Reptes i riscos de la IA al centre del debat global

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha presentat l’ Informe sobre l’audiovisual a Catalunya 2024, on destaca la vitalitat de la indústria audiovisual catalana i analitza els canvis en els hàbits de consum de la ciutadania.

Segons el document, la televisió lineal continua en davallada, amb una mitjana de 2 hores i 36 minuts diaris per persona, mentre que la ràdio manté la bona salut amb 93 minuts al dia. Alhora, les plataformes digitals segueixen guanyant protagonisme, amb Netflix al capdavant, present en més de la meitat de les cases catalanes.

En l’àmbit de l’educació mediàtica i informacional, l’informe posa el focus en la preocupació global pel creixement de la IA i el seu impacte en els hàbits audiovisuals i educatius, les noves oportunitats que pot generar, però també els reptes ètics i legals que suposa. S’alerta sobre els deepfakes, cada cop més realistes, que poden distorsionar la realitat i afectar la confiança pública. També hi ha inquietud per les possibles interferències de la IA generativa en l'aprenentatge i el desenvolupament intel·lectual dels infants. 

portada informe ia uk Com a exemple internacional en aquest àmbit d’actuació, es destaca el cas del Regne Unit, on el gener de 2025 es va presentar el AI Opportunities Action Plan, un pla estratègic per a una implementació supervisada de la IA a les aules. La mesura es va anunciar alhora que una enquesta de la National Literacy Trust revelava que el 77% dels adolescents britànics de 13 a 18 anys havia fet servir IA generativa durant l’últim any, el doble que els adults.  

El Pla ambiciona crear talent per a l’economia de la IA, modernitzar el sistema educatiu i garantir que se’n faci un ús ètic, segur i inclusiu.
 
Dins del sistema educatiu es concreta en:

  • Personalització de l’aprenentatge. Sistemes d’IA educativa adaptativa, com a assistents que ajusten el contingut al ritme i estil d’aprenentatge de cada alumne. Suport per a alumnes amb necessitats educatives especials. 
  • Suport al professorat. Eines d’IA per corregir treballs, fer seguiment de progressos i dissenyar plans de classe. Reducció de càrregues administratives, alliberant temps perquè els docents es concentrin en la part pedagògica.
  • Gestió educativa. Ús de la IA per analitzar dades educatives en centres i governs, amb l’objectiu d’identificar tendències, millorar polítiques i anticipar necessitats.

A l'eduCAC som conscients de la necessitat de debatre'n l'ús a les aules des d'una perspectiva crítica, i per això oferirem a partir del curs vinent, nous materials didàctics per introduir l’alumnat de secundària en el potencial i les implicacions d’utilitzar la IA en diversos àmbits de la vida, també en produccions audiovisuals. Aviat al web de l'eduCAC! 

portada un cervell al teu servei