XVII Premis el CAC a l'escola

La XVII edició ha estat marcada pel confinament per la situació de pandèmia global per la COVID-19. Tot i això, amb l'esforç i la participació engrescadora de molts centres educatius, s'ha pogut dur a terme. 

Tot seguit trobareu un resum en imatges dels treballs presentats, i a sota, la relació de propostes guanyadores, amb els seus audiovisuals i el document explicatiu enllaçat. A tots, moltes gràcies per participar, i als guanyadors, que ho gaudiu! 

Categoria A. Centres educatius. Segon cicle d’educació infantil i cicle inicial de primària

1r Premi: Escola Abat Marcet (Terrassa). Projecte "Com es fa una pel·lícula?". Les galàctiques i els galàctics contra el canvi climàtic. Curs: 2n. 

Curtmetratge realitzat des de l'àrea de medi i vinculat amb l'aprenentatge sobre la protecció del medi ambient. El jurat destaca la creativitat de la proposta, el bon disseny de l'activitat, la vivència de l'alumnat en el procés d'aprenentatge i de creació i l'excel·lent combinació de l'expressió plàstica i el llenguatge audiovisual.                                               

Vídeo resum

 

Curtmetratge

 

2n Premi: Escola Sant Llorenç (Guardiola de Berguedà). Projecte interdisciplinar: el món del cinema. Realització del curtmetratge: Un dia mogudet. Cursos: 1r i 2n. 

Elaboració d'un curtmetratge emmarcat en el projecte artístic anual del centre. El jurat en destaca la bona vinculació amb el cinema clàssic mut i el cinema d'il·lusions de Mèlies i posa en relleu el gran treball de les emocions. En destaca també el nivell tècnic, l'aprofitament de l'entorn i com aconsegueix transmetre la vivència positiva de l'alumnat. 

Vídeo resum

 

Curtmetratge

MENCIÓ ESPECIAL: Escola Pare Ramon Castelltort i Miralda (Igualada). La digiguixeta arreu del món. On ho diu que no pot ser així? Curs: 1r i 2n. 

El jurat vol destacar amb una menció aquest treball que posa l'accent en la capacitat d'identificar i qüestionar els estereotips de gènere i de fomentar una mirada crítica, a partir de la deconstrucció d'un conte tradicional. 

Categoria A. Centres educatius. Cicles mitjà i superior de primària

1r Premi: Escola l'Avet (Terrassa). Projecte interdisciplinari: Fem un curtmetratge. Curs: 6è. (Dossier de materials). 

L'Avet treballa l'educació en comunicació de forma estructural amb el projecte transversal anomenat "Arts audiovisuals i escèniques", que estructura totes les intervencions en aquest àmbit. El jurat vol destacar l'excel·lent plantejament de l'escola centrat en l'aprenentatge audiovisual i, en particular, del cinema. En la creació de múltiples curtmetratges es treballen aspectes clau del llenguatge audiovisual i es veu la participació directa de l'alumnat en l'elecció de temes i guions. 

 

Vídeo resum

 

Tus prejuicios 

La revolució dels pirates 

Quiero ser libre 

Ahmed 

Las olimpiadas 

Els fugitius 

2n Premi: Escola Sant Josep Oriol (Barcelona). La noia de plàstic. Curs: 6è

Elaboració d'un curtmetratge sobre l'ús del plàstic i els seus riscos. El jurat valora l'originalitat del projecte i en reconeix la qualitat artística, la posada en escena així com l'aprofitament dels espais de l'escola. Atorga un gran mèrit a la narració, ja que es considera que s'ha realitzat un plantejament narratiu innovador per a aquesta etapa educativa. 

Vídeo resum
  Curtmetratge

 

Menció especial: Col·legi Sant Josep (Sant Hilari Sacalm). Today today. Curs: 3r 

El jurat vol reconèixer amb una menció aquest treball. Posa l'accent en què és un projecte de llarg recorregut i continuïtat, arrelat a l'escola i en què és una eina didàctica que parteix d'una necessitat de la classe. En subratlla el desenvolupament de lacompetència comunicativa, el dinamisme, el treball de l'expressió i en especial, la gran motivació de l'alumnat. 

Categoria A. Centres educatius. Educació secundària obligatòria i FP bàsica

1r Premi: Escola Sant Gervasi Cooperativa (Mollet del Vallès). Projecte Fem un curtmetratge. Curs: 3r

Projecte interdisciplinari desenvolupat des de les àrees de llengua catalana, castellana i educació audiovisual per a la realització d'un curtmetratge que inclogui una reflexió sobre la convivència en societat. El jurat destaca l'alta participació i implicació de l'alumnat en tot el procés i les produccions realitzades, que treballen perfectament el llenguatge audiovisual i que destaquen per la seva qualitat, ritme i dinamisme. 

Vídeo resum 

 

Curtmetratge 

2n Premi: Escola Creixen (Terrassa). All of us. Curs: 3r

Curtmetratge realitzat en el marc del projecte local Terrassa Fem Cinema durant el curs 18/19, desenvolupada des de l'àrea de visual i plàstica. El jurat valora aquest projecte per la seva originalitat i sobre tot per l'alt nivell tècnic i narratiu. Per mitjà de la tècnica d'stop-motion, s'utilitzen els avantatges de la simplicitat per explicar una realitat complicada i per transmetre valors socials. 

Vídeo resum 

 

Curtmetratge 

Menció especial: Institut Marianao (Sant Boi de Llobregat). Anem a la plaça II: Radiopolis. Curs: 1r

Iniciativa comunitària que utilitza la ràdio com a eina de comunicació i de vinculació entre el barri de Marianao i el centre educatiu. El jurat vol reconèixer amb una menció especial aquest treball, posant l'accent en aquest valor del projecte, a la vegada multidisciplinar i integrador. 

Categoria A. Centres educatius. Batxillerat

PREMI. Daina-Isard Cooperativa d'Ensenyament (Olesa de Montserrat). Història i vides. Curs: 2n 

Treball documental desenvolupat en el marc de les matèries d'història d'Espanya i Catalunya i Cultura Audiovisual. El jurat posa l'accent en la seva gran qualitat i destaca la cura i l'atenció al detall que s'ha tingut en l'elaboració de preguntes, en el guió, en el muntatge, la música, l'attrezo i sobre tot, en la il·luminació i la creació d'ambients per a cada entrevista. 

 

Vídeo resum 

 

Natividad Yarza 

Històries de guerra 

Pa amb tomàquet 

República, guerra civil i posguerra 

La transició cap a la democràcia 

Terra lliure acció directa 

MENCIÓ ESPECIAL: Institut Antoni de Martí i Franquès (Tarragona). Anàlisi crítica de la publicitat i creació d'espots. Curs: 2n 

Experiència educativa sobre els espots publicitaris. El jurat vol reconèixer aquest treball perquè es considera un bon exercici de reflexió i apropament al llenguatge publicitari a partir de la creació d'espots i es vol evidenciar la seva contribució a crear una consciència crítica davant la publicitat. 

Categoria A. Centres educatius. Cicles formatius de grau mitjà i superior

PREMI. Agora Sant Cugat International School (Sant Cugat). Els ulls de la lluna. Curs: 1r

Curtmetratge desenvolupat pels diferents grups dels cicles formatius de grau superior de dues especialitats, realització i so. El jurat vol deixar constància de l'alta qualitat d'aquest treball i de la seva originalitat en la posada en escena i en la direcció artística. També el premia per la seva capacitat d'atreure i mantenir l'atenció de la persona espectadora al llarg de tot el curtmetratge. 

Vídeo resum
  Curtmetratge

Categoria A. Centres educatius. Treballs de ràdio

1r Premi: Escola d'educació especial Jeroni de Moragas (AMPANS) (Santpedor). La veu dels valents. Cursos: secundària

Projecte transversal que té per objectiu l'aprenentatge de tots els elements físics, tecnològics, culturals i comunicatius que configuren el món de la ràdio i per crear un programa radiofònic. El jurat vol reconèixer aquesta proposta perquè treballa la comunicació radiofònica com a una eina didàctica, de participació de l'alumnat i d'integració amb la comunitat i la comarca. 

 
 

2n Premi: Escola Jaume I (Barcelona). Som Jaume I. Més de 100 hores d'una ràdio per a tothom. Curs: de P3 a 6è

Projecte radiofònic engegat el curs 17/18 que s'emet per l'emissora local del barri de Sants en diferit. En l'elaboració del programa participa tot l'alumnat del centre. El jurat vol premiar aquesta iniciativa pel seu tractament del llenguatge radiofònic relacionat amb la integració de la diversitat cultural. Com a valor afegit, es destaca la consolidació del projecte en el temps, la implicació de tot el centre i el foment de la cohesió social. 

 
 

Categoria A. Centres educatius. Treballs de centre

PREMI: Centre educatiu el Segre (Lleida). Comencem! Vídeo presentació del projecte Patis Biodívers. Alumnat d'FP. 

El jurat vol premiar aquest treball per la seva interdisciplinarietat i perquè desenvolupa les habilitats socials i comunicatives de l'alumnat per mitjà de l'audiovisual. Es reconeix el valor del projecte perquè, amb una peça informativa, permet a l'alumnat connectar amb l'entorn i donar a conèixer a la comunitat educativa propera el seu projecte de millora de la biodiversitat dels patis escolars. 

Vídeo resum
  Curtmetratge

Categoria B. Treballs de recerca de l'alumnat de batxillerat. Treballs de recerca

1r Premi: Celina Blasco Bronisz. Institut Escola Artístic Oriol Martorell (Barcelona). Representant l'irrepresentable: la música dels camps nazis a la gran pantalla (annexos). 

El jurat premia aquest projecte per la maduresa i l'honestedat que demostra l'alumna a totes les fases de l'elaboració i execució d'un treball de recerca de gran qualitat. Es destaca la molt bona redacció, l'argumentació personal sobre el recorregut que porta a l'alumna a escollir el tema i com justifica cada pas que dóna. En especial, el jurat valora el disseny òptim de la metodologia de treball, a partir de la qual l'alumna fa una anàlisi exhaustiva de la música de les pel·lícules. 

 
 

2n Premi: Shen Peragón Zushi. Institut Vila de Gràcia (Barcelona). Call me by your name: la reminiscència de l'impressionisme. La influència impressionista al film de Luca Guadagnino

El jurat posa l'accent en l'originalitat de la proposta, molt ben estructurada i que aporta una mirada analítica que va més enllà de la descripció. Valora especialment els seus coneixements dels elements de la composició audiovisual a l'hora de fer la seva anàlisi. Destaca finalment com el treball vincula l'impressionisme pictòric per parlar del record simbòlic d'una pel·lícula. 

 
 

Categoria B. Treballs de recerca de l'alumnat de batxillerat. Produccions audiovisuals

PREMI: Ester Montero Collell. Institut la Garrotxa (Olot). Targeta vermella 

El jurat vol reconèixer aquest documental pel seu valor com a testimoni. Aconsegueix un relat de vida sincer que transmet realitat i veracitat. En destaca la intimitat que l'autora busca amb els protagonistes i la sensibilitat amb què ho fa. El jurat considera que l'autora troba l'essència del cinema documental amb un guió excel·lent, un bon tractament del grafisme, i amb molta qualitat. 

Vídeo resum

  Curtmetratge

Categoria C. Professorat de centres educatius. Professorat del segon cicle d’infantil, de primària, de secundària i de cicles de formació professional

1r Premi: Elisabet Campuzano Carreras i Maria Novella Hernández. Institut el Vern (Lliçà de Val). 24h offline

Projecte audiovisual on estudiants de 3r d'ESO accepten quedar-se un dia sense mòbil ni accés a xarxes socials. Durant aquesta jornada l'alumnat participant ha de gravar les seves impressions amb una càmera. El jurat premia aquest projecte per la seva reflexió sobre la dependència dels dispositius mòbils i de les xarxes socials que esdevé una eina de conscienciació sobre el seu bon ús. 

Vídeo resum
  Documental

2n Premi: Hilario Navarro Villalón. Escola Mansuet (Collbató). Del planeta tindrem cura

L'Escola Mansuet duu a terme de forma sistemàtica un projecte per apropar als joves la cultura, la cinematografia i les TAC, així com el treball en valors mitjançant un curtmetratge. El jurat vol reconèixer aquest treball perquè és un format educatiu diferent, original, que es pot considerar una càpsula d'aprenentatge a través del joc. També es posa en valor que la programació del professorat és molt coherent amb la proposta realitzada. 

Vídeo resum 

 

Curtmetratge 

Categoria C. Professorat de centres educatius. Professorat de centres d’educació especial

PREMI: Eduard Mallol, Lydia Fraga i Víctor Gómez. Escola especialitzada la Sagrera (Barcelona). Acabem amb el bullying

El jurat posa en valor la tasca del professorat i l'alumnat en aquest projecte. Destaca el bon treball visual i la utilització d'un llenguatge directe, accessible i inclusiu. En ressalta també valors del treball com el foment de la participació, de la mirada crítica i de la solidaritat, i l'assoliment d'un tractament acurat de les emocions. 

Vídeo resum
  Curtmetratge