XXI Premis eduCAC

XXI Premis eduCAC

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha lliurat el 29 de maig de 2024 els diplomes de la 21a edició dels Premis eduCAC al Teatre Municipal de Girona, en un acte conduit per l'il·lusionista Pere Rafart i la consellera Laura Pinyol.

El programa InfoK de 3Cat se n'ha fet ressò dels guanyadors en aquesta notícia: 

Els Premis es convoquen anualment en col·laboració amb el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, amb l'objectiu de promoure l'educació mediàtica en el sistema educatiu i reconèixer la feina de la comunitat educativa en aquest àmbit. Consten de tres categories: 

  • Categoria A: centres educatius
  • Categoria B: treballs de recerca de l'alumnat 
  • Categoria C: professorat de centres educatius. 

En aquesta pàgina trobaràs els treballs guanyadors i tots els detalls de la convocatòria. Gràcies a tots els participants, enhorabona per treballar l'educació mediàtica als centres educatius! 

Vídeo resum de l'acte de lliurament

Categoria A. Centres educatius. Segon cicle d’educació infantil i cicle inicial de primària

1r Premi: Escola Angeleta Ferrer (Mataró). La Martina i el circCurs: 2n, classe dels camaleons. 

El jurat premia aquest conte audiovisual realitzat per l'alumnat de 2n per la seva originalitat i creativitat, i la gran participació de l'alumnat en totes les fases del procés, que és traslladable a qualsevol centre educatiu i aula. El jurat vol destacar la continuïtat del projecte en el centre, la qualitat de l'audiovisual, el treball transversal i el missatge optimista que transmet 

 

Vídeo resum 

 

2n Premi : Escola Minyons d'Urgell (Fondarella). Fondarella i la volta al món en 178 dies. Curs: I3-I5

El jurat premia aquest projecte interdisciplinari sobre els països del món per la integració de les noves tecnologies i el món audiovisual, que permet, d'una banda, treballar amb l'alumnat continguts creatius i, de l'altra, conscienciar sobre el bon ús de les tecnologies digitals. El jurat valora l'ús del croma com a eina d'aprenentatge, i encoratja al centre a aprofundir en la continuïtat del projecte.  

 

Vídeo resum 

 

Categoria A. Centres educatius. Cicles mitjà i superior de primària

1r premi. Escola Cal·lípolis (La Pineda, Vila-seca). Projecte Cal·liporàdioCurs: 4t A i B

El jurat premia el projecte radiofònic d'aquest centre d'alta complexitat per l'esforç i participació de tot l'alumnat i per la implicació dels mestres en reforçar l'ús del català en un context motivador per l'alumnat. També es vol destacar el treball sobre la desinformació a les xarxes socials i els continguts relacionats amb la seguretat digital. El jurat valora que les diferents seccions del programa de ràdio parteixin dels interessos de l'alumnat.

 

Vídeo resum 

 

2n premi. Escola la Muntanyeta (Barcelona). La Muntiràdio (on la guatlla piula!). Cursos: 5è i 6è

El jurat premia aquesta proposta de creació de ràdio escolar per l'alta implicació de l'alumnat de cicle superior de primària i per la creativitat i autonomia que mostren en la configuració de la programació de la Muntiràdio a partir dels seus interessos. El jurat valora la voluntat dels mestres de recuperar l'ús oral del català de forma creativa i la millora de la competència digital, a més de la continuïtat assegurada del centre.

 

Vídeo resum 

 

 

Categoria A. Centres educatius. Educació secundària obligatòria i cicles de formació professional bàsica

1r premi. Institut Torrent dels Alous (Rubí). Ràdio Torrent. Un projecte de ràdio a l'institut. Curs: 3r ESO 

El jurat premia aquest treball radiofònic desenvolupat des de l'optativa de Ràdio pel bon plantejament i execució dels objectius, que inclouen l'alfabetització mediàtica i la voluntat de reflectir els interessos educatius de l'alumnat, el foment del català, i els bons hàbits de consum audiovisual. El projecte integra el coneixement tècnic i també la importància de treballar la dicció i el discurs oral, alhora que incorpora les llengües i la cultura d'origen dels alumnes que hi participen. El jurat valora la qualitat dels materials aportats, com per exemple, recursos d'avaluació i coavaluació ben dissenyats. 

 

Vídeo resum 

 

2n premi. Institut Euclides (Pineda de Mar). Camins, refugis, somnis. Curs: 2n ESO

El jurat premia aquest treball per la seva voluntat de desenvolupar el llenguatge audiovisual i l'esperit crític de l'alumnat amb un rerefons socials. Es valora la voluntat del projecte de donar visibilitat a l'alumnat nouvingut de l'aula d'acollida perquè se sentin part de l'institut, amb les diferents activitats que organitzen, la producció del curtmetratge i l'organització d'una mostra per a les famílies. El jurat destaca la bona documentació del projecte i l'impacte que té sobre la comunitat educativa.  

 

Vídeo resum 

 

 

Categoria A. Centres educatius. Educació secundària postobligatòria (batxillerat, CFGMS, PFI)

1r premi. Institut Euclides (Pineda de Mar). Mirades esbiaixades a la ficció audiovisualCurs: 1r i 2n de batxillerat 

El jurat premia aquest exercici d'anàlisi crítica de l'audiovisual amb perspectiva de gènere consolidat a l'institut Euclides, que revisa la representació de les dones a l'audiovisual i reflexiona sobre els estereotips a partir de l'imaginari més proper a l'alumnat. El jurat valora positivament el plantejament teòric, l'execució de la seqüència didàctica i la rúbrica d'avaluació que s'aporta, així com la capacitat de l'alumnat d'aplicar de forma autònoma els coneixements adquirits. 

 

Vídeo resum 

 

 
2n premi. Teknós UGranollers (Granollers). El Mirall. Projecte transversal sobre l'exposició dels preadolescents a Instagram amb perspectiva de gènere. Curs: 1r i 2n curs MIP A i B

El jurat premia aquest projecte multidisciplinari per la clara voluntat de contribuir a l'educació mediàtica de l'alumnat amb la integració de la producció audiovisual, l'ús de la tecnologia i la investigació qualitativa de l'ús de les xarxes socials. El jurat vol destacar la bona base teòrica i metodològica del projecte, la diversitat de les activitats que es relacionen per integrar a l'alumnat de forma activa i l'objectiu final de crear materials per fomentar la reflexió sobre l'ús de les xarxes a l'ESO.  

 

Vídeo resum 

 

Categoria A. Centres educatius. Treballs d'innovació en la integració de l'educació mediàtica al currículum

1r premi ex aequo. Escola Annexa Joan Puigbert (Girona). Annexa TV i Projecte d'emissora de ràdio escolar: Ràdio Annexa. Cursos: 6è A i B de primària i I3 a 6è

El jurat premia ex aequo aquests dos projectes per la voluntat de l'equip educatiu de fer créixer el projecte inicial, la ràdio escolar, i l'evolució i la transformació substancial que suposa afegir el format audiovisual a l'emissió radiofònica. Es valora el fet que sigui un projecte d'escola que implica de forma activa i de diversa manera l'alumnat de tots els cursos, així com la seva transferibilitat a d'altres centres educatius. El jurat vol destacar la coherència de totes les activitats amb els objectius del projecte, i l'ús d'eines d'avaluació que involucren a l'alumnat en el procés. 

 

Vídeo resum 

 

2n premi. Desert

Categoria B. Treballs de recerca de l'alumnat de batxillerat. Treballs de recerca

1r premi. Yeray de Manuel Álvarez. Daina Isard Cooperativa d'Ensenyament (Olesa de Montserrat). Escoltant pel·lícules. El rol essencial de la música al cinema 

El jurat premia aquest treball de recerca sobre la música com a element narratiu crucial a les pel·lícules i el seu ús per intensificar les emocions per la seva bona base teòrica i documental, i la bona redacció i argumentació. El jurat vol destacar la producció audiovisual creativa que realitza, que inclou l'anàlisi sonora d'un fragment de cinema i una proposta alternativa creada per ell mateix. 

 

Vídeo resum 

 

2n premi. Pol Millet Marés. Jesuïtes Sant Ignasi - Sarrià (Barcelona). TWITXX. L'aparador de la democràcia

El jurat premia aquest treball de recerca que reflexiona sobre l'impacte de les xarxes socials en la política pel rigor en l'aproximació a la temàtica, el bon exercici documental que aporta i l'àmplia bibliografia que utilitza, així com l'empenta en la recerca de fonts directes. El jurat vol posar en valor l'ús de l'entrevista com a recurs per a obtenir informació de primera mà i la voluntat d'oferir una producció audiovisual molt professional. 

 

Vídeo resum 

 

Categoria B. Treballs de recerca de l'alumnat de batxillerat. Produccions audiovisuals

1r premi. Paula Fernádnez Gou i Somei Gibert Yamashita (Institut Viladomat, Barcelona). El que es veu però no es diu. Creació i elaboració d'un videomapping sobre la salut mental a l'adolescència

El jurat premia aquesta producció audiovisual que té per objectiu donar visibilitat a la salut mental dels adolescents per la seva aportació en aquest àmbit social, i per la integració de l'ús de les noves tecnologies en el seu treball de recerca. El jurat vol destacar el fet que ambdues alumnes exploren un llenguatge audiovisual específic, el videomapping, i el domini que assoleixen, així com la voluntat de fomentar la conscienciació social sobre un problema a través d'un format atractiu.  

 

Vídeo resum 

 

2n premi. Isabel Vilalta Pigem (Escola d’Art d’Olot. Olot). Blidrim. El pressentiment d'haver oblidat alguna cosa important

El jurat premia aquesta producció audiovisual pel domini excel·lent que aconsegueix el llenguatge audiovisual i per l'assoliment de l'objectiu experimental que es planteja com a punt de partida, aconseguir captar l'atenció del públic amb el mínim temps possible. El jurat destaca l'originalitat de la proposta, l'anàlisi dels diversos mecanismes narratius dels productes audiovisuals per captar l'atenció de l'audiència que l'alumna duu a terme així com la reflexió sobre les tècniques cinematogràfiques i l'àmplia bibliografia que utilitza com a referència.  

 

Vídeo resum 

 

 

Categoria C. Professorat

1r premi. Joan Riera Boada. Daina Isard Cooperativa d'Ensenyament (Olesa de Montserrat). Explorant els límits: creació d'un videoclip amb intel·ligència. Curs: 1r de batxillerat 

El jurat premia aquest treball de reflexió i pràctica amb la intel·ligència artificial per la voluntat clara de contribuir a l'educació mediàtica de l'alumnat amb aquesta tecnologia, des de l'anàlisi i l'ús de l'eina amb l'objectiu d'aconseguir resultats concrets. El jurat vol destacar la reflexió ètica i filosòfica de l'alumnat sobre les indicacions, els usos, l'evolució i els perills de la IA. Així mateix, el jurat valora el bon plantejament dels objectius, les eines d'autoavaluació que es faciliten i les conclusions ben explicades.  

 

Vídeo resum 

 

2n premi. Berta Batiste Ros. Escola Parc del Guinardó (Barcelona). Un centenari complicat. Curs: 4t de primària

El jurat premia aquest treball pel seu caràcter transversal i per la integració de diverses disciplines artístiques i de tota la comunitat educativa, així com també per la qualitat del producte audiovisual final, amb continuïtat, so, veu en off, efectes especials i treball escènic meritoris. Es valora el treball que es duu a terme des de diverses àrees, la transferència del projecte i el mèrit de la mestra en integrar la participació de les famílies. 

 

Vídeo resum 

 

Recupera l'acte de lliurament!

🏆 Relació de premiats de la XXI edició 🏆

 


text FAQ

Qui pot participar?

Tots els centres educatius ordinaris i els centres educatius d'educació especial públics, concertats i privats de Catalunya amb estudis d'infantil, primària i secundària postobligatòria. 

Quin és el premi?

Totes les categories estan dotades amb un primer i un segon premi de 1000 i de 500 euros respectivament. 


Quina documentació cal aportar? 

La sol·licitud de participació degudament emplenada, signada i segellada, el document explicatiu del projecte en PDF, la producció audiovisual i un tràiler o videoresum d'una durada màxima d'un minut. Consulta les bases per saber el detall de cada categoria. 

Quin és el darrer dia per presentar-me?

Si ho fas per internet: fins el 23 de febrer per presentar ÚNICAMENT la sol·licitud, i fins el 8 de març de 2024 per pujar la documentació al núvol eduCAC. 

Si ho fas presencial: fins al 8 de març de 2024 (sol·licitud de participació i documentació). 


Si tens cap dubte, escriu-nos a educac@gencat.cat

Finalistes XXI Premis eduCAC

A continuació trobareu el llistat de centres educatius finalistes dels XXI Premis eduCAC. 

L'acte de lliurament tindrà lloc el 29 de maig a Girona, i es podrà seguir en streaming pel YouTube de l'eduCAC. 

A tots, moltes gràcies per participar. Als finalistes, ens trobem a Girona! 

finalistes premis eduCAC XXI