Influencers i coronavirus

El biaix comercial que han adquirit molts dels influenciadors a les xarxes socials és una realitat que es pot constatar amb una simple ullada de les stories d’Instagram dels influencers amb major nombre de seguidors. Però, que va passar durant el confinament? Van continuar amb la seva activitat comercial?

imatge quaderns del CAC

Les professores de la Universitat de Vigo Emma Torres-Romay i Silvia García Mirón analitzen en l'article "Influencers i coronavirus. Els continguts sobre la pandèmia COVID-19 a les publicacions de prescritpors de xarxes socials a Espanya (2020): el cas d'Instagram", publicat a la revista Quaderns del CAC, la comunicació social en la primera gran crisi mundial que es dóna en una societat hiperconnectada, i constaten que el confinament va disparar el trànsit de les xarxes socials i és probable que els hàbits de sobreconsum perdurin després de la pandèmia. Enumeren els elements que els anunciants tenen en consideració a l’hora de mesurar l’eficàcia dels influencers. També en detallen la tipologia: ciutadans, advocates, brand ambassador, microinfluencers, celebrities.

L’article analitza el posicionament dels 50 influencers més importants d’Instagram davant de la pandèmia. La majoria s’han implicat en la crisi, animant a la gent a quedar-se a casa i oferint activitats per fer-hi. Alguns d’ells, fins i tot, han liderat accions solidàries. Amb tot, no han abandonat la seva activitat comercial sinó que l’han adaptat i continuat: compra des de casa, recomanacions de pel·lícules que s’aprofiten per anunciar una marca de televisió, unboxing de paquets rebuts, etc.
D’altra banda, els missatges han estat positius i d’ànim i s’ha intentat evitar la preocupació present als mitjans de comunicació en aquest període. Les autores de l’article afirmen que el paper dels i de les influencers s’ha destapat com una via més d’entreteniment per a la societat.