Com ens hem d'informar sobre les vacunes de la Covid-19?
El grup de desinformació i mitjans de la Plataforma per a l'educació mediàtica del Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha elaborat un document de consulta sobre com detectar les fake news sobre les vacunes de la Covid-19. El podeu consultar en aquest enllaç.
A l'eduCAC us proposem un exemple pràctic de com utilitzar-lo a l'aula o a casa. El trobareu en aquest enllaç.
El tractament informatiu sobre les vacunes de la COVID-19
Recomanacions. Continguts audiovisuals sobre les vacunes de la COVID-19.
El paper dels mitjans de comunicació quan informen sobre les vacunes adquireix un paper preeminent en el moment que vivim.
Amb la finalitat d’aportar eines als professionals de la comunicació per a un tractament acurat sobre les vacunes i la vacunació i evitar la desinformació, el Consell de l’Audiovisual de Catalunya, juntament amb el Departament de Salut, el Consell del Col·legi de Metges de Catalunya i el Col·legi de Periodistes de Catalunya han presentat unes recomanacions als mitjans de comunicació en relació amb els continguts audiovisuals sobre les vacunes de la COVID-19.
Des de l'eduCAC us fem la proposta d'utilitzar-les com a eina per a una anàlisi pràctica sobre el tractament informatiu amb l'alumnat de secundària.
Articles
-
Com ens hem d'informar de les vacunes de la Covid-19?
-
El tractament informatiu sobre les vacunes de la COVID-19
-
Negacionisme i coronavirus
-
Influencers i coronavirus
-
Les videotrucades, una finestra a la intimitat
-
Temps de pantalla i confinament
-
Joves, tecnologia i confinament
-
Confinament i sexting
-
Reflexions per a un ús responsable de les videotrucades en entorns educatius
-
Videotrucades i el risc de ciberassetjament
-
De passaports, rastres i identitat digital
-
La identitat digital a través dels itineraris digitals
Per sortir-ne més savis i sàvies
Convivència familiar, ús de pantalles, responsabilitat digital, consum d'informació, ensenyament a distància, lleure educatiu ... en els darrers temps hem hagut de repensar totes aquestes qüestions.
I ara què podem fer per sortir-ne més savis i sàvies?
Ens en parlen Alba AMBRÒS, Núria ARAGAY, Liliana ARROYO, Ramon BARLAM, Jordi BERNABEU, Danae BORONAT, Ramon BREU, David BUENO, Àngel CASAJÚS, Ana G. PAREDES, Francesc GRAU, Susana JIMÉNEZ, Sara MALO, Francina MARTÍ, Joan Maria MORROS, Miquel PAGÉS, Miquel Àngel PRATS, Jordi RODON i Josep Maria RUE.
L'ús de pantalles i la COVID-19
El consum informatiu i la COVID-19
La crisi sanitària per la COVID-19 ha incrementat el nostre consum informatiu de forma extraordinària. I si estar ben informat és un procés que en circumstàncies normals ja requereix un esforç per part nostra, en la situació excepcional que vivim és molt més complicat poder destriar el gra de la palla.
Com podem saber que tot allò que ens entra a la pantalla, de vegades de la mà d'una persona o d'un grup que coneixem i en qui confiem, és una informació fidedigna o ens trobem davant d'una notícia falsa? Com fem un ús responsable de la informació que rebem i, sobretot, la que compartim? En aquesta secció del web de l'eduCAC trobareu informació en format infogràfic i audiovisual per lluitar contra la desinformació.
BIAC especials pel coronavirus
El BIAC és el Butlletí d'Informació sobre l'Audiovisual a Catalunya, elaborat quadrimestralment per l'Àrea d'Estudis i Recerca del Consell de l'Audiovisual de Catalunya.
Els dos darrers butlletins són números extra, centrats en els efectes del coronavirus sobre el sector audiovisual català. Els trobareu en aquest enllaç.
Recursos visuals de la UNESCO per fer front a la desinformació
Amb l’esclat de la pandèmia COVID-19, la UNESCO va produir missatges visuals, gràfics i de xarxes socials per contrarestar la desinformació, combatre la discriminació i promoure les bones pràctiques, amb l'objectiu de construir societats més alfabetitzades i tolerants als mitjans de comunicació i compartir informació verificada durant la crisi actual.
En aquest enllaç els trobareu tots en diversos idiomes, es poden descarregar i utilitzar lliurement.