XV Premis el CAC a l'escola

En la XV edició dels Premis el CAC a l’escola (curs 17/18) han participat un total de 71 centres públics, concertats i privats de Catalunya amb 101 treballs. A la categoria A (centres educatius) s'han presentat 51 projectes, 35 a la B (treballs de recerca de l’alumnat de batxillerat) i 15 a la C (professorat de centres educatius). 

L'acte de lliurament dels Premis ha tingut lloc el dia 28 a l'auditori del CosmoCaixa, amb la presència del president del Parlament de Catalunya, Roger Torrent, el president del CAC, Roger Loppacher, la presidenta del jurat dels Premis, Carme Figueras i el director territorial de CaixaBank Jordi Nicolau. També ens ha acompanyat Laia Servera (presentadora de l'info K a TV3) i el sr. Pla i el Pau del Club Super 3. 

Tot seguit trobareu la relació de guanyadors d'aquesta edició, amb una petita mostra del treball que han dut a terme. Enhorabona a tots i gràcies per participar!

Àlbum de fotos de l'acte 

XV Premis el CAC a l'escola

Relació de guanyadors 

CATEGORIA A. Centres educatius

SUBCATEGORIA: Segon cicle d’educació infantil i primària

1r premi. Escola el Rodonell (Corça). LlegenTIC de les Gavarres. Cursos: Educació infantil i cicle inicial de primària

Projecte interdisciplinar de centre que s'inicia a partir d'un encàrrec de la regidoria de Cultura del poble, que demana la col·laboració de l'escola per donar a conèixer les llegendes del massís de les Gavarres. El jurat ha valorat que, com a punt de partida, es faci referència a l’entorn de proximitat de les nenes i nens, així com la creativitat de la narrativa i l’ús de la música popular. El veredicte també ha posat l’accent en la varietat de tecnologies, recursos i formes d’expressió utilitzats.

2n premi. Escola Pare Ramón Castelltort i Miralda (Igualada). Vivim la nostra ciutat, versos de festa major. Cursos: 1r i 2n de primària

L'escola elabora el llibre de la festa major del poble, utilitzant la tècnica de l'stopmotion i diversos recursos tecnològics. El jurat ha valorat tant el resultat tècnic aconseguit com també la integració de la banda sonora dins de l'obra i el notable ús del llenguatge poètic. També ha remarcat la voluntat d'explicar la festa major als més petits, així com l'objectiu de conèixer el propi entorn. 

             SUBCATEGORIA: Cicles mitjà  i cicle superior d’educació primària

1r premi.  Escola Mansuet (Collbató). Obre els ulls i reacciona. El curtVALORtratge. Curs: 6è

Aquest projecte combina la pràctica col·laborativa amb la reflexió pedagògica. Del curtmetratge resultant el jurat ha destacat la seva qualitat tant pel que fa a la realització com pel coneixement del llenguatge audiovisual que desprèn el resultat: la integració de les diferents peces, la utilització del primer pla i l’entrada en pla. Quant al guió cal remarcar el tractament d'una temàtica de molt d’interès com és la del bullying.

2n premi. Escola l’Estació (Sant Feliu de Guíxols). GanxoKids, un canal per a nens i nenes com tu. Cursos: Cicle mitjà i cicle superior

Aquest projecte integra tota la primària i el lidera l'alumnat de cicle superior. L'escola obre un canal a YouTube per explorar les seves possibilitats didàctiques i el jurat ha coincidit en que el format comunicatiu que s’adopta motiva els i les  alumnes i els aporta una visió igualitària, tan per les  temàtiques escollides com pels valors que es transmeten. Cal destacar-ne també la qualitat de la planificació del treball i l’encert en la selecció de la youtuber, que afegeix un toc divertit i didàctic.

SUBCATEGORIA: Educació secundària obligatòria i FP bàsica

 1r premi.  Col·legi Maria Immaculada (Tremp). Curtmetratge: Objectius dins d'una closca. Curs: 3r

Curtmetratge produït en el marc del treball de síntesi i que el jurat decideix guardonar per la seva originalitat en la temàtica animalista, amb la qual assoleix una clara metàfora de la llibertat. També valora la iniciativa de l'exercici creatiu, el bon ús del llenguatge audiovisual i en especial, del pla subjectiu. La valoració del jurat posa l’accent en l’enginy, humor i espontaneïtat del curt.

2n premi. Escola Sant Gervasi (Mollet del Vallès). Projecte Sant Gervasi Televisió (SGTV). Curs: 3r

Amb aquest projecte el centre incorpora l'educació en comunicació amb un doble objectiu, ser el canal mitjançant el qual els estudiants s'enfrontin a la creació de continguts audiovisuals i que a la vegada desenvolupin una mirada crítica i reflexiva. El jurat valora molt positivament tant l’abordatge no estàndard com el seu abast. Es premia el format innovador i dinàmic sense caure en el mimetisme de les grans televisions. També es reconeix la planificació equilibrada acostant-se a temàtiques properes i d’interès.

SUBCATEGORIA: Batxillerat

1r premi.  Escola Sant Gervasi Cooperativa (Mollet del Vallès). Conèixer l'altre. Retrat i bodegó. Curs: 1r

Projecte fotogràfic que s'inicia amb una descripció literària acurada d'un company, per a després passar al retrat fotogràfic i finalment al bodegó. Es tracta d’un projecte que harmonitza a la perfecció tant el llenguatge i les competència lingüístiques com els recursos audiovisuals i relacionals. El jurat en destaca la presentació escrita i el títol del treball així com també la part tècnica ben elaborada, especialment la combinació de les imatges fotogràfiques i de vídeo.

2n premi. Institut Antoni de Martí i Franquès (Tarragona). Retrat audiovisual. Curs: 1r

Exercici creatiu que contempla les diverses etapes creatives, tractant a la vegada la imatge tecnològica en moviment i la cultura audiovisual a la societat contemporània. El jurat guardona aquest treball per considerar que es tracta d’una experiència enriquidora, on l’ús creatiu del cromatisme té un protagonisme indiscutible i on el treball del blanc i negre i la utilització de l’ombra i la diversitat de tonalitats de grisos comporten una experiència molt reeixida. Es tracta d’un magnífic exercici de síntesi amb el que s’arriba a bones creacions en el marc d’un bon projecte.

SUBCATEGORIA: Cicles formatius de grau mitjà i superior

El jurat ha decidit atorgar un únic premi a aquesta categoria.

1r premi.  Escola Jesuïtes Sarrià-Sant Ignasi (Barcelona). Assassin’s creed realms. (Alumnes: Ramon Carol Romera i Oscar Acón Castañeda)

Treball audiovisual que té per objectiu posar a prova la capacitat narrativa de l'alumnat i el desenvolupament d'un projecte audiovisual en totes les seves etapes. Es distingeix aquest pel sòlid i efectiu exercici com a tràiler d’un videojoc, i per la resolució efectiva de la combinació de llum, so i imatge, creant una atmosfera encertada. El jurat valora la coherència i l’assoliment dels objectius d’un tràiler. El resultat es tradueix en un vídeo de factura professional. 

  • Making of 

SUBCATEGORIA: Treballs de ràdio

 Premi.  Escola la Vinyala en representació de 8 escoles (Sant Vicenç dels Horts). Aula Dial. Projecte educatiu a Ràdio Sant Vicenç. Curs: 5è

Projecte col·laboratiu entre els centres escolars de la població i Ràdio Sant Vicenç, premiat per la modernitat i la idoneïtat de la fórmula que s’utilitza per a donar a conèixer la informació escolar a tota la comunitat educativa i al conjunt del municipi. Es valora l’impacte del producte i el valor afegit de la col·laboració professional que aporta la ràdio municipal amb l’aprenentatge per, no només expressar, sinó també comunicar. 

  • Making of

CATEGORIA B. Treballs de recerca de l’alumnat de batxillerat

SUBCATEGORIA: Treballs de recerca de l’alumnat de batxillerat

 1r premi. Neus Pagès Selga. Institut Castell d’Estela (Amer). Petjades sense rastre. 

Treball sobre els conflictes armats i els refugiats, que es completa amb la producció d'un documental. El jurat posa de relleu l’estructura i la presentació acurada de la recerca. Pel que fa a la part tècnica, cal destacar-ne l’encert en el muntatge de les imatges d’arxiu i les de creació pròpia, així com en la selecció de la banda sonora. El vídeo està molt ben elaborat i, tot i la seva durada, resulta molt amè. Es valora també molt positivament l’exercici de recerca dels testimonis i documents d’arxiu, i els fotogrames utilitzats a les explicacions de la memòria i recorregut històric. El jurat vol destacar la temàtica actual i compromesa i, en especial, el testimoni colpidor de una de les persones entrevistades. 

2n premi. Alba Fernàndez-Peña. IES Sobrequés (Girona). Anàlisi comparativa de la representació de l’amor i la violència entre les pel·lícules de DreamWorks i H.Miyazaki (STUDIO GHIBLI).

Treball de recerca que compara les produccions de dos estudis d'animació amb l'objectiu de determinar com representen l'amor i la violència en les seves pel·lícules. El jurat guardona el projecte pel rigor metodològic utilitzat, per la bona recerca documental i bibliogràfica així com pel plantejament global. També es valora la reflexió que s’hi fa sobre els valors que transmeten als infants les produccions d’animació.

SUBCATEGORIA: Curtmetratges de ficció

Premi.  Ferran Giol Gort. Col·legi Sant Miquel dels Sants (Hostalets de Balenyà). Una carta. La història de Ramon Mas Nuri

Curtmetratge sobre el besavi de l'alumne, que duu a terme una reconstrucció de la seva vida durant la guerra civil. El jurat valora molt positivament l’excel·lència de la imatge i la banda sonora d’aquest treball. També posa en relleu tant la complexitat i l’interès de l’argument com l’adequació de les localitzacions. Per últim, també remarca que tots els elements són de producció pròpia, inclosa la creació d’una música específicament creada pel curt.

CATEGORIA C - Professorat

SUBCATEGORIA: Professorat de centres ordinaris

 1r premi.  Gemma Paricio i Pera. Institut Euclides (Pineda de Mar). Basat en fets reals. El fals documental

Activitat desenvolupada amb alumnat de cultura audiovisual i relacionada amb la postveritat, la credibilitat de les imatges, la necessitat de tenir criteri propi davant l'allau informatiu que patim i les notícies falses. El grau d’implicació dels alumnes en tot el procés creatiu és elevat i aporta un bon exercici de sensibilització sobre aquesta problemàtica, utilitzant realitats reinterpretades amb un bon resultat. El projecte aconsegueix la implicació de tot l’alumnat en el procés creatiu d’elaboració de falsos documentals per tal de fomentar una mirada crítica. 

2n premi. Jordi Badiella Garcia. Escola el CIM (Terrassa). Extraescolar curtmetratges: Black rainbow

Activitat extraescolar centreada en l'aprenentatge de coneixements sobre l’audiovisual. El producte assolit mostra l’esforç i la capacitat de posar en escena una temàtica complexa com és l’assetjament escolar o bullying de manera molt efectiva. El jurat valora l’aportació de recursos que ofereix el documental per tal d’abordar la problemàtica de manera positiva entre iguals i en destaca, també, la bona i adient utilització del recurs del blanc i negre. 

SUBCATEGORIA: Professorat de centres educatius d’educació especial

 1r premi. Natàlia Santaliestra Gòdia i Sara Paul Palomera. Escola Joc de la Bola (Lleida). Charlie i la fàbrica de xocolata

El jurat premia el projecte per la tasca desenvolupada pel professorat, que  fomenta una experiència molt enriquidora pels alumnes amb diverses necessitats especials que hi participen. Es valora la utilització de l’audiovisual com a mecanisme efectiu d’aprenentatge i per a potenciar l’autoestima. El curtmetratge elaborat és dinàmic i de qualitat. D’altra banda, també es valora l’experiència per la seva capacitat de donar a conèixer un bon treball dels alumnes a la resta de companys de l’escola.

Vídeo de l'acte dels XV Premis el CAC a l'escola