TikTok i la publicitat
La publicitat ens bombardeja. Ens la trobem on ja hi era abans (televisió, cinema, premsa, cartells als carrers, etc.), però també en els nostres dispositius i a les plataformes que utilitzem.
Apareix sense avisar, quan revisem el timeline d’una xarxa social o bussejant per una pàgina web. Ens la trobem quan volem sentir una cançó, quan mirem un vídeo de Youtube o quan veiem un programa en diferit. Així i tot, en aquests casos seguim sent conscients que aquell quadre que envaeix la nostra pantalla, la veu que interromp la nostra llista de reproducció o el vídeo que precedeix el que realment volem mirar, és publicitat, però... som igual de conscients quan ens apareix un producte dins d’una fotografia o un vídeo d’algú que seguim a les xarxes socials? Això també és publicitat!
La publicitat encoberta a través de l’emplaçament de producte (que fa molt que existeix a la televisió i a la ràdio), des de ja fa cert temps que funciona a través dels influenciadors: les marques comercials paguen a tiktokers, instagramers i youtubers per arribar de forma més directa al seu nínxol de mercat, i aquests interactuen amb els seus seguidors d’una manera natural i els hi expliquen els avantatges i beneficis d’un determinat producte: s’hi adrecen utilitzant, consumint o mostrant un producte o bé organitzen reptes o challenges en els quals es repta a replicar una acció als seguidors i seguidores. D’aquesta manera, "colen" publicitat a un públic sovint menor d’edat que atorga els seus ídols tota la seva confiança.
En aquesta línia, TikTok i el seu ràpid creixement en usuaris aquests darrers mesos es situa en una posició preeminent. El CAC publica avui un informe sobre la presència de publicitat on s’analitzen 16 vídeos de tiktokers amb més de 30 milions de visualitzacions en total. Aquest estudi constata que el 93,8% dels continguts promocionen, de manera encoberta, productes propis de la franja d’edat més jove, com ara menjar ràpid, begudes ensucrades, productes de bellesa, roba, consoles i videojocs.
Amb dades com aquesta, és evident que cal ser capaços d’identificar aquella publicitat que no ho sembla, per poder consumir productes i serveis d’una manera responsable i crítica.
La unitat didàctica Això també és publicitat planteja propostes per reflexionar a partir de continguts audiovisuals i altres sobre l’existència d’aquesta publicitat, que pot ser els i les joves reconeixen, però no li donen importància. El repte que se’ls proposa de fer és el disseny i edició d’un anunci per transmetre valors a partir de la presa de consciència de la gran quantitat de missatges publicitaris que rebem a través de la publicitat encoberta. Una proposta que inclou reflexió i pràctica per a endinsar-se en el món de la publicitat a les xarxes socials.