De què parlem?
De què parlem a les converses de carrer, a les reunions familiars o als bars? Parlem del que veiem, del que sentim, del que ens preocupa. Però, a escala global, per què ens preocupen unes coses i no unes altres? Generalment, acostumem a parlar de la informació que tenim a l’abast i, la major part d’aquesta informació la rebem dels mitjans de comunicació i de les xarxes socials.
La televisió, la ràdio o la premsa ens envolten en el nostre dia a dia i això fa que tinguin un gran pes sobre allò que pensem. Aquest fet és el que van detectar, entre d’altres, els sociòlegs Maxwell McCombs i Donald Shaw l’any 1972, i el van batejar amb el nom d’Agenda Setting, és a dir, l’agenda mediàtica que els mitjans decideixen i que fan que nosaltres tinguem, com a conseqüència, una agenda de preocupacions global.
Amb tot, ara, a més d’espectadors (i de receptors passius de la informació) som també usuaris, i tenim la capacitat de poder interactuar. Això ha provocat que la teoria de l’agenda mediàtica es pugui veure modulada quan pensem en els sistemes d’informació via internet. Les possibilitats que ens ofereix internet ens donen més poder per decidir la nostra pròpia agenda, però per exercir-lo cal mantenir sempre una mirada crítica i una actitud activa. Vivim un moment ple d’oportunitats per democratitzar l’accés a la informació. I en aquest món de possibilitats, cal que ens preguntem: de què volem parlar? Cal ser conscients de la influència que tenen tant els mitjans com l’univers d’internet sobre la nostra percepció de la realitat, i la selecció dels temes que es consideren rellevants en cada moment és una part molt important d’aquesta influència.
Així doncs, internet ens ofereix l’oportunitat de sortir de l’agenda mediàtica, però alhora, a través dels algoritmes, podem entrar en bombolles de filtres dins de les xarxes i aquestes poden condicionar també les nostres opinions.
Al llarg d’aquesta unitat didàctica, treballarem el concepte d’agenda mediàtica amb l’alumnat i els guiarem en el procés d’aprenentatge per tal que prenguin consciència sobre com els mitjans de comunicació ens influencien, tot convidant-los a reflexionar sobre l’abast d’aquesta influència.
Has utilitzat aquesta unitat o alguna altra amb la teva classe?
SESSIÓ 1 - L'AGENDA MEDIÀTICA Activitat 1. Com ens informem? Activitat 2. L'agenda mediàtica Activitat 3. L'agenda mediàtica a internet i les xarxes socials |
SESSIÓ 2 - FEM UN SUMARI DE RÀDIO Activitat 4. Fem un sumari de ràdio |
SESSIÓ 3 - GRAVEM EL SUMARI DE RÀDIO Activitat 5. Gravem el sumari de ràdio Activitat 6. Escoltem els sumaris i els valorem Activitat 7. Reflexió individual sobre l’agenda mediàtica i com afecta a les nostres vides |
Cada sessió està pensada per una durada aproximada de dues hores.
Si cliqueu a la pestanya "Seqüència d'activitats" podreu veure la descripció de les sessions i activitats proposades.