Twitch, els directes que miren els joves
Per poc que hàgim estat atents als mitjans en els darrers dies, hi ha dues coses que aquest mes de gener que ja acaba ens ha deixat clares: que, amb l’esperança que tot millori, el 2020 sembla que ha estat el teaser del 2021. I que un streamer de nom impronunciable per als neòfits (the Grefg) ha batut les millors xifres d’audiència a Twitch. El rècord s'ha produït mentre presentava en directe la seva nova skin de Fortnite: va arribar a tenir una punta d’uns 2,4 milions de persones seguint l’estrena.
Per a molts, això del Twitch ens ha aparegut de sobte en l’agenda mediàtica sense saber molt bé d’on ha sortit, però per a la comunitat de gamers i també per a un públic més general i de totes les edats, és un web ben conegut i que fa anys que funciona.
Twitch és fonamentalment una plataforma de streaming, de vídeo en directe, propietat d’Amazon. Els usuaris que generen contingut en aquest tipus de pàgines són coneguts com a streamers, i les emissions que fan tenen poc a veure amb la lògica del llenguatge audiovisual convencional, tot passa en un pla fix sense cap tipus d’edició ni producció. I és que cal tenir present que Twitch va néixer el 2011 lligada a la retransmissió dels e-sports.
En els darrers anys, i sobretot en el 2020, Twitch ha sumat nous usuaris de perfil divers, des d'influenciadors procedents de xarxes com Instagram o YouTube que afegeixen un nou canal de comunicació per al seus seguidors, fins a músics, periodistes o polítics. Així, tot i que molts canals de Twitch estan dedicats als videojocs en directe, també hi ha molts d’altres dedicats a música, esports, política i el que anomenen IRL (in real life, des pintura i gastronomia, fins a manualitats).
Quin és el fet diferencial de Twitch? Els experts en la matèria en destaquen tres aspectes, l’emissió en directe d’un contingut més o menys nínxol, la creació d’una comunitat, i la interacció, molt més fàcil i directa. Tot això, converteix els directes de Twitch en experiències immersives.
Durant l’emissió de The Grefg a què abans fèiem referència, a les xarxes socials algunes mares i pares deixaven constància del seu desconcert amb el fet que els seus fills ho seguissin amb tant d’interès. Com a famílies, hem de tenir present que Twitch és una forma més de consumir contingut audiovisual en directe per als joves de la casa. I, com ho faríem en qualsevol altre aspecte de la seva educació audiovisual, acompanyar-los és la millor forma d’assegurar-nos que se’n sabran sortir si es troben amb un contingut poc adequat.
- En primer lloc, decidir plegats si poden fer-ne ús: els usuaris de Twitch han de ser majors d’edat, i entre els 13 i els 18 ho poden ser si les mares o pares hem donat el consentiment de l’ús del servei.
- Llegir i conèixer les normes de comportament de la comunitat, elaborades per Twitch per evitar conductes que generin assetjament o odi o la presència de contingut sexual explícit.
- Establir de forma consensuada alguns mecanismes de seguretat pel que fa al perfil creat i a la despesa econòmica que es pot generar: tot i que Twitch no ofereix cap tipus d’eina de control parental, sí que hi ha algunes utilitats del perfil que es poden protegir amb paraula de pas.
- Parlar sobre la privacitat, i sobre el grau d’exposició que implica xatejar amb la resta de la comunitat.
En tractar-se d’emissions en directe, no podrem filtrar allò que veuen. Per això, saber quins streamers segueixen i quina mena de contingut fan, compartint amb ells i elles estones de Twitch, és la millor forma de guiar-los en l'ús d'aquesta plataforma.