Orientacions pedagògiques sobre l'ús de les pantalles al llarg de la vida 

La Plataforma per a l'Educació Mediàtica (PEM), entitat liderada pel Consell de l'Audiovisual de Catalunya i integrada per institucions i persones expertes en educació mediàtica del país, ha elaborat unes orientacions pedagògiques per a l'ús de pantalles en les diferents etapes de la vida. 

Inclouen recomanacions generals i específiques des de la primera infància fins a l'edat adulta, útils tant en entorns familiars com en centres educatius. La PEM entén les tecnologies com una oportunitat si s'integren de manera adequada en l'educació i en la vida familiar, sempre amb un bon acompanyament digital. 

recomanacions PEM TW

 

Les orientacions han estat elaborades pel grup de treball sobre ús responsable de les pantalles de la PEM, liderat durant el bienni 22/23 pel professor de la Universitat Blanquerna-Ramon Llull, Miquel Àngel Prats. Prioritzen tres idees claus: 

  1. La importància de la integració conscient i equilibrada de la tecnologia en l'educació, fomentant l'ús responsable des de l'etapa d'infantil. 
  2. La necessitat d'ensenyar competències digitals a tots els nivells educatius, incloent-hi la seguretat en línia i l'alfabetització mediàtica. 
  3. La voluntat d'emfasitzar la prevenció de la violència digital i del ciberassetjament, promovent la conscienciació i l'educació sobre aquests temes tant per a estudiants com per a educadors i també per a les famílies. 

En l'elaboració de les orientacions hi han participat: 

  • Alba Castellví | Experta en educació mediàtica, sociòloga, assessora de famílies i mediadora de conflictes. 
  • Mònica Figueras | Doctora en periodisme i llicenciada en ciències de la informació i sociologia. Professora del Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona. Grup de recerca Joventut, Societat i Comunicació. 
  • Sara Malo | Doctora en psicologia, professora de la Universitat de Girona i coordinadora de l'equip de recerca Institut de Recerca sobre Qualitat de Vida de la Facultat d'Educació i psicologia de la UdG. 
  • Diego Muñoz | Psicòleg, i educador social de la cooperativa d'iniciativa social ACTUA. 
  • Marta Narberhaus | Periodista i professora de la Facultat de Comunicació de la Universitat Internacional de Catalunya. 
  • Miquel Àngel Prats | Mestre, psicopedagog i doctor en Pedagogia per la Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i l'Esport Blanquerna de la Universitat Ramon Llull de Barcelona.

Trobareu a sota les infografies, podeu descarregar-les en format PDF tot clicant a sobre de cadascuna de les imatges. 

Orientacions generals sobre els usos de pantalles

Les tecnologies per si mateixes no són perjudicials, però és fonamental integrar-les de manera adequada en l'àmbit educatiu i en la vida familiar, sempre amb un bon acompanyament digital. Els centres educatius són essencials per educar sobre l'ús d'entorns digitals i prevenir els seus riscos, sense limitar-se a l'adquisició d'habilitats tècniques, sinó fomentant també uns usos ètics, respectuosos, autònoms i compromesos. 

infografia general web

 

Acompanyament digital des de la infància fins a l'edat adulta