Tots els meus amics en tenen!

L'edat d'accés al primer mòbil en propietat baixa a cada estadística que es publica. La darrera, de l’informe d’Unicef (2021), situa l’edat mitjana d’accés al primer mòbil una mica abans dels 11 anys, quan el 94,2% dels adolescents ja en disposen d’un en propietat i amb connexió a internet.

I, normalment, pels qui no en tenen, la pressió és forta: tothom ja el té menys jo! Em quedaré fora de tot, si no en tinc! Reclams de l’estil se solen succeir a cada conversa fins que la família decideixi (quan cregui) que ha arribat l’hora. 

El mòbil és l’eina tecnològica per excel·lència, una finestra a un món inabastable d’informació (i desinformació), d’entreteniment, de continguts interessants i d’altres no tant, de relacions socials més o menys saludables... Sigui el moment de tenir-ne un en propietat o no, com els podem ajudar a reflexionar per a què el volen, i com el faran servir? 

A cicle superior de primària és un bon moment per parlar-ne a classe (potser abans? Com ho veieu, mestres?). Lligat amb el currículum, i des de l’àrea d’Educació en valors cívics i ètics, la unitat didàctica El mòbil, jo i els altres per primària de l’eduCAC permet treballar la competència específica 1, relativa a identificar els aspectes vinculats a la pròpia identitat i a qüestions relatives a un mateix. La construcció del “jo” en l’escenari actual inclou la nostra identitat digital, és a dir, com som a la xarxa. I cal intentar que el nostre jo digital no entri en tensió amb el nostre jo físic, ser conseqüents amb allò que mostren o no, i que fem o no, en tots dos àmbits. 

En el material eduCAC desenvolupat per primària trobareu diverses activitats desenvolupades amb l’objectiu de prendre consciència de:

  • Els pros i contres d’internet: ens toparem amb continguts interessants però també d’altres desagradables o no adequats per a la nostra edat. També ens trobarem un munt de publicitat, informació falsa, amics i amigues, però també perfils falsos... 
  • La construcció de la identitat digital pròpia: com interactuem a la xarxa deixa una petada digital inesborrable. Si ens sobreexposem, pot tenir conseqüències a curt i a llarg termini. 
  • Les relacions amb els altres: internet ens permet mantenir vincles i fer-ne de nous, però pel seu efecte multiplicador, tant el que és positiu com el que és negatiu es pot amplificar. 

imatge kahoot eduCAC responA través de les diverses activitats es reflexiona sobre per a què volem/necessitem un mòbil, perquè ens agraden tant les xarxes socials (si encara no tenim edat per ser-hi! 14 anys és el límit legal), perquè ens agrada fer-nos selfies i perquè són tan importants els likes, etc. I també es proposa esbrinar a través d’un Kahoot quines coses puc i quines no puc fer amb el mòbil a internet. Per exemple, puc compartir fotografies que he fet jo i on surt més gent amb qui vulgui?

La darrera sessió es dedica al ciberassetjament. Perquè totes les bromes no fan gràcia. Qüestionar-se perquè de vegades a internet parlem o diem coses que segur que no faríem fora de les xarxes, i ser conscient de les repercussions és una bona eina de prevenció de conflictes. 
Què us sembla? Expliqueu-nos com us ha anat si ho proveu a classe!