Us presentem un nou itinerari transversal. Treballem la identitat digital!
Amb l’inici del segon trimestre, us presentem un nou Itinerari transversal, amb propostes i recursos per treballar la identitat digital.
La identitat digital és el conjunt d’informació sobre nosaltres publicada a la xarxa, que configura la imatge que projectem de cara als altres. Des de les nostres dades, imatges i publicacions fins als nostres comentaris, gustos, contactes i amistats. Tot plegat ens descriu i determina la nostra reputació digital. És a dir, es tracta del que som per als altres segons el que la xarxa diu de nosaltres.
Així doncs, amb aquest itinerari volem plantejar preguntes que ens ajudin a analitzar què projectem de nosaltres mateixos al món, però també volem anar més enllà i contribuir a fer que l’alumnat prengui consciència d’algunes qüestions importants de la nostra relació amb la xarxa, des de les bombolles de filtres fins al concepte d’intimitat en aquesta societat hiperconnectada. Proposem abordar-ho reflexionant tant sobre els riscos com de les oportunitats que ens brinda l’univers digital.
Com funciona l’itinerari?
Dins de l’Itinerari trobareu propostes específiques per complementar el treball de les unitats didàctiques posant el focus en com es configura la nostra identitat digital. Així, us proposem recursos per ampliar alguns materials didàctics d’eduCAC incorporant-hi un treball específic al voltant de la identitat digital i ho hem organitzat en tres propostes didàctiques.
Amb la primera us proposem reflexionar sobre la configuració de la identitat amb una generació que ha nascut i crescut en món plenament digital, en què parlar de món real i món digital no té ja cap sentit. En la segona, ens endinsem en el món dels algoritmes i en com condicionen el nostre accés als continguts, fins al punt de fer-nos viure en bombolles de filtres. I, finalment, amb la tercera proposta us animem a consolidar el concepte d’identitat digital, tot relacionant-lo amb el valor que li donem a la intimitat en aquest món de pantalles.
Podeu dur a terme qualsevol de les propostes didàctiques en l’ordre que vulgueu, i treballar-les de manera autònoma o relacionant-les amb els materials didàctics proposats. I per introduir el tema a l’aula, podeu presentar el vídeo de l’itinerari. Segur que tothom hi tindrà alguna cosa a dir!
Doneu un cop d’ull a les propostes del nou itinerari d’identitat digital!
- Dos mons, una sola realitat: Abans d’abordar el treball de la Unitat didàctica 11. El mòbil, jo i els altres, sobre la nostra relació amb els dispositius mòbils i com ens comportem a les xarxes, us proposem fer un treball previ. Reflexionarem primer sobre què entenem per “identitat”, per situar, després, com les noves generacions viuen en una única realitat, composta d’experiències personals i digitals.
- Vivint en bombolles: Us proposem aprofundir en el funcionament i conseqüències dels algoritmes per introduir el concepte de “bombolla de filtres” i per reflexionar sobre els continguts que consultem a les xarxes. Per què ens arriben uns i no uns altres? Quins són els riscos i oportunitats de viure hiperconnectats? Aquesta proposta serveix com a complement de la Unitat didàctica 10. Saben el que volem?
- Xarxa pública, vida privada: Treballarem a fons els conceptes d’identitat digital i rastre digital, i com es relacionen amb el valor que donem a la intimitat. A partir d’aquest treball, us proposem incorporar aquestes reflexions al decàleg audiovisual del Projecte d’aula 4. Dins i fora de la xarxa.