Unitats didàctiques

En aquest espai trobareu les unitats didàctiques d’eduCAC. Una eina per portar l’educació en comunicació a les aules i fomentar l'esperit crític de l'alumnat davant els continguts audiovisuals.

Consulteu les diverses unitats, organitzades en quatre blocs, i escolliu aquelles que s'adaptin més a la vostra matèria i al vostre centre educatiu. Us volem oferir totes les eines necessàries perquè pugueu acompanyar al vostre alumnat en la reflexió sobre els aspectes següents:

  • El llenguatge informatiu, la publicitat i l’entreteniment en un món ple de pantalles
  • La relació amb els diferents dispositius i xarxes socials
  • Eines i recursos per convertir-nos en ciutadans i ciutadanes actius i crítics

Les noves unitats eduCAC per a secundària estan programades a partir de les competències transversals (digital i personal i social) del currículum, de forma que per incorporar-les a l'aula només cal afegir la contextualització de la matèria d'acord amb el curs i els objectius específics. Us proposem un objectiu competencial a treballar, lligat amb diverses dimensions i competències de cada àmbit transversal. També us oferim una guia de programació amb els criteris d'avaluació i els diversos indicadors d'assoliment

I si voleu apostar per l'experimentació i la producció audiovisual escolar, a l'apartat Projectes d'aula trobareu materials didàctics totalment pràctics.

Comencem el viatge!

Informació

  • Dos joves comenten una revista.

    01. De què parlem?

    Com s'escull què és i què no és notícia? Els temes que ens presenten els mitjans poden marcar les nostres preocupacions i influenciar-nos sobre què parlem.

     

  • Un grup de joves fa fotos d'un espectacle

    02. L'espectacle dels fets

    El sensacionalisme i l'espectacularització de la informació estan cada vegada més a l'ordre del dia. Reaccionem només a base d'impactes?

  • un conjunt de símbols d'interrogació

    03. A qui em crec?

    En un món de sobreinformació i uns mitjans que lluiten per captar la nostra atenció, hem d'aprendre a discernir entre les notícies rigoroses, els rumors, les mitges veritats...

  • un conjunt de persones al carrer i una dona gravant

    04. Periodisme ciutadà

    Els dispositius tecnològics amb què convivim ens permeten interactuar amb els mitjans i generar els nostres propis continguts. Aprenem a aprofitar aquesta oportunitat!

Entreteniment

  • un plató de televisió, amb focus i càmeres

    05. Quin xou!

    Entretenir-nos mirant què els hi passa als altres a través de les pantalles s'ha convertit en un hàbit més, però... què hi ha de realitat en els realities?

  • un grup de persones, nois i noies

    06. Personatges

    Els personatges de ficció sempre han generat un efecte de fascinació sobre les persones que els segueixen. Avui dia youtubers i influencers també tenen aquest rol i són referent indispensable per als adolescents. Analitzem com ens influencien!

  • algú li fa una foto a una noia i la veiem a través de la pantalla

    07. Jo sóc entreteniment

    De receptors passius d'entreteniment hem passat a poder interactuar amb allò que veiem. I ara, fins i tot, disposem d'eines per crear i compartir el nostre propi contingut i convertir-nos en l'entreteniment dels altres. Quins continguts volem produir i per què?

  • Butaques d'una sala de cinema

    08. Cinema, més que entreteniment

    El cinema ens interpel·la, ens emociona. Aprenem a entendre com funciona el llenguatge cinematogràfic i convertim-nos en espectadors crítics!

Publicitat

  • una persona consulta la seva tauleta

    09. Això també és publicitat

    Espots televisius, cartells publicitaris... Però també imatges infiltrades a les xarxes socials o productes exhibits per influencers i youtubers. Prenem consciència de tots els canals a través dels quals la publicitat ens impregna.

  • Un noi mira una paret plena d'imatges i textos

    10. Saben el que volem?

    Actualment les nostres cerques i accions a internet queden registrades i les marques tenen noves oportunitats per dirigir-se directament a nosaltres, el seu públic objectiu, segons els nostres gustos i interessos. Vivim totalment exposats?

Bones pràctiques en relació als audiovisuals i internet

  • dos joves consultant els seus telèfons mòbils

    11. El mòbil, jo i els altres

    Vivim dins i fora de les pantalles i el mòbil és ja una extensió de nosaltres mateixos. Cal ser conscients que allò que projectem a les xarxes forma part també de nosaltres. Cuidem la nostra identitat digital i afrontem el ciberassetjament. 

  • Una noia fa una foto d'una paret

    12. La meva finestra al món

    El mòbil ens acompanya sempre, l'utilitzem per comunicar-nos i socialitzar-nos, per veure el món i per projectar-nos públicament. Prenem consciència de les oportunitats i els riscos que aquesta eina ens brinda!

  • imatge de noi gamer davant una pantalla de PC

    13. Què t'hi jugues?

    Les partides de videojocs on line formen part de l’entreteniment de grans i petits. Els videojocs ens fan passar bones estones i podem aprendre coses però també hi ha zones fosques que hem de conèixer per poder jugar d’un manera saludable.