Per sortir-ne més savis i sàvies

Arriba l’agost més incert que mai. La pandèmia per la COVID-19 no ens ha donat gaire treva, i l’alegria de la desescalada s’ha vist superada en pocs dies per l’angoixa de veure com de nou pugen tot de xifres que no haurien de pujar, i per pensar les conseqüències que això té i tindrà.

Tanmateix, durant aquests dies, a l’eduCAC hem intentat aportar una mirada positiva a tot allò que ens va fer viure el confinament inicial, i que ens pot ajudar per afrontar la situació actual, si més no, amb més eines i recursos dels que teníem al març.

Amb la campanya Per sortir-ne més savis i sàvies hem parlat de convivència familiar, ús de pantalles, responsabilitat digital, consum d'informació, ensenyament a distància ..., amb persones expertes que ens han aportat la seva visió des del seu àmbit d’expertesa.

En David Bueno ens ha recordat que la vida és dinàmica i incerta, que el nostre món canvia però que no hem de viure-ho amb por o angoixa, si no amb la curiositat que ens permetrà seguir transformant-nos i creixent.

L’Alba Ambròs, el Francesc Grau i la Danae Boronat ens han parlat de la relació de les famílies amb les pantalles, i com el confinament ens ha servit per veure que si en parlem plegats, si acompanyem els fills en l’ús de la tecnologia, tot és millor per ells i per nosaltres.

Per a la Liliana Arroyo, el confinament ens ha fet veure el mòbil com una finestra al món i ens ha fet canviar el focus sobre el quant, per posar-lo en el per a què: ens hem de fixar en quantes hores li hem dedicat al mòbil o més aviat per a què hem fet l’hem fet servir?

En Joan Maria Morros ens ha recordat la importància d’informar-se en mitjans de comunicació que segueixin el codi deontòlogic, per afrontar la desinformació i no caure en paranys d’informació falsa o falsejada que circula lliurement per les xarxes socials. En la mateixa línia ens parla la Francina Martí, posant l’accent en la nostra responsabilitat ciutadana de no contribuir a la difusió de fake news, i també el Miquel Àngel Prats, que ens dóna una regla fàcil de recordar: que tot allò que compartim sigui veritat, bo i útil.

Ramon Barlam, Ramon Breu, Miquel Pagès i Ana G. Paredes ens han aportat la seva visió com a docents, explicant-nos com s’ha adaptat l’escola a la crisi i incidint en la importància que ha tingut el treball en equip, l’aprenentatge i l’autonomia demostrada per l’alumnat i la importància de l’educació en comunicació per a saber utilitzar les pantalles i la tecnologia en general de forma crítica.

Àngel Casajús i Josep Maria Rue han posat l’accent en la importància de la tecnologia per facilitar el procés d’ensenyament i d’aprenentatge, i també en superar la bretxa digital perquè ningú quedi exclòs del sistema.

Sara Malo i Jordi Rodon ens han fet veure que potser no ens hem parat pensar que infants i joves també estan, com els adults, sobrevivint com podem aquesta etapa, i que és un bon moment per preguntar-los, escoltar-los, i aprendre’n.

Núria Aragay, Susana Jiménez i Jordi Bernabeu ens han recordat que la tecnologia ens ha permès seguir en contacte amb familiars i amics quan hem estat confinats i això ha estat molt profitós, però que també cal que busquem moments de presencialitat, moments d’apagar pantalles i reservar un espai que permeti la interacció de les persones.

En darrer terme, Roger Loppacher ens ha recordat la importància de promoure l’esperit crític de la ciutadania envers els continguts de tota mena.

A tots els hi donem les gràcies per col·laborar. Mirarem de tenir ben present els seus consells, que ens han de servir per sortir-ne més savis i sàvies de la crisi per la pandèmia.

L’equip eduCAC ens posem en stand-by fins al setembre. Si ens escriviu a partir del 31 de juliol, us respondrem, però potser trigarem una mica 😊 Us desitgem a totes i a tots un bon mes d’agost en la mesura del possible, i tornem al setembre, carregades d’energia i novetats. Bones vacances!

mosaic