XVIII Premis el CAC a l'escola

En la XVIII edició dels Premis el CAC a l'escola del curs escolar 20/21 han participat vora setanta centres educatius de tot Catalunya i més d'un centenar de projectes audiovisuals de tota mena.

En aquesta pàgina podràs consultar els treballs guanyadors, així com també l'acte complet, i un resum en imatges. Gràcies a tots els centres i tot el professorat per participar-hi! 

 

Sortiu a l'InfoK!

Recupera l'acte sencer!

Categoria A. Centres educatius. Segon cicle d’educació infantil i cicle inicial de primària

1r Premi: Escola de Rellinars (Rellinars). Les joguines són de nens o de nenes? Curs: Petits1. 

El projecte parteix dels imaginaris de joc dels nens i les nenes per fomentar l'anàlisi crítica i la reflexió de l'alumnat d'infantil sobre la perspectiva de gènere del joc i de les joguines a la publicitat.

Vídeo resum

Anunci cotxes

Anunci de nines

 

2n Premi: Escola Angeleta Ferrer (Mataró). Conte audiovisual: el llop al·lèrgic als gats. Cursos: 1rA

A partir dels dibuixos de l'alumnat es crea una pel·lícula divertida amb una construcció del guió, de la narrativa i dels personatges ben treballada. Projecte participatiu que potencia la imaginació, la creativitat i la introducció a l'animació. 

Vídeo resum

 

Conte audiovisual

Categoria A. Centres educatius. Cicles mitjà i superior de primària

1r Premi: Escola de Mansuet (Collbató). Ens en sortiremCurs: 6è.  

Original enfocament de la pandèmia. Es valora el to irònic, fins i tot de sèrie B, i l'homenatge que es fa a referents cinematogràfics de ciència ficció. Projecte d'alta qualitat, amb una narració cuidada, creïble, i que serveix de testimoni de la situació que hem viscut. 

Vídeo resum

 

Curtmetratge

2n Premi: Escola Mossèn Jacint Verdaguer (Barcelona). Fan de qui dóna sang. Curs: 6è A.  

Model d'aprenentatge servei a partir dels interessos de l'alumnat. Les nenes i els nens reinventen el reggaeton amb una cançó i un videoclip amb valors i un propòsit solidari: promoure la donació de sang. Es valora el ritme, el so i la composició del treball vinculat a un tema científic, el resultat del qual aconsegueix connectar amb el públic. 

Vídeo resum

 

Vídeoclip

Categoria A. Centres educatius. Educació secundària obligatòria i FP bàsica

1r Premi: Institut Vall de Llémena (Sant Gregori). Escaping war. Curs: 4t ESO

Documental que construeix la història recent des del punt de vista adolescent i a partir de la recerca de l'alumnat. Es treballen les fonts primàries, els testimonis i la història oral. El documental fa un paral·lelisme entre actualitat i història, i recrea situacions que demostren que per entendre el present, cal comprendre el passat. És un exemple magnífic de documentació audiovisual històrica. 

Vídeo resum

 

Documental

2n Premi: Vedruna Cardona (Cardona). Dones silenciades. Curs: 2n ESO

Treball amb perspectiva de gènere que reivindica el paper de les dones en la història. L'alumnat aprofita l'entorn de Cardona per fer una reivindicació i una reflexió basada en la recerca sobre les dones medievals. La posada en escena és efectiva i es pot constatar la col·laboració intergeneracional, les bones localitzacions i el treball interpretatiu de l'alumnat.

Vídeo resum

 

Producció audiovisual

Menció especial: Institut Escola Mare de Déu del Portal (Batea). Neus Català, una dona contra Hitler. Curs: 4t ESO

Treball en què destaquen els canvis de plans entre la narració i la interpretació, i que, amb una peça senzilla, comunica de manera impecable i amb una narrativa audiovisual encertada el vincle de Neus Català amb la memòria democràtica, i amb el territori i el context de l'escola. 

Vídeo resum

 

Producció audiovisual

Categoria A. Centres educatius. Batxillerat

TREBALL PREMIAT. Institut Euclides (Pineda de Mar). Qüestions audiovisuals. Curs: 2n 

Treball documental desenvolupat en el marc de les matèries d'història d'Espanya i Catalunya i Cultura Audiovisual. El jurat posa l'accent en la seva gran qualitat i destaca la cura i l'atenció al detall que s'ha tingut en l'elaboració de preguntes, en el guió, en el muntatge, la música, l'attrezo i sobre tot, en la il·luminació i la creació d'ambients per a cada entrevista. 

 

Vídeo resum 

 

Què és l'art?

L'empoderament femení

L'amor romàntic

Les persones

La por

El bé i el mal

Categoria A. Centres educatius. Cicles formatius de grau mitjà i superior

TREBALL PREMIAT. Teknós_UGranollers (Sant Granollers). Educació mediàtica igualitària. Curs: 1r CFGS en Màrqueting i Publicitat A

Aquest treball fomenta l'anàlisi i la reflexió crítica en relació amb els estudis de publicitat i màrqueting. Es fa un plantejament rigorós i l'alumnat s'esforça per crear un model d'anàlisi de les sèries infantils. Incorpora els valors de l'educació mediàtica i és un exemple de reflexió i de presa de decisions a partir de la recerca prèvia. 

 
 

Categoria A. Centres educatius. Treballs de ràdio

1r Premi. Col·legi Sant Josep (Sant Hilari Sacalm). Els Youcast de tercer. Curs: 3r

Aquest treball trenca amb els tòpics de la ràdio escolar, és un programa dinàmic i àgil que funciona com a ràdio, i compta amb un treball excel·lent de guió i d'escaleta. Es relaciona molt bé amb el currículum i aprofita el recurs de la ràdio per treballar la capacitat comunicativa i la dicció. Els nens i les nenes en són els protagonistes, esdevenen reporters i reporteres de l'escola i del poble, i creen un vincle amb la comunitat. 

Vídeo resum

 

Producció audiovisual

2n Premi: Institut Vilamajor (Sant Pere de Vilamajor). Sota la mascareta. Un programa de ràdio fet per joves obert per a totes les veus de Vilamajor. Cursos: 3r ESO optativa de ràdio

Proposta emotiva i exemple d'aprenentatge servei, amb una bona guionització i un ús adient dels recursos. Destaquen la sensibilitat de les temàtiques triades, que van més enllà de l'escola i que se centren en temes com els drets fonamentals. La iniciativa implica l'entorn i la comunitat, i esdevé un patrimoni del poble, un valor viu. 

 
 

Categoria A. Centres educatius. Treballs de centre

TREBALL PREMIAT: Escola l'Estació (Sant Feliu de Guíxols). Emoticontes

Proposta valenta, en què es motiva l’experimentació i l’autonomia de l’alumnat. Es ressalta l’interès i l’originalitat de la proposta didàctica i la sintonia del professorat. El llenguatge audiovisual evoluciona constantment i una bona mostra n’és aquesta iniciativa, a través de la qual es modernitzen contes mitjançant emoticones de manera creativa i entretinguda. 

Vídeo resum

 

 

Categoria A. Centres educatius. Centres d'educació especial

TREBALL PREMIAT: CEE Montserrat Montero (Granollers). Projecte audiovisual

Proposta valenta, en què es motiva l’experimentació i l’autonomia de l’alumnat. Es ressalta l’interès i l’originalitat de la proposta didàctica i la sintonia del professorat. El llenguatge audiovisual evoluciona constantment i una bona mostra n’és aquesta iniciativa, a través de la qual es modernitzen contes mitjançant emoticones de manera creativa i entretinguda. 

Vídeo resum

 

Producció audiovisual

MENCIÓ: L'Heura del Vallès Fundació privada(Terrassa). Mirem la ciutat amb uns altres ulls 

Treball complet i amb molt d'interès que utilitza les TIC i els pictogrames per aproximar el barri a l'alumnat del centre.

 
 

Categoria B. Treballs de recerca de l'alumnat de batxillerat. Treballs de recerca

1r Premi: Elisa Pérez Garriga. Institut Joan Puig i Ferreter (La Selva del Camp). Fotograma a fotograma. Descobrint l'animació. Animació de la llegenda mexicana "La llorona"

El jurat vol reconèixer aquest documental pel seu valor com a testimoni. Aconsegueix un relat de vida sincer que transmet realitat i veracitat. En destaca la intimitat que l'autora busca amb els protagonistes i la sensibilitat amb què ho fa. El jurat considera que l'autora troba l'essència del cinema documental amb un guió excel·lent, un bon tractament del grafisme, i amb molta qualitat.

Vídeo resum

 

Animació

2n Premi: Genís Pujiula Vila. Institut Carles Rahola i Llorens (Girona). Creació d'un documental a vista de dron dels 8 fars de la Costa Brava

El jurat valora la bona elecció del tema i com l'alumne detecta una necessitat i fa una recerca per cobrir-la. Se subratlla el treball de camp realitzat, el rigor i la bona redacció, així com l'estructura i l'organització de la recerca. L'autor deixa constància d'una realitat poc coneguda del seu entorn, com és la història dels vuit fars. 

Vídeo resum

 

Documental

Categoria B. Treballs de recerca de l'alumnat de batxillerat. Produccions audiovisuals

PREMI: Beruh Pietx Prat. Escola d'art de Vic (Vic). Habitar l'espera: sentir la finitud

El jurat qualifica d'excel·lent la producció audiovisual de l'autora, amb una gran tècnica de realització i ús dels recursos formals com el so, la il·luminació, els plans o els enfocaments. L'obra se sustenta i plasma tota l'anàlisi prèvia de les obres artístiques, musicals, pictòriques i filosòfiques treballades en la recerca sobre el temps al final del cicle vital. 

Vídeo resum

 

Producció audiovisual

MENCIÓ: Inés Barbosa Muñiz. Institut Maria Aurèlia Capmany (Cornellà de Llobregat). Inflamable.  

Curtmetratge realitzat des de l'àrea de medi i vinculat amb l'aprenentatge sobre la protecció del medi ambient. El jurat destaca la creativitat de la proposta, el bon disseny de l'activitat, la vivència de l'alumnat en el procés d'aprenentatge i de creació i l'excel·lent combinació de l'expressió plàstica i el llenguatge audiovisual.

Vídeo resum

 

Curtmetratge

Categoria C. Professorat de centres educatius

1r Premi: Ester Ferrando Casas, Isabel Taixés Dolcet i Rosalia Anglada Guajardo. Institut Gabriel Ferrater i Soler (Reus). Les dones també escriuen la història de l'art

Projecte educatiu de videocreació compartit amb tota la comunitat educativa i que ha implicat un gran nombre d'alumnes. El treball fa una cerca de les aportacions de les dones artistes de disciplines artístiques diverses per elaborar un material divulgatiu de formats múltiples, com ara el videoart, l'audioguia, el reportatge, la performance, el format youtuber o les càpsules informatives.  

Vídeo resum

Prenez soin de vous

Guerrilla girls

Entrevista a Yoko Ono

Hanna Höch

Berthe Morisot

2n Premi: Marta Rebollar Candela i Silvia Aguilera Casas. Escola Cooperativa Petit Món - Felisa Bastida (Castelldefels). Les TIC i la gent gran

A partir del tema de la bretxa digital i la gent gran, es crea un diàleg intergeneracional entre alumnes i els seus avis i àvies. L'alumnat treballa la comunicació i valors a partir de l'empatia i el reconeixement. El projecte fa un esforç per fomentar l'anàlisi crítica i parteix d'una bona base. 

Vídeo resum

 

Producció audiovisual

Presentació telemàtica de sol·licituds de participació als XVIII Premis el CAC a l'escola

logotip premis

En aquesta edició, a més de les vies habituals per presentar la documentació per participar en els Premis el CAC a l'escola(*), incorporem la possibilitat de fer-ho de forma telemàtica a través de la Petició genèrica del web de la Generalitat.

Podeu fer aquest tràmit tant si teniu signatura electrònica com si no. Únicament cal que indiqueu en el camp "Assumpte" del motiu de la petició: Petició adreçada al Consell de l'Audiovisual de Catalunya

En els camps "Exposo" i "Sol·licito" indiqueu que voleu participar en els XVIII Premis el CAC a l'escola, i adjunteu com a document annex la sol·licitud de participació que us facilitem en aquesta mateixa pàgina en funció de la categoria escollida, A, B o C. 

En cas de dubte, escriviu-nos! Ens trobareu a les xarxes socials i a educac@gencat.cat

 

(*) Presencialment a la seu del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (consulteu aquí adreça i horari); a través de les diverses oficines de registre pròpies i les concertades de la Generalitat de Catalunya (consulteu aquí la que us queda més a prop i el seu horari), o a través de Correos (consulteu aquí la que us queda més a prop i el seu horari. Requereix enviament certificat). 

AVÍS!!!

Si presenteu el treball a través de la Petició genèrica del web de la Generalitat, us recomanem fer-ho des de l'opció "Presentar sense (o amb) signatura electrònica (formulari en HTML)". L'opció "formulari en PDF" de vegades dóna un error de descàrrega. Des del formulari HTML no tindreu problema en adjuntar la sol·licitud de participació als Premis. 

Per a qualsevol dubte, contacteu-nos a educac@gencat.cat o dligero.cac@gencat.cat