XX Premis eduCAC

 

banner XX Premis eduCAC

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha lliurat el 31 de maig de 2023 els diplomes de la 20a edició dels Premis eduCAC. L'acte ha tingut lloc a l'Auditori Municipal de Terrassa, i hi han assistit les escoles finalistes. 

Aquí us deixem un petit resum d'un acte de lliurament emocionant i engrescador: 

L'infoK també se n'ha fet ressò dels Premis en aquesta peça: 

Els Premis es convoquen anualment en col·laboració amb el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, amb l'objectiu de promoure l'educació mediàtica en el sistema educatiu i reconèixer la feina de la comunitat educativa en aquest àmbit. Consten de tres categories: 

  • Categoria A: centres educatius
  • Categoria B: treballs de recerca de l'alumnat 
  • Categoria C: professorat de centres educatius. 

En aquesta pàgina trobaràs els treballs guanyadors i tots els detalls de la convocatòria. Gràcies a tothom qui ha participat!

🏆 Relació de premiats de la XX edició 🏆

Categoria A. Centres educatius. Segon cicle d’educació infantil i cicle inicial de primària

1r Premi: Escola Minyons d'Urgell (Fondarella). Telenotícies Fondarella en directeCurs: 2n. 

El jurat premia aquest treball iniciàtic pel seu valor en la integració de l'educació mediàtica en el currículum de primària, i anima a la comunitat educativa del centre a aprofundir en aquesta línia més enllà del projecte interdisciplinari en què s'emmarca l'activitat. Es valora el grau de participació i l'aprenentatge real de l'alumnat en l'elaboració de les notícies audiovisuals i la intereacció amb la comunitat educativa amb la cerca del valor del testimoni de primera mà. 

 

Vídeo resum 

 

2n Premi (ex aequo): Escola Montserrat (Sarrià de Ter). 

Som el que volem. Ficció amb el croma. Curs: P5. 

El jurat subratlla la implicació del centre en el foment de l'educació audiovisual al darrer curs d'infantil, i valora la voluntat educadora de les mestres pel que fa a l'ús de pantalles en aquesta etapa. Amb l'activitat proposada, els infants esdevenen creadors de les seves imatges i prenen consciència del procés d'elaboració de les produccions audiovisuals. 

Girona Film Festival, som jurat! Curs: P4 a 2n 

El jurat valora aquest treball pel fet diferencial de tenir com a eix d'aprenentatge el desenvolupament de la cultura audiovisual. Amb la participació de l'alumnat com a jurat a la secció "Infants i joves" del Festival de Cinema de Girona, s'apropa els infants a productes audiovisuals que no són els que habitualment consumeixen, des d'un enfocament reflexiu i que potència l'anàlisi crítica. 

 

Vídeo resum 

 

Categoria A. Centres educatius. Cicles mitjà i superior de primària

1r premi. Escola Ramon Muntaner (Peralada). Fem ràdio a l'escola! Curs: 6è A

El jurat reconeix aquest treball d’introducció i descoberta del mitjà radiofònic, ben treballat i amb profunditat. Les emissions són dinàmiques i reeixides, amb una bona dicció i un resultat final notable. Cal destacar l’alt grau d’implicació de tota l’escola, ja que hi participen tots els grups, i també la secció exclusiva dedicada a les xarxes socials, des d’on es fomenta l’educació mediàtica.

 

Vídeo resum 

 

2n premi. Escola l’Entorn (Porqueres). L'informatiu de Ràdio l'Entorn. Cursos: 5è i 6è

El jurat vol destacar la bona feina periodística d’aquest projecte, que es concreta en una emissió de ràdio diària en directe que s’escolta al centre, i es complementa amb la publicació en altres formats com el web de l’escola. Es valora la participació de tots els nivells educatius, liderats per un consell de redacció rotatiu d’alumnes de cicle superior que elaboren el guió i seleccionen les notícies rebudes a través d’una bústia. També es vol destacar la conscienciació sobre els drets intel·lectuals de les imatges.

 

Vídeo resum 

 

Menció especial. Escola Joan Maragall (Vilanova del Camí). Comunicació oral a l'escola: La Veu Maragall. Curs: 5è

El jurat atorga una menció a aquest projecte per reconèixer la feina del professorat en l’entorn en què es desenvolupa. Es valora l’ús de l’audiovisual com a eina per fomentar l’expressió oral en llengua catalana i el treball cooperatiu entre l’alumnat. El resultat és un projecte atractiu i motivador pels nens i nenes. 

 

Vídeo resum 

 

Categoria A. Centres educatius. Educació secundària obligatòria i cicles de formació professional bàsica

1r premi. Institut la Garrotxa (Olot). Mai més. Curs: 4t ESO 

El jurat destaca la magnífica utilització del llenguatge audiovisual, amb un guió ben treballat, una postproducció ben executada, unes actuacions meritòries i una bona direcció per part de la professora. Es valora la sensibilitat del curtmetratge, basat en la malaltia de l’Alzheimer des d’una història personal, el retrat del context familiar, i l’esforç de l’alumnat, que ha treballat en la producció més enllà de les hores lectives i dels recursos del centre. 

 

Vídeo resum 

 

2n premi. Institut Antoni de Martí i Franquès (Tarragona). La Gaseta del Martí (Tarragona). Curs: 4t ESO

El jurat premia aquest treball per tractar-se d’un projecte sòlid i consolidat en el temps i que implica bona part del centre. Destaca l’adaptació als nous usos tecnològics de la revista en paper a la versió digital, que integra tant la part més tècnica i de producció audiovisual, com la creació i selecció de continguts. 

 

Vídeo resum 

 

Menció. Institut Creixen Terrassa (Terrassa). Som Terrassa. Projecte d’integració de nouvinguts a través del municipi. Curs: aula d'acollida. 

El jurat vol reconèixer aquest projecte d’integració de l’alumnat nouvingut des de l’audiovisual amb un valor social elevat. Mitjançant l’aprenentatge i la pràctica de formats diversos (entrevista, documental, corresponsalia, etc.) els alumnes coneixen i presenten elements patrimonials de la ciutat, que es mostra com un element de cohesió i crea identitat. L’educació mediàtica esdevé en aquest treball una eina per conèixer l’entorn més proper i treballar el sentiment de pertinença.  

 

Vídeo resum 

 

Categoria A. Centres educatius. Educació secundària postobligatòria (batxillerat, CFGMS, PFI)

1r premi. Institut Euclides (Pineda de Mar). El documental: una finestra al mon. Curs: 1r de batxillerat 

El jurat premia aquest treball per l’anàlisi crítica i reflexiva sobre el documental. Es valora la feina prèvia de recerca sobre autors i autores del gènere, i la vinculació amb l’entorn per recuperar la memòria del barri de Poblenou de Pineda de Mar a través d’entrevistes amb profunditat a gent gran. També es vol subratllar l’ús artístic del documental, que comunica molt bé a través de les imatges escollides. 

 

Vídeo resum 

 

 
2n premi. Escola Vedruna Balaguer (Balaguer). L'agricultura i la ramaderia, en perill? Curs: 1r de batxillerat

El jurat vol reconèixer aquest documental, ben guionitzat, estructurat i presentat. Realitzat per dos alumnes en el marc de la matèria de Comunicació Audiovisual, el jurat valora també el fet d’explorar què passa en l’entorn més immediat de l’alumnat, i la comparativa que es presenta entre dues realitats, els pagesos del poble i la pagesa nouvinguda de ciutat. 

 

Vídeo resum 

 

Categoria A. Centres educatius. Treballs d'innovació en la integració de l'educació mediàtica al currículum

1r premi. Col·legi Sant Josep (Sant Hilari Sacalm). TikTube amb els alumnes de tercer. Curs: 3r de primària

El jurat valora molt positivament l’acostament al llenguatge audiovisual de les xarxes socials d’aquest treball, que integra formats i narratives que interessen als infants. La proposta enfoca l’ús del mòbil com a generador de continguts educatius i de divulgació, i permet a l’alumnat comprovar que generar un bon contingut audiovisual per a Tiktok és un procés costós. El jurat vol animar al mestre i a la comunitat educativa a educar en el bon ús del mòbil i de les xarxes socials. 

 

Vídeo resum 

 

2n premi. Escola Mansuet (Collbató). El curtvalortratge: Les dues cares! Curs: 6è de primària 

El jurat premia aquest curtmetratge de reflexió sobre les relacions a través de les xarxes socials, i els perills de ser poc curosos en la seva utilització. També introdueix i reflexiona sobre els elements de conflicte en les relacions humanes. L’aprenentatge dels alumnes, que duen a terme totes les tasques pròpies d’una producció audiovisual, és palpable. El jurat també vol destacar la llarga trajectòria de l’Escola de Mansuet en l’educació audiovisual. 

 

Vídeo resum 

 

Categoria B. Treballs de recerca de l'alumnat de batxillerat. Treballs de recerca

1r premi. Berta Garcia Pujante. Escola Pia de Terrassa (Terrassa). Què s’amaga darrere de les xarxes socials? 

El jurat destaca el valor de la recerca realitzada, ben escrita i estructurada, i que conté informacions complexes explicades amb senzillesa. La bona formulació de la hipòtesi és clau, i l’extens treball de camp (que inclou enquestes d’ús a un centenar de joves i entrevistes a especialistes sobre la influència i l’impacte de les xarxes socials) permet arribar a conclusions ben fonamentades. 

2n premi. Alexandre Paredes Malvehy. Monlau Centre d’Estudis (Barcelona). Procés de creació i eficàcia d’un plató virtual per a televisió 

El jurat vol posar en valor la utilitat d’aquest treball de recerca eminentment pràctic, que explica de manera efectiva tots els requisits tècnics per crear un plató virtual com a proposta per a les televisions locals amb pocs recursos. La formulació de la hipòtesi és sintètica i clau en l’execució del projecte. 

 

Vídeo resum 

 

Categoria B. Treballs de recerca de l'alumnat de batxillerat. Produccions audiovisuals

1r premi. (ex aequo). Jan Cánovas Cascante (Daina Isard, Cooperativa d’Ensenyament. Olesa de Montserrat). La memòria d’una ànima eterna: un curtmetratge musical sobre la mort

El jurat premia aquest curtmetratge per ser una proposta artística que sorprèn per la seva originalitat i la seva bona realització. Es valora el disseny de la producció, la direcció d’actors i també la banda sonora del curtmetratge realitzada per l’autor. 

Enllaç al curtmetratge 

 

Vídeo resum 

 

1r premi. (ex aequo). Joel Rodríguez Orth (Escola d’art d’Olot. Olot). Skógur, la creació d’un curtmetratge fet amb stop-motion

El jurat valora la gran qualitat d’aquesta producció en stop-motion, que mostra la bona recerca prèvia feta per l’alumne per aprendre la tècnica. La història recreada és capaç de generar una sensació d’univers total, aconseguida gràcies al laboriós treball artístic executat. 

Enllaç al curtmetratge Skógur 

Enllaç a la banda sonora del curtmetratge

 

Vídeo resum 

 

2n premi. Ivan Palau Casañas. Institut Milà i Fontanals (Vilafranca del Penedès). Cep, persones, raïm i vi. El treball de l’home, el fruit de la terra 

El jurat premia aquest documental de caràcter professional, ben guionitzat, estructurat i realitzat, que mostra un bon domini de la narrativa audiovisual per part de l’alumne, i una gran vocació didàctica i divulgativa. També destaca el valor de l’ús dels testimonis, ben inserits en el cos del documental. 

 

Vídeo resum 

 

Categoria C. Professorat

1r premi. Cristian Reinaldos Gómez. Escola SOLC (Barcelona). Projecte transversal d’audiovisuals 

El jurat premia aquest treball per la seva solidesa i la seva consolidació en el temps. Correlaciona tota l’ESO, i des de 1r i fins a 4t es fa un recorregut ben estructurat i coherent del llenguatge audiovisual, amb un alt grau d’experimentació. Totes les propostes relacionen l’alumne amb el món audiovisual i mediàtic de forma crítica, constructiva i enriquidora, amb un equilibri entre l’anàlisi i la pràctica. 

 

Vídeo resum 

 

2n premi. Eloïsa Valero Antón. Institut Antoni de Martí i Franquès. (Tarragona). Retrat, autoretrat, selfie. Una mirada crítica a les xarxes socials

El jurat vol premiar aquesta experiència per aportar als joves elements de reflexió sobre l’autoexposició a les xarxes. Es planteja un treball de reflexió sobre la identitat digital per prendre consciència del procés de construcció intencional i extreure’n beneficis i riscos de compartir la identitat a les xarxes. Alhora valora i explora el retrat i l’autoretrat com a font d’expressió artística i treballa els codis del llenguatge visual i audiovisual. 

Enllaç al bloc que recull l'activitat: https://fervisible.blogspot.com/2021/11/retrat-autoretrat-selfie-una-mirada.html 

 

Vídeo resum 

 

Menció especial. Jaume Martín Jordana. FEP Sant Josep Oriol (Barcelona). La vida en un film 

El jurat vol reconèixer amb una menció el projecte La vida en un film i la trajectòria del mestre Jaume Martin Jordana en la seva tasca educadora en la producció cinematogràfica a primària, i per posar en valor el cinema escolar com a eina pedagògica, metodològica i competencial que fomenta el treball en equip i posa en joc la creativitat. 

 

Vídeo resum 

 


text com participar

 text emplena

Categoria A | Centres educatius 

formulari cat A

Categoria B | Treballs de recerca de batxillerat 

formulari cat B

Categoria C | Professorat de centres educatius

formulari cat C

text presentaho

Per internet: 

  • Un cop tinguis la sol·licitud signada i segellada pel teu centre, presenta-la mitjançant el tràmit del web de la Generalitat de Catalunya
  • En un termini de 48 hores rebràs al correu que ens hagis indicat un enllaç personalitzat a un servei de transferència d'arxius que et permetrà fer-nos arribar la resta de documentació del teu treball.
  • L'enllaç serà vàlid fins al 10 de març de 2023. Recorda que tens un límit de 2 GB! 
  • IMPORTANT! El termini de presentació per internet (ÚNICAMENT LA SOL·LICITUD DE PARTICIPACIÓ) finalitza el 27 de febrer de 2023. La presentació de la documentació per internet mitjançant un servei diferent del núvol eduCAC comportarà l'exclusió de la convocatòria. 

Presencial: 

  • Un cop tinguis la sol·licitud signada i segellada pel teu centre, pots presentar-la al registre de la seu del Consell de l'Audiovisual de Catalunya.
  • També pots fer-ho en qualsevol administració pública amb registre (aquí pots consultar quina et queda més a la vora) o a través de les oficines de Correos. 
  • El termini per a la presentació presencial (sol·licitud i documentació en suports com un USB o un CD) és el 10 de març de 2023. Recorda que tens un límit de 2 GB! 

text FAQ

Qui pot participar?

Tots els centres educatius ordinaris i els centres educatius d'educació especial públics, concertats i privats de Catalunya amb estudis d'infantil, primària i secundària postobligatòria. 

Quin és el premi?

Totes les categories estan dotades amb un primer i un segon premi de 1000 i de 500 euros respectivament. 

Quina documentació cal aportar? 

La sol·licitud de participació degudament emplenada, signada i segellada, el document explicatiu del projecte en PDF, la producció audiovisual i un tràiler o videoresum d'una durada màxima d'un minut. Consulta les bases per saber el detall de cada categoria. 

Quin és el darrer dia per presentar-me?

Si ho fas per internet: fins al 27 de febrer per presentar ÚNICAMENT la sol·licitud, i fins al 10 de març de 2023 per pujar la documentació al núvol eduCAC. 

Si ho fas presencial: fins al 10 de març de 2023 (sol·licitud de participació i documentació). 


text novetats

Reorganitzem les subcategories de la categoria A

Ara en són cinc:  

  • Segon cicle d'educació infantil i cicle inicial d'educació primària. 
  • Cicles mitjà i superior d'educació primària. 
  • Educació Secundària Obligatòria i cicles de formació professional bàsica. 
  • Educació secundària postobligatòria (inclou batxillerat, els cicles formatius de grau mitjà i superior i els programes de formació i inserció [PFI]).
  • Treballs d'innovació en la integració de l'educació mediàtica al currículum. Aquí es poden presentar experiències educatives de classe, cicle o centre de qualsevol nivell educatiu. 

Les categories B, treballs de recerca de l'alumnat de batxillerat, i la C, professorat de centre educatius, es mantenen en els mateixos termes que en la darrera edició. 


Prioritzem la presentació per internet i t'oferim el núvol privat de l'eduCAC on publicar amb seguretat tots els materials

Quan presentis la sol·licitud de participació a través del tràmit de la Generalitat de Catalunya, rebràs al correu del responsable del treball (IMPORTANT que estigui ben introduït al formulari!) un enllaç vàlid fins el 10 de març de 2023 on podràs pujar els materials, amb un límit de 2 GB. 

Avancem uns dies el termini de presentació

El termini de presentació per internet (ÚNICAMENT LA SOL·LICITUD DE PARTICIPACIÓ) finalitza el 27 de febrer de 2023. L'enllaç personalitzat al servei de transferència d'arxius al núvol eduCAC serà vàlid fins al 10 de març de 2023. 

El termini de presentació de manera presencial (SOL·LICITUD DE PARTICIPACIÓ I DOCUMENTACIÓ) finalitza el 10 de març de 2023. 


Introduïm elements de valoració dels treballs 

Revisa el punt 7 de les bases dels Premis eduCAC per saber què tindrà en compte el jurat. 

Si tens cap dubte, escriu-nos a educac@gencat.cat

Finalistes XX Premis eduCAC

Ja tenim els finalistes de la XX edició dels Premis eduCAC. Coneixerem els guanyadors i guanyadores el 31 de maig, a l'acte de lliurament que celebrarem a l'Auditori Municipal de Terrassa. Quina emoció!  

finalistes premis eduCAC