Per sortir-ne més savis i sàvies

Convivència familiar, ús de pantalles, responsabilitat digital, consum d'informació, ensenyament a distància, lleure educatiu ... en els darrers temps hem hagut de repensar totes aquestes qüestions. 

I ara què podem fer per sortir-ne més savis i sàvies?

Ens en parlen Alba AMBRÒS, Núria ARAGAY, Liliana ARROYO, Ramon BARLAM, Jordi BERNABEU, Danae BORONAT, Ramon BREU, David BUENO, Àngel CASAJÚS, Ana G. PAREDES, Francesc GRAU, Susana JIMÉNEZ, Roger LOPPACHER, Sara MALO, Francina MARTÍ, Joan Maria MORROS, Miquel PAGÉS, Miquel Àngel PRATS, Jordi RODON i Josep Maria RUE. 

zoom eduCAC

 

Roger LOPPACHER. President del Consell de l'Audiovisual de Catalunya

  • Foto Alba

    Alba AMBRÒS

    Professora de la Facultat d'Educació de la UB i coordinadora del programa eduCAC. 

    "Fora bo que en l'àmbit familiar parléssim i compartíssim què hem aprés de les pantalles cada un de nosaltres mentre hem estat confinats, què ens han aportat per evitar l'aïllament social mentre patíem l'aïllament físic per la COVID-19"

  • Núria ARAGAY

    Núria ARAGAY

    Psicòloga adjunta de la Unitat d'Atenció al Joc Patològic i altres Addicions no Tòxiques del CST

    "Aquests dies hem gaudit i hem après de tots els aspectes positius que ens aporta l'ús de les tecnologies, però no hem de perdre de vista que cal reservar un espai sense pantalles que ens permeti la interacció i el contacte humà". 

  • Liliana ARROYO

    Liliana ARROYO

    Doctora en Sociologia i especialista en Innovació Social Digital

    "Si fins ara tendíem a demonitzar els dispositius i a queixar-nos per la quantitat d'hores que hi dedicaven, ara hem aprés a mirar-los com a finestres al món. És hora de seure amb els nostres fills i preguntar-los què és el que fan amb el mòbil [...] i quin sentit té per ells". 

  • Ramon BARLAM

    Ramon BARLAM

    Professor de l'INS Cal Gravat (Manresa). Membre de l'equip de coordinació del World Mobile City Project. 

    "Amb el confinament, en educació hem avançat especialment en tres aspectes: avaluació (ha quedat antic el concepte de notes sense feedback), en treball cooperatiu entre els agents (especialment amb les pares) i en educació emocional". 

  • Jordi BERNABEU

    Jordi BERNABEU

    Psicòleg de la Fundació Althaia. Professor de la Universitat de Vic. 

    "Com a adults que convivim amb infants, adolescents i joves hem de ser capaços de transmetre que gaudeixin dels nous entorns de la manera més ètica, responsable i crítica possible [...] i, sobre tot, que darrere de tanta pantalla el que importa és la nostra presencialitat". 

  • Danae BORONAT

    Danae BORONAT

    Periodista i presentadora de televisió especialitzada en la retransmissió esportiva

    "Amb la nova normalitat ha tornat el futbol a les nostres vides i encara que no en podem gaudir a l'estadi, ho podem fer a casa amb els nostres familiars. Ara podem aprofitar per transmetre als nostres fills els valors de l'esport, el sacrifici individual i el treball en equip". 

  • Ramon BREU

    Ramon BREU

    Escriptor, historiador i professor d'educació secundària. Creador del portal educatiu Cinescola. 

    “La televisió encara és un mitjà de comunicació molt potent que difon, també, fake news. Caldria que des dels centres educatius s’implementés l’educació mediàtica per analitzar els continguts dels mitjans”.  

  • David BUENO

    David BUENO

    Doctor en biologia i professor de genètica a la UB. Expert en neurociència i educació. 

    “Després d’aquest parèntesi que ha alterat les nostres vides, hem d’aprofitar tot allò de bo que n’hem tret, com ara l’enfortiment dels vincles familiars, i obrir-nos al món. És normal que ho fem amb prevenció, amb por...però la vida continuarà". 

  • Àngel CASAJÚS

    Àngel CASAJÚS LACOSTA

    Vocal de Relacions Institucionals del Col·legi de Pedagogs de Catalunya 

    Encara que els pedagogs considerem que no es pot substituir l’ensenyament presencial a l’escola, l’epidèmia ens ha portat a mirar de mitigar el problema treballant on line. Cal dotar les famílies més desafavorides perquè la bretxa digital no els exclogui del sistema". 

  • Ana G. PAREDES

    Ana G. PAREDES

    Professora del Departament d'Arts de l'Institut Celestí Bellera de Granollers 

    “Partint d’una situació d’hàbits trencats, angoixa i desconcert hem creat uns nous aprenentatges i l’alumnat ho ha agraït perquè s’ha sentit acompanyat. Hem pogut experimentar l’autonomia dels alumnes i ha estat una situació de la qual hem pogut aprendre tots”. 

  • Francesc GRAU

    Francesc GRAU i GÜELL

    Professor de la UOC. Especialista en comunicació digital i reputació en línia. Autor de Tot el que heu de saber sobre internet abans que els vostres fills 

    El confinament ens ha obligat a posar ordre en la relació de pares, fills i tecnologia. L’experiència ens ha ensenyat que quan passem temps amb els nostres fills mentre fan ús de la tecnologia és millor per ells i per nosaltres".  

     

  • Susana JIMÉNEZ

    Susana JIMÉNEZ MURCIA

    Doctora en Psicologia, especialista en Psicologia Clínica del Hospital Universitari de Bellvitge. 

    “Podem reduir l’exposició al mòbil i provar d’estar estones sense pantalles. Les comprovacions constants de les xarxes socials tenen un impacte negatiu sobre el nostre estat emocional. Busquem estones de contacte amb els amics i activitats de lleure a l’aire lliure”.

  • Roger Loppacher

    Roger LOPPACHER

    President del Consell de l'Audiovisual de Catalunya

    "Un dels grans reptes que té avui la nostra societat és promoure l'esperit crític de la ciutadania envers els continguts que veiem o rebem a través dels diversos dispositius, i que siguem responsables a l'hora d'emetre'ls i també de compartir-los." 

  • Sara MALO

    Sara MALO CERRATO

    Equip de recerca en infància, adolescència, drets dels infants i la seva qualitat de vida (ERIDIQV-UdG)

    “És un bon moment perquè mestres i professors aprofiteu per parlar amb els infants i els adolescents sobre com s’han sentit usant les tecnologies, en què els ha ajudat i en què no, i quina seria la millor manera de vehicular aquest ús si tornem a estar confinats”.

  • Francina MARTÍ

    Francina MARTÍ

    Professora d’educació secundària i presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat

    “Dubta de qualsevol Whatsapp que t’arribi i intenta saber qui l’ha escrit, d’on ve, i si és actual o es va enregistrar fa molt de temps. Dubta davant de les informacions”. 

  • joan  maria morros

    Joan Maria MORROS

    Degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya

    “Recomanem que anem a aquells mitjans de comunicació que ens donen plenes garanties i que respecten el codi deontològic. Els que ens garanteixen que el que llegim, escoltem i veiem té el darrere la feina periodística del contrast i la veracitat”.

  • Miquel PAGÈS

    Miquel PAGÈS

    Mestre de primària a l’escola Thau Barcelona. Coautor del llibre Parlar al món des de l’escola. L’experiència de Thau TV

    “Ens preocupaven les hores que els nostres alumnes i fills dedicaven a les pantalles i ara, de sobte, ens hi hem vist immersos durant tres mesos. Si volem educar, enlloc de prohibir, hem de treballar per tenir les pantalles a favor nostre: ens cal tenir una educació audiovisual”.

  • Miquel Àngel PRATS

    Miquel Àngel PRATS

    Mestre, psicopedagog i doctor en Pedagogia. Professor de Tecnologia Educativa a Blanquerna-URL

    “Per utilitzar de forma ètica, crítica i responsable  les tecnologies digitals i els mitjans de comunicació,  la meva recomanació és utilitzar el triple filtre socràtic. És a dir, que les qüestions que compartim mitjançant les tecnologies siguin veritat, siguin bones i siguin útils”. 

  • Jordi RODON

    Jordi RODON CUIXART

    Professor de Filosofia i Secretari del Consell Escolar de Catalunya.

    “És un moment com l’actual, hem de saber trobar en els infants i joves, mestres. Els hem d’escoltar perquè ells tenen una frescor, una llum, una capacitat de tirar endavant que nosaltres potser no tenim i els hem de facilitar aquest espai, per escoltar-los i aprendre’n”.

  • Josep Maria RUE

    Josep Maria RUE

    Membre de la Sub-direcció General de Funció Directiva i Lideratge Pedagògic del Departament d’Educació

    “Ara més que mai, les tecnologies digitals ens permeten facilitar el procés d’ensenyament i aprenentatge. És el moment, doncs, d’aprendre dels errors, d’enfortir les aliances, de teixir noves xarxes i afrontar els nous reptes de l’ecosistema educatiu amb il·lusió i esperança”.