XVI Premis el CAC a l'escola
El dia 3 de juny s'han lliurat els XVI Premis el CAC a l'escola al CosmoCaixa (Barcelona), amb un auditori ple a vessar de nens i nenes i mestres que han gaudit d'allò més recollint diplomes, fent discursos d'agraïment i descubrint com treballen altres centres educatius l'educació en comunicació.
En aquesta edició han participat 49 escoles i instituts, amb un total de 99 treballs, 62 a la categoria A (alumnat de centres educatius), 26 a la categoria B (treballs de recerca de batxillerat) i 11 a la categoria C (professorat)
L'acte de lliurament dels Premis ha comptat amb la presència de la consellera de la Presidència, Meritxell Budó, el president del CAC, Roger Loppacher, la presidenta del jurat dels Premis, Carme Figueras i el director de l'àrea d'acció comercial i educativa de la Fundació Bancària "la Caixa", Xavier Bertolin. També ens ha acompanyat Laia Servera (presentadora de l'InfoK a TV3) i el sr. Pla i l'Àlex del Club Super 3.
Aquí teniu algunes fotografies de l'acte (cliqueu a sobre de la imatge, us portarà a un àlbum de Flickr):
Els companys de l'InfoK van venir a cobrir l'acte, aquí sortiu alguns dels guanyadors!
Tot seguit trobareu la relació de guanyadors d'aquesta edició, amb una petita mostra del treball que han dut a terme. Enhorabona a totes i a tots i gràcies per participar!
Relació de guanyadors
CATEGORIA A. Centres educatius
SUBCATEGORIA: Segon cicle d’educació infantil i primària
1r premi. Cooperativa d'Ensenyament Daina-Isard (Olesa de Montserrat). Projecte "El Món". Curs: P5
L'alumnat de P5 del curs 17/18 ha treballat "El món" a partir d'un projecte d'aula, eix transversal dels continguts del curs que és escollit per ells mateixos. A mesura que han anat aprenent els trets més característics de cada continent, sorgeix la idea de recollir tot allò que descobreixen a través de l'audiovisual, que acaba prenent forma de telenotícies i de documental. En el procés treballen els informatius, el documental, com s'enregistren i editen les notícies, etc.
2n premi. Escola La Sínia (Molins de Rei). Llums, càmera i acció. Cursos: infantil i primària
La Sínia aprofita la setmana temàtica anual per desenvolupar un projecte de centre en el qual tot l'alumnat hi participa i treballa un mateix tema de forma intensiva i internivell, amb l'objectiu de conèixer-lo i acabar elaborant un producte final que mostri els coneixements adquirits durant la setmana. El curs escolar 18/19 el projecte ha estat sobre el cinema, i tots els nivells han treballat amb l'objectiu de descobrir el llenguatge audiovisual com una eina de comunicació.
Vídeo resum
Documental de la setmana temàtica
SUBCATEGORIA: Cicles mitjà i cicle superior d’educació primària
1r premi. Escola de Bordils (Bordils). Cau la nit. Curs: 3r
Durant el tercer trimestre de 2n i el primer trimestre de 3r l'alumnat ha explorat la nit amb les seves càmeres, a proposta de la mestra, i s'han quedat dues tardes/vespres a l'escola en dos moments diferents de l'any per fotografiar la nit. Ho han fet tractant de filmar la llum canviant, el vent, el cel, els sons ... recollir com l'escola es transforma en aquelles hores. Els nens i les nenes han de prendre moltes decisions: l'enquadrament, la situació de la càmera, l'inici i el final de la gravació, etc. Després comença la selecció de plans i l'elaboració de textos durant el curs següent.
2n premi. Escola L'Avet (Terrassa). Els mitjans de comunicació. Cursos: 3r a 6è
Durant el curs escolar 17/18 tot l'alumnat d'infantil i primària del centre treballa en el projecte dels mitjans de comunicació, organitzats per grups internivell i a través del treball cooperatiu interdisciplinari. Els centres d'interès han estat la televisió, la ràdio i la premsa, i cada grup, organitzat en reporters, guionistes, productors, periodistes, directors, etc., han fet la seva recerca: com s'editen les imatges? es retoquen les fotografies dels diaris? els mitjans diuen sempre la veritat? com es transmet la imatge i el so fins l'aparell de ràdio o de televisió? El projecte ha inclòs la visita a la televisió i la ràdio municipal de Terrassa.
SUBCATEGORIA: Educació secundària obligatòria i FP bàsica
1r premi. Institut la Garrotxa (Olot). This is me. Curs: 4t
Aquest projecte es desenvolupa des de l'àrea de Visual, Plàstica i Música pel concert de Nadal, que es prepara al voltant d'un tema escollit pels alumnes, amb diverses cançons i un muntatge audiovisual. En aquest cas el leit-motiv són els prejudicis i els estereotips de gènere. Els alumnes participen de tot el procés creatiu fins arribar a la realització del muntatge audiovisual.
2n premi. Escola Sant Gervasi (Mollet del Vallès). Refugiats al món. Curs: 1r
L'objectiu principal de l'experiència és acostar els alumnes a la problemàtica dels refugiats a través de la creació d'un producte audiovisual que la doni a conèixer a tota la comunitat educativa i que respongui a les preguntes formulades en relació a la temàtica plantejada. Hi ha una primera fase de documentació i recerca prèvia a la realització de les produccions audiovisuals, que s'acaben concretant en un programa de televisió especial informatiu, un web per a cada grup, pòsters o infografies sobre els principals conflictes amb refugiats, etc.
SUBCATEGORIA: Batxillerat
Premi. Institut Antoni de Martí i Franquès (Tarragona). Tornar a mirar amb altres ulls. Curs: 2n
L'activitat educativa consisteix en recrear una escena cinematogràfica. Es convida l'alumnat a canviar el seu paper d'espectador per a convertir-se, primer, en observador atent dels paràmetres audiovisuals que s'han utilitzat a l'escena: tipus de pla, angles de visió, il·luminiació, attrezo, muntatge, sonorització, etc. Després es fa una reconstrucció del guió tècnic il·lustrat i, finalment, es recrea de forma fidedigna l'escena.
S'han analitzat escenes de pel·lícules d'Stanley Kubrick i, prèviament, han visitat la seva exposició monogràfica al CCCB. S'han estudiat els principals moviments cinematogràfics de la història del cinema. Hi han participat 60 alumnes del curs 17/18 i del curs 18/19.
SUBCATEGORIA: Cicles formatius de grau mitjà i superior
1r premi. Agora Sant Cugat International School (Sant Cugat). El barber. Curs: CFGS realització de projectes d'audiovisuals i espectacles
El curtmetratge és el resultat de totes les activitats realitzades durant el curs escolar a les assignatures de cinema i muntatge audiovisual: cada alumne presenta una idea per un curt a un tribunal de "pitching". D'entre totes se n'escullen una o dues, en funció del nombre d'alumnes, i cada grup treballa la pre-producció, el rodatge i la posproducció.
El curtmetratge El barber explica la història del Lucas, un home que cada vegada que es talla els cabells canvia de vida radicalment.
2n premi. Agora Sant Cugat International School (Sant Cugat). Normal. Curs: CFGS realització de projectes d'audiovisuals i espectacles
El curtmetratge és el resultat de totes les activitats realitzades durant el curs escolar a les assignatures de cinema i muntatge audiovisual: cada alumne presenta una idea per un curt a un tribunal de "pitching". D'entre totes se n'escullen una o dues, en funció del nombre d'alumnes, i cada grup treballa la pre-producció, el rodatge i la posproducció.
El curtmetratge Normal parla de la relació entre un pare i un fill i com canvia quan aquest comença a sospitar que el seu fill no és com ell es pensava.
SUBCATEGORIA: Treballs de ràdio
1r premi. Escola Dr. Estalella i Graells (Vilafranca del Penedès). Ràdio Estalella, emissora escolar. Una experiència engrescadora i divertida.
La història de Ràdio Estalella s'inicia en els anys 90 i segueix en l'actualitat. Aquesta ràdio escolar fa emissions diàries des d'una emissora pròpia que es pot sintonitzar a Vilafranca i també es pot seguir endirecte per internet a través del web del centre. Els alumnes de 6è de primària són els que dirigeixen tècnicament els programes, els enregistren tant en vídeo com en àudio, i la resta de cursos hi participen segons una graella acordada a principi de curs.
2n premi. Col·legi Sant Josep (Sant Hilari Sacalm). El megàfon. Curs: 3r de primària
El Megàfon és un programa de ràdio fet pels alumnes de 3r de primària que es grava a les instal·lacions de la ràdio municipal de de Sant Hilari Sacalm. Es fa una emissió per trimestre; els alumnes decideixen els temes que acaben conformant les seccions, i cada grup desenvolupa els guions amb l'enfocament que decidiexi. Amb tot a punt, es practiquen les músiques per donar-li fluïdesa al que han escrit i es practica abans d'anar a gravar a la ràdio.
CATEGORIA B. Treballs de recerca de l’alumnat de batxillerat
SUBCATEGORIA: Treballs de recerca de l’alumnat de batxillerat
1r premi. Mariola Gispert Segués. Escola Pia de Terrassa (Terrassa). Black mirror, realitat o ficció?
Anàlisi del primer capítol de la tercera temporada de la sèrie Black Mirror: Caiguda en picat o Nosedive. S'estudia el comportament de cada personatge en un món fictici digitalitzat. Prèviament fa una introducció teòrica sobre la història de les xarxes socials i les seves característiques, i els possibles trastorns derivats d'un ús abusiu. A partir d'aquest treball l'alumna es pregunta on és el límit entre realitat i ficció i quin impacte té una obra d'art de ficció com aquesta en la presa de consciència del telespectador.
2n premi. Ariadna Verdú Herández. Col·legi Maristes Les Corts (Barcelona). Under advertising stereotypes. Advertising influence in youth
Treball de recerca sobre la influència dels mitjans de comunicació i les causes i conseqüències dels estereotips imposats a la publicitat. Per l'alumna, els nens i els adolescents són els grups més vulnerables i poden patir trastorns de la conducta alimentària fruit del culte al cos i la manca d'autoestima. Ha estat fet en base a la recerca de MediaCorp (grup de recerca de la Universitat Pompeu Fabra) i la major part de la informació s'ha extret d'enquestes fetes a 650 persones i estudiants que van participar en tallers de sensibilització.
SUBCATEGORIA: Produccions audiovisuals
Premi. Lydia Ayllón Terradas. Institut Obert de Catalunya (Barcelona). Andrea. L'hemiparèsia enfocada a la dansa contemporània
Aquest treball audiovisual explica l'hemiparèsia i quines afectacions té a nivell motriu i intel·lectual, i com es pot aplicar la dansa com a eina de treball per millorar-la. La producció combina fragments dels moviments de la vida quotidiana de la protagonista amb moviments de dansa simètrics en pantalla partida.
CATEGORIA C - Professorat
SUBCATEGORIA: Professorat de centres ordinaris
1r premi. Jordi Cruset Font i Carme Juidias Quintana. Institut Santa Eugènia (Girona). Sense filtres
Projecte desenvolupat en el marc d'una aula oberta que consisteix a elaborar un documental audiovisual que recull les vivències personals d'alumnes de diferents sexes, cultures, religions i procedències
2n premi. Eva Gilabert Rofes i Judith Giró Corts. Escola El Bosc de Mont-ral. ZER el Francolí (Mont-ral). Obrint les finestres de l'escola al món
Activitat extraescolar centreada en l'aprenentatge de coneixements sobre l’audiovisual. El producte assolit mostra l’esforç i la capacitat de posar en escena una temàtica complexa com és l’assetjament escolar o bullying de manera molt efectiva. El jurat valora l’aportació de recursos que ofereix el documental per tal d’abordar la problemàtica de manera positiva entre iguals i en destaca, també, la bona i adient utilització del recurs del blanc i negre.
SUBCATEGORIA: Professorat de centres educatius d’educació especial
1r premi. Neus Colomer Aragón, Montserrat Pairó Morera i Vanessa Clavaguera Pujolàs. CEE Dr. Ramon Suriñach (Ripoll). Trobant la felicitat al Suri: somriurem
El jurat premia el projecte per la tasca desenvolupada pel professorat, que fomenta una experiència molt enriquidora pels alumnes amb diverses necessitats especials que hi participen. Es valora la utilització de l’audiovisual com a mecanisme efectiu d’aprenentatge i per a potenciar l’autoestima. El curtmetratge elaborat és dinàmic i de qualitat. D’altra banda, també es valora l’experiència per la seva capacitat de donar a conèixer un bon treball dels alumnes a la resta de companys de l’escola.
Vídeo de l'acte dels XVI Premis el CAC a l'escola