Back to top

Això també és publicitat

Una jove mira fotografies a la seva tauleta

La publicitat fa servir les emocions per connectar amb el públic objectiu. Cada vegada més, les empreses i les institucions busquen impactar l’usuari a través d’experiències amb els productes o els serveis. Aquestes experiències generen emocions i sensacions que ens porten a prendre decisions de compra. En aquest context, els influenciadors fan servir la confiança que els hi atorga el seu públic per arribar als seus seguidors a través de missatges publicitaris que no ho semblen. I és que les marques fan servir els influenciadors que, a través dels seus vídeos i publicacions, ens “col·len” missatges publicitaris sense que en siguem conscients. Aquesta manera de promocionar productes i serveis es coneix amb el nom de publicitat encoberta.

A l’univers d’internet, aquest tipus de publicitat és cada vegada més freqüent i els influenciadors la fan servir a les plataformes d’intercanvi de vídeo, com ara TikTok, Instagram o YouTube, per fer arribar productes i serveis als seus seguidors. La publicitat que fan els tiktokers, instagramers, youtubers i influenciadors se serveix de la confiança que li concedeixen els seus seguidors per atorgar-hi credibilitat. Es presenta sota formats que simulen els dels continguts generats per les persones usuàries i, per tant, no és fàcilment reconeixible i pot passar totalment desapercebuda. Així doncs, sovint aquests missatges publicitaris passen desapercebuts pels adolescents que no tenen consciència de la gran quantitat d’impactes publicitaris a què estan exposats diàriament.

Per això, aquesta unitat didàctica ofereix recursos per aprendre a reconèixer els diversos tipus de publicitat que existeixen i les seves finalitats, per prendre consciència de com ens influeixen els tipus de missatges publicitaris conscients i inconscients que rebem i per impulsar-nos a prendre les nostres decisions de compra d'una manera responsable i crítica.

Has utilitzat aquesta unitat o alguna altra amb la teva classe? 

 

mapa unitat ud9

 

Objectiu competencial ud9

àmbits, dimensions i competències ud9

Si cliqueu a la pestanya del costat: "Seqüència d'activitats" podreu veure la descripció de les sessions i activitats proposades.


Materials complementaris de la unitat didàctica:

Símbol de 'vist'

Introducció al bloc Publicitat

Símbol de 'vist'

De què tracta aquesta unitat? Objectiu competencial, àmbits i dimensions

Símbol de 'vist'

Guia de programació

Símbol de 'vist'

Seqüència d'activitats

Símbol de 'vist'

SESSIÓ 1 - ELS MISSATGES I LA PUBLICITAT

Activitat 1. La publicitat i els anuncis
S’introdueix el concepte de publicitat a través de la comparació entre dos vídeos i es responen unes preguntes per reflexionar i fixar-se amb el missatge publicitari de cada anunci.

Símbol de 'vist'

SESSIÓ 2 - PUBLICITAT PER TOT ARREU

Activitat 4. La publicitat encoberta a internet
Es tracta la publicitat encoberta a partir de la reflexió i l’anàlisi dels continguts d’un vídeo on dos influencers parlen sobre la qüestió i d’un vídeo d’un usuari de TikTok.

Símbol de 'vist'

SESSIÓ 3 - ELS VALORS I LA PUBLICITAT

Activitat 3. Anunciar valors per provocar canvis a la societat
A partir de dos vídeos es proposa una reflexió sobre el poder transformador que pot tenir la publicitat quan es fa servir per difondre valors, per conscienciar, per transformar la societat.

Símbol de 'vist'

SESSIÓ 4 - DISSENYEM UN ANUNCI

Activitat 4. Dissenyem un anunci per transmetre valors
Posar-se a la pell d’una publicista i dissenyar un anunci a partir de l’elecció del client, el tema, el públic objectiu, els canals de difusió, etc.

Cada sessió està pensada per una durada aproximada de dues hores. 

 


Materials complementaris de la unitat didàctica:

ud9 la publicitat dels influencers

eduCAC - #AMiNoMenganyen amb les fake news

Campanya engegada pel Consell de l'Audiovisual de Catalunya per motivar a prendre una actitud activa davant les notícies falses.
Aplicació: es proposa la visualització d'aquest vídeo, acompanyat d'un exercici, a l'activitat 1.

Ànima lliure i el mòbil

Vídeo en el que la influenciadora Juliana Canet dona alguns consells per no estar tot el dia enganxats amb el mòbil.
Aplicació: es proposa la visualització d'aquest vídeo a l'activitat 3 per plantejar les diverses finalitats que poden tenir els vídeos publicitaris.

Menors i publicitat encoberta a les xarxes socials

El programa 'Els Matins', de TV3, obre un debat amb dos influencers catalans: Leopolda Olda i Sir Joan sobre la publicitat encoberta per a menors a YouTube.
Aplicació: es proposa veure un fragment d'aquest vídeo amb l'alumnat durant l'activitat 2.

Pro Infirmis "Because who is perfect?"

Vídeo de l'organització Pro Infirmis que ens mostra com persones amb diferents tipus de discapacitat fan de models per construir maniquins amb les seves proporcions.
Aplicació: el vídeo serveix per denunciar i cridar l'atenció sobre els convencionalismes de la moda.

El CAC denuncia vídeos de TikTok, amb 30 milions de visualitzacions, perquè difonen publicitat encoberta

Informe del CAC per denunciar com els infants i adolescents poden estar exposats a un gran nombre de publicitat sense ser-ne conscients.
Aplicació: per reflexionar sobre com la publicitat cada vegada ens arriba per més canals i de manera més subtil, però més efectiva.

Cómo la publicidad emocional puede transmitir los mensajes que importan

Es destaca com la publicitat utilitza, cada vegada més, l'ús de les emocions per connectar amb el públic.
Aplicació: per reflexionar sobre com pot arribar a impactar la publicitat quan sap connectar bé amb la part emocional de les persones i preguntar-nos si això ens influencia a l'hora de comprar.