest fet, ens hem de preguntar si els mitjans determinen només de quins temes parlem, o també ens influencien sobre què i com pensem de determinats temes. I també si tenim una ideologia determinada perquè consumim un tipus de mitjans, o bé com que consumim uns mitjans determinats, aquests condicionen la nostra forma de veure el món. 

De tot això, i més, en parla i ofereix pautes de reflexió De què parlemde l'eduCAC. Aquesta unitat didàctica planteja diverses activitats d'anàlisi per entendre les dinàmiques internes dels mitjans de comunicació i com la seva agenda informativa pot condicionar la nostra. S'explica l'origen de la teoria de l'agenda mediàtica i com aquesta ha evolucionat a internet en la bombolla de filtres. 

portada unitat didàctica

També es proposa una activitat pràctica d'elaborar i gravar un sumari radiofònic: redacció de notícies, elaboració d'escaleta, gravació i posada en comú d'experiències. 

Aquesta activitat la podeu complementar amb les pautes per a l'elaboració d'una informació pensada per a la ràdio del Decàleg del periodisme radiofònic del periodista Adrià Santasusagna, que trobareu al web de l'eduCAC. 

I si voleu seguir endavant i fer un sumari informatiu audiovisual, el projecte d'aula Fem periodisme! us mostrarà tots els passos per preparar el projecte, gravar-lo i postproduir-lo.