Això també és publicitat
La publicitat fa servir les emocions per connectar amb el públic objectiu. Cada vegada més, les empreses i les institucions busquen impactar l’usuari a través d’experiències amb els productes o els serveis. Aquestes experiències generen emocions i sensacions que ens porten a prendre decisions de compra. En aquest context, els influenciadors fan servir la confiança que els hi atorga el seu públic per arribar als seus seguidors a través de missatges publicitaris que no ho semblen. I és que les marques fan servir els influenciadors que, a través dels seus vídeos i publicacions, ens “col·len” missatges publicitaris sense que en siguem conscients. Aquesta manera de promocionar productes i serveis es coneix amb el nom de publicitat encoberta.
A l’univers d’internet, aquest tipus de publicitat és cada vegada més freqüent i els influenciadors la fan servir a les plataformes d’intercanvi de vídeo, com ara TikTok, Instagram o YouTube, per fer arribar productes i serveis als seus seguidors. La publicitat que fan els tiktokers, instagramers, youtubers i influenciadors se serveix de la confiança que li concedeixen els seus seguidors per atorgar-hi credibilitat. Es presenta sota formats que simulen els dels continguts generats per les persones usuàries i, per tant, no és fàcilment reconeixible i pot passar totalment desapercebuda. Així doncs, sovint aquests missatges publicitaris passen desapercebuts pels adolescents que no tenen consciència de la gran quantitat d’impactes publicitaris a què estan exposats diàriament.
Per això, aquesta unitat didàctica ofereix recursos per aprendre a reconèixer els diversos tipus de publicitat que existeixen i les seves finalitats, per prendre consciència de com ens influeixen els tipus de missatges publicitaris conscients i inconscients que rebem i per impulsar-nos a prendre les nostres decisions de compra d'una manera responsable i crítica.
Has utilitzat aquesta unitat o alguna altra amb la teva classe?
Si cliqueu a la pestanya del costat: "Seqüència d'activitats" podreu veure la descripció de les sessions i activitats proposades.
Materials complementaris de la unitat didàctica:
De què tracta aquesta unitat? Objectiu competencial, àmbits i dimensions |
SESSIÓ 1 - ELS MISSATGES I LA PUBLICITAT Activitat 1. La publicitat i els anuncis |
SESSIÓ 2 - PUBLICITAT PER TOT ARREU Activitat 4. La publicitat encoberta a internet |
SESSIÓ 3 - ELS VALORS I LA PUBLICITAT Activitat 3. Anunciar valors per provocar canvis a la societat |
SESSIÓ 4 - DISSENYEM UN ANUNCI Activitat 4. Dissenyem un anunci per transmetre valors |
Cada sessió està pensada per una durada aproximada de dues hores.
Materials complementaris de la unitat didàctica:
eduCAC - #AMiNoMenganyen amb les fake news
Menors i publicitat encoberta a les xarxes socials
Pro Infirmis "Because who is perfect?"
Cómo la publicidad emocional puede transmitir los mensajes que importan