Continguts
-
Digues-me la teva edat i et diré com t’informes
La televisió en directe (70%) i les xarxes socials (61%) són els dos mitjans escollits per la ciutadania a l’hora d’informar-se sobre l’actualitat.
-
Arribar al porno abans d'hora
Com influeix en la iniciació sexual dels adolescents el consum habitual de continguts pornogràfics? En parlem a l'eduCAC.
-
Regular o prohibir? El mòbil als centres educatius
Quina gestió s'està fent als centres del mòbil? En parlem amb tres professors de centres educatius de Catalunya.
-
Eduquem i acompanyem la infància i l'adolescència digital
Com posem normes i límits a l'ús de la tecnologia i el consum audiovisual? És una de les qüestions que s'aborda en la col·laboració amb el CST.
-
La violència invisible
La violència de gènere digital, com qualsevol de les altres formes de violència, comporta un gran impacte en l'àmbit emocional, personal i laboral de les dones que la pateixen. Aquesta forma de violència, malauradament, preval de forma creixent contra les noies.
-
BeReal, la xarxa social que fuig del postureig
BeReal és la nova tendència al món de les xarxes socials, i vol mostrar realitat versus el postureig habitual. És així? Us expliquem com funciona BeReal.
-
Fer-se gran a les xarxes: els riscos del sharenting
Compartir fotografies dels nostres fills i filles pot tenir unes implicacions que no sempre tenim present. Parlem del sharenting.
-
Les tecnologies digitals a la infància, l'adolescència i la joventut
El Govern ha elaborat una guia per orientar a professionals de l'educació i a les famílies en el bon ús de les tecnologies digitals. Han participat els departaments de Salut, Drets Socials i Educació.
-
Com acompanyar l'ús de pantalles
Som a l'agost i tot i que la vida continua i el mòbil no descansa, ara que no hi ha tantes corredisses ens podem aturar a mirar-nos la vida amb uns altres ulls. També la vida digital, clar.
-
Gestionar el consum de directes de les xarxes socials
Com acompanyem el consum del contingut que generen els nous ídols dels i les joves, amb l’altaveu de les xarxes socials, i que llencen sense cap classe de filtres ni advertències missatges no sempre positius?
-
Com sobreviure a l'arribada del mòbil
Els éssers màgics del Nadal han portat un mòbil nou. I ara què? Quanta estona el pot utilitzar? Com l'acompanyo i respecto la seva intimitat a la vegada? Com l'ensenyo a tenir cura de la seva identitat digital? A l'eduCAC et donem algunes pautes i idees que et poden ajudar.
-
El 70% de mares i pares no supervisa l'ús de la tecnologia dels seus fills
El darrer informe d'UNICEF sobre els usos de la tecnologia i d'internet per part dels joves ens mostra que un alt percentatge de mares i pares no exerceixen cap tipus de supervisió per vetllar per la seguretat i el benestar digital dels seus fills i filles.
-
Qui som a les xarxes socials?
En general, ens preocupa molt què fan els i les joves a les xarxes socials. Quina part de la seva vida mostren a persones desconegudes? Les seves publicacions els hi poden comportar problemes? Quins efectes negatius pot tenir si (sobre)exposen la seva intimitat?
-
El calamar, el control parental i la qualificació per edats
La polèmica amb El juego del calamar als patis de les escoles d'infantil i primària posa a sobre de la taula un problema important: l’absència de control per part de les famílies sobre el contingut audiovisual que consumeixen els nens i les nenes.
-
Quanta estona poden utilitzar els mitjans digitals?
El temps que li dediquen infants i joves a la tecnologia i al consum audiovisual és motiu de preocupació per les famílies. La meva filla té x anys, quantes hores pot mirar la televisió, o jugar a videojocs, o utilitzar la tauleta, o ...?
-
Amb la Covid, que no t'expliquin històries
Com podem detectar la informació falsa que circula sobre la vacunació contra la Covid-19? Et proposem que passis per aquest sedàs de 6 preguntes qualsevol notícia que rebis.
-
Com ens hem d'informar sobre les vacunes de la Covid-19?
Abans de prendre decisions que afecten el bé comú –com per exemple negar-se a posar-se la vacuna o a seguir les recomanacions per fer front a la pandèmia–, cal estar ben informats.
-
Twitch, els directes que miren els joves
Per a molts, això del Twitch ens ha aparegut de sobte en l’agenda mediàtica sense saber molt bé d’on ha sortit, però per a la comunitat de gamers i també per a un públic més general i de totes les edats, és un web ben conegut i que fa anys que funciona.
-
Els Reis d'Orient han portat un mòbil
Han passat els Reis d’Orient i segurament (prèvia consulta i debat amb la família, desitgem!) en més d’una llar hauran deixat un mòbil nou a un nen o nena de finals de primària o principis de secundària.
-
Ara que ve Nadal (i veurem anuncis)
En aquesta etapa de l’any, entre els catàlegs de joguines, les botigues decorades i les campanyes publicitàries a la televisió i a internet funcionant a tota virolla, el consumisme s'amplifica. Ho podem veure com una oportunitat per a l'educació en comunicació?
-
SENSE FRONTERES. L’estreta relació entre el joc d’aposta i els videojocs (II)
Alguns autors plantegen que les loot boxes poden ser la transició de l'ús saludable dels videojocs a l'ús problemàtic dels mateixos o, fins i tot, el salt al joc d’aposta. Perquè? Ens ho explica la doctora Susana Jiménez-Murcia.
-
Sense fronteres. L'estreta relació entre el joc d'aposta i els videojocs (I)
Tots els videojocs no són iguals en termes de potencial addictiu, ni tots els patrons de conducta poden ser considerats de risc. Però en el que sí existeix acord en la comunitat científica que loot boxes, semblen estar en la frontera entre els videojocs i els joc d’aposta.
-
Start
Som prou empàtics amb els videojocs i amb qui els consumeix? Coneixem el cinema, la música, la lectura, les arts escèniques, etc., i en canvi no en sabem gens d’aquest altre producte cultural, perquè ho és des de 2009, que ens acompanya des de fa més de quaranta anys.
-
Atura't, pensa, verifica: anem un pas més enllà
Si l’ABC de l’actuació bàsica ciutadana contra la COVID-19 és “mascareta, distància, higiene de mans”, la nostra tríada per informar-nos hauria de ser “atura't, pensa, verifica”. Amb aquestes tres accions hauria de ser suficient però podem aprofundir una mica més.
-
Les videotrucades, una finestra a la intimitat
L'ús de videotrucades es va generalitzar durant el confinament més dur per la pandèmia, però el cert és que en àmbits familiars, laborals o amb amics han arribat per no marxar. En fem un bon ús? Et donem algunes pautes.
-
Temps de pantalla i confinament
Definir i saber quines activitats incloure dintre del “temps de pantalla” que haurien de destinar infants i joves diàriament és complicat, i amb la situació de confinament, encara més. Comptem igual el temps dedicat a llegir en una pantalla de tauleta, que jugar a videojocs, buscar informació a l'ordinador o parlar amb els amics utilitzant plataformes de videotrucades?
-
Confinament i sexting
Alguns adolescents, especialment les noies, poden rebre pressions per mostrar el seu cos en pantalla i poden pensar que, en la intimitat de la seva habitació i amb la confiança que els mereix el qui els ho demana, aquell fet no tindrà repercussions.
-
Joves, tecnologia i confinament
Els joves són el col·lectiu de major risc per desenvolupar problemes en l’ús de les tecnologies, i amb el canvi de rutines pel confinament ens trobem en un moment de gran ús d’aquests dispositius. Per això és important acompanyar-los i ajudar-los per tal que en facin un ús responsable.
-
Negociem un pacte tecnològic en família
El temps que dediquem a les pantalles és, sovint, una qüestió que afecta la convivència familiar. Internet ha canviat tant la forma com ens comuniquem, però també, la manera com juguem. Com en podem parlar per mirar que tot rutlli a casa?
-
Els videojocs i la seva capacitat addictiva
Quan un joc es posa de moda s'encenen totes les alarmes. Ha passat amb el Fortnite, amb el AmongUs i amb d'altres. Es diu que són tan addictius com les drogues. Què hi ha de cert en aquestes afirmacions?
-
El repte de cada estiu: gestionar el temps lliure dels fills
Als adults ens agrada aprofitar les vacances per fer coses que no tenim ocasió de fer durant l’any, però als joves i als adolescents, després de tot un curs esforçant-se volen “fer el que vulguin” i sovint això vol dir no fer res o estar connectat amb els amics, mirar series o jugar a videojocs tot el dia.
-
Hi ha una edat ideal per tenir mòbil?
Quina és l’edat adequada per tenir mòbil? Aquesta és una de les preguntes més freqüents entre pares, mares i educadors/es. Una pregunta, però, que no seria del tot encertada si ens la plantegem únicament pensant en obtenir una resposta màgica i en forma de xifra.
-
Jugar no sempre és inofensiu
Quines recomanacions cal tenir present abans de comprar un videojoc? La doctora Núria Aragay del Consorci Sanitari de Terrassa ens dóna alguns consells interessants.
-
Si, de tant en tant, treus el nas de la pantalla veuràs ... els teus amics
La Juliana Canet s’adreça en aquests tres vídeos curts als nois i noies que comencen a tenir mòbil.
-
Educar entre pantalles
L'addicció a les pantalles és una problemàtica que ens preocupa a tots i cal estar ben informats per prendre les decisions corresponents. Què podem fer a casa?
-
Construïm un decàleg audiovisual en família?
Tenim tot de dispositius diversos amb formats igualment diversificats per oferir-nos informació i entreteniment a totes hores. Com ho gestionem tot això? Com podem pactar normes d'ús familiars?
-
Juguem a fer stories en família?
Us proposem compartir amb els vostres fills i filles un moment de creativitat i entreteniment a través dels 'stories' que actualment omplen les seves pantalles. Us animeu a crear-los en família?
-
Aprendre a navegar i a desconnectar
Quins són els elements bàsics per prevenir possibles mals usos en l’ús de les pantalles? Us proposem alguns consells com a punt de partida per abordar la relació dels nostres fills i filles amb les pantalles.
Recursos
-
#RevisaPrivacitat d'Internet Segura
La campanya #RevisaPrivacitat d'Internet Segura de l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya ens vol fer més conscients dels riscos que una vida digital poc curosa ens pot portar. Saps com blocar o esborrar galetes? Coneixes els riscos de l'ús a la llar d'assistents de veu? Saps com utilitzar la teva smart TV vigilant la informació que facilites? Al web d'Internet Segura trobaràs tota la informació.
-
Internet + segura
A Internet Segura trobareu recursos i campanyes adreçades a la comunitat educativa sobre la importància d'aplicar hàbits cibersaludables en la navegació per internet. Internet Segura és el programa oficial de la Generalitat de Catalunya per a la sensibilització i conscienciació en matèria de ciberseguretat.
-
Defensa de l'audiència
Accés al formulari del Consell de l'Audiovisual de Catalunya per fer arribar queixes o suggeriments sobre la programació i la publicitat de qualsevol ràdio o televisió, ja sigui pública o privada.
-
Protecció dels menors en el món digital
Guia per a famílies elaborada pel Consell de l'Audiovisual de Catalunya, amb 13 consells bàsics per ajudar-vos a trobar la línia que separa les activitats educatives i recreatives de les que suposen riscos.
-
Recomanacions per a un bon ús d'internet
La relació dels adolescents amb internet és el tema central d'aquestes càpsules de vídeo del Consell de l'Audiovisual de Catalunya, amb recomanacions per aconseguir un bon ús de la xarxa.
-
Protecció dels menors en l'àmbit audiovisual
Saps quina és la normativa de senyalització dels programes? Coneixes quines les franges de protecció i de protecció reforçada en l'emissió de continguts? Ho trobaràs en aquesta secció del web del CAC.
-
Consells digitals per les famílies
eduCAC us proposa 8 consells perquè l'estiu digital sigui el més segur possible. Observar la relació dels i de les joves amb les pantalles i aprofitar per parlar de les normes de cortesia a la xarxa són algunes de les idees que us donem.
-
Stories from the internet
Us presentem la família Websters, creada per l'Oficina Federal de Comunicacions de Suïssa i que protagonitza històries destinades a sensibilitzar la població per a un ús responsable d'internet.
-
Informes sobre continguts a internet
En aquesta secció del web del Consell de l'Audiovisual de Catalunya trobaràs els informes fets pel CAC sobre continguts a internet, com per exemple la publicitat feta per tiktokers o la promoció de les apostes en línia.