Contingut i recursos per al professorat

En aquesta pàgina de la secció de Professorat del web de l'eduCAC trobareu materials complementaris per incorporar en l'educació en comunicació amb el vostre grup classe. 

En la part dedicada als Continguts es recullen les propostes que us fem, lligades amb notícies d'actualitat en relació amb l'ús i consum dels mitjans i els materials eduCAC.  

I en la part dedicada als recursos, trobareu alguns documents guia de l'eduCAC i altres informacions a les que podeu recórrer en cas de necessitar informació sobre qualsevol aspecte de l'educació en mitjans. 

Desitgem que la selecció us sigui útil! 

Continguts

  • ma sobre fons lila

    Sota l'iceberg

    Proposta didàctica que té per objectiu ajudar a l’alumnat a qüestionar-se estereotips, mites i models de relació presents als audiovisuals que consumeixen, i també a les xarxes socials. 

  • noia mirant a través d'un mòbil amb fons tecnològic i d'internet

    La comunicació audiovisual a batxillerat i l'eduCAC

    Nova matèria que proposa la LOMLOE per a primer de batxillerat i molts dubtes. A l'eduCAC intentem resoldre'ls navegant pels materials del web. 

  • micro de ràdio i senyal de gravació en marxa

    Decàleg del periodisme radiofònic, per Adrià Santasusagna

    L'Adrià Santasusagna és periodista (en l'actualitat, a RAC1) ens comparteix el seu decàleg per a ser un bon periodista a la ràdio. Recurs excel·lent per a introduir la feina del periodista tant a primària com a secundària. 

  • imatge de càmera gravant

    Com funciona la telerealitat?

    La telerealitat ocupa espais de graella de les televisions convencionals i també de plataformes audiovisuals de tota mena. A Catalunya, el xou de talents Eufòria ha aconseguit records d'audiència televisiva, digital i de participació en aquesta primera edició, i ha generat tot un fenomen mediàtic entorn de tots els personatges. En què es basa l'èxit dels xous d'impacte? 

  • núvol de paraules

    Les nenes cuiden, els nens actuen

    Les nenes tenen cura de ninots, nines i mascotes, i ho fan en decorats de color pastel, i amb un llenguatge que parla de pentinats, vestimenta i emocions. Els nens competeixen amb vehicles i ninots o videojocs, fan punteria i construeixen, amb colors foscos o vermells i amb un llenguatge on predomina la lluita, la competició, la conducció o les armes. 

  • imatges de moltes pantalles

    Homo sapiens i homo ludens

    En l’àmbit educatiu a través del joc es poden treballar conceptes i continguts molt diversos i per això el joc es planteja actualment com una eina per a la transformació educativa. I què passa amb els videojocs? També ens ofereixen possibilitats d’aprenentatge

  • imatge pel·lícula a través de mi ventana

    Dels mites romàntics i les sèries juvenils

    Com s’explica i es mostra l’amor romàntic a les sèries? Per poder entendre i analitzar l’amor romàntic en l’àmbit audiovisual necessitem conèixer el llenguatge que utilitza. Ens enamorem en plà/contraplà? 

  • imatge de nen d'esquenes jugant a videojocs

    Què t'hi jugues que t'interessa?

    L’eduCAC ha engegat l’any amb el projecte Què t’hi jugues?, una proposta que s’endinsa en el context dels videojocs i els jocs d’aposta en línia des de l’expertesa de l’alumnat i que és fruit d'una col·laboració del CAC a través del programa eduCAC, la Unitat de joc patològic del HUB i l’institut de recerca IDIBELL.

  • infografia unitat

    Nous recursos a les unitats didàctiques

    A les unitats didàctiques de secundària de l'eduCAC trobareu un mapa conceptual que us ha de permetre fer-vos una idea ràpida del contingut de cada unitat. Us suggerim que consulteu el mapa abans d'introduir-vos en el material. 

  • imatge joc en línia

    Què t'hi jugues?

    Aquesta unitat didàctica ha estat concebuda per treballar a l'ESO els continguts principals dels videojocs i els jocs d’atzar en línia i promoure'n un ús saludable i un consum crític, i per prevenir i identificar conductes problemàtiques. 

  • imatge unitat didàctica publicitat

    Publicitat per tot arreu

    Per fer-hi front a la publicitat, res millor que conèixer els mecanismes de la publicitat per ser conscients de les falses necessitats que sovint ens generen unes campanyes dissenyades per fer-nos caure en el parany. 

  • imatge taula Tens poc temps

    Tens poc temps? Propostes breus per l'educació mediàtica a l'aula

    Hem preparat un material que esperem que us permeti fer sessions eduCAC més curtes amb el vostre alumnat, us expliquem en què consisteix. 

  • imatge recomanacions fake news

    Amb la Covid, que no t'expliquin històries

    Us proposem un exercici pràctic per aplicar les preguntes plantejades al document Com detectar les fake news sobre les vacunes de la Covid-19? a partir d'un exemple real detectat per l'equip de Fets o fakes de Catalunya Ràdio. 

  • nen jugant amb cotxe

    La publicitat de joguines en l'era de les xarxes socials

    De la campanya de joguines del Nadal 2020-2021 cal destacar el transvasament d'audiència de la televisió a altres plataformes d'internet, on no hi ha els mecanismes de protecció dels mitjans regulats per la normativa audiovisual. 

  • imatge pot vacuna COVID

    El tractament informatiu sobre les vacunes de la COVID-19

    Enmig d'una pandèmia, com informen els mitjans sobre les vacunes adquireix un rol preeminent. Per això el CAC ha elaborat unes recomanacions sobre el tractament informatiu de les vacunes. 

  • imatge Social media harms your mental health

    Què és el discurs d'odi i com desemmascarar-lo

    L'eduCAC incorpora a l'itinerari Diversitat cultural materials didàctics de suport al professorat per fomentar el respecte i la responsabilitat a la xarxa. El projecte REACT està finançat per la Unió Europea. 

  • portada de the social dilemma

    El dilema de les xarxes socials

    La relació que tenim amb el mòbil i amb les xarxes socials ens preocupa. Si no ens eduquem en l’ús, ens podem arribar a trobar amb comportaments problemàtics. A La meva finestra al món en parlem. 

  • imatge portada el mòbil jo i els altres primària

    La competència digital a primària

    Les dades d’ús ho recolzen, a cicle mitjà i superior de primària ja és un bon moment per plantejar el treball de la competència digital amb l’objectiu d’afavorir la reflexió sobre la gestió autònoma del mòbil, les xarxes socials i les dinàmiques de la xarxa. 

  • imatge tiktokers

    TikTok i la publicitat

    El 93,8% dels tiktokers promocionen de manera encoberta productes com ara menjar ràpid, begudes ensucrades, productes de bellesa, roba, consoles i videojocs.

  • màquina d'escriure i fake news

    Atura't, pensa, verifica: anem un pas més enllà

    Ens fixem en el que escriu el professor Gianfranco Polizzi per al blog de media literacy de la London School of Economics, on examina com avaluen els experts digitals el contingut en línia i que en podem aprendre'n. 

  • imatge de fotografies de moltes persones diferents

    Contra qualsevol forma de discriminació

    Cal ser conscients de la responsabilitat que tenen els mitjans de comunicació en la reproducció de certes actituds i exigir rigor periodístic. L’Observatori del Discurs Discriminatori als Mitjans ho recull en el seu anàlisi. 

  • noi esborrant pissarra

    Itinerari transversal: treballem la diversitat cultural

    Amb aquest itinerari plantegem la diversitat cultural com una realitat pròpia de l’actual món globalitzat en què vivim i posem el focus en quina imatge projecten els mitjans de comunicació. 

  • mans manipulant tauleta

    De passaports, identitat i rastre digital

    Habitualment no ens parem gaire a reflexionar sobre com totes les accions que fem a la xarxa deixen un rastre que permet seguir la pista de la nostra activitat, però cal prendre'n consciència. 

  • portada itinerari dos mons una sola realitat

    La identitat digital a través dels itineraris eduCAC

    Us proposem aproximar-vos al concepte d'identitat digital centrant-nos en la configuració de la identitat d’una generació que ha nascut i crescut en un món plenament digital.

  • noia i mòbil

    Penjats del mòbil

    Trajecte amb tren, agafo el mòbil; espero a la consulta del metge, agafo el mòbil; entro a l’ascensor, agafo el mòbil; espero un amic amb qui he quedat, agafo el mòbil; m’estiro al llit per anar a dormir i... agafo el mòbil.

  • imatge d'ordinador amb informació falsa

    Fomentar l’esperit crític per afrontar el món de la postveritat i de les fake news

    Som conscients de la quantitat de notícies falses que ens arriben diàriament? I no només a través de les xarxes socials o de pàgines webs secundàries, de vegades fins i tot publicades per mitjans de renom internacional

  • noies utilitzant càmera

    On trobo imatges o música lliure de drets pel meu audiovisual?

    On podem trobar imatges i/o música lliure de drets? Aquesta és una de les qüestions que més freqüentment té el professorat, per tal de realitzar projectes d’aula que respectin els drets dels creadors i creadores. 

  • senyor amb pantalla per cara i amb pantalla a la ma

    La tecnologia i l’oci digital: reflexionem-hi

    Internet i les innovacions tecnològiques són omnipresents, i ens trobem tots plegats assumint totes les innovacions sense qüestionar-nos massa res. Com ho estem digerint tot això?

  • imatge de noia amb el mòbil i esquitxada per frases de Whatsapp

    Itinerari transversal: treballem la identitat digital

    En aquest itinerari plantegem preguntes que ens ajudin a analitzar què projectem de nosaltres mateixos al món a través de les xarxes, i reflexionem sobre qüestions com les bombolles de filtres. 

  • cames de noia amb mòbil a les mans

    Com parlen les xarxes socials i els mitjans de comunicació del cas de “La manada”?

    És adequat el tractament que fan els mitjans de casos com el de "La manada"? Quin tipus d'informació s'està prioritzant en el relat dels fets? Estem rebent una informació rigorosa o més aviat espectacularitzada?  

  • cartells de publicitat electrònics

    Publicitat en l’era digital: reflexions per a tots els públics

    Sabem identificar els impactes publicitaris que ens arriben diàriament? Des de publicitat a través de youtubers fins l'emplaçament de producte, les possibilitats semblen ser infinites. 

Recursos

  • competències a secundària

    Les competències a eduCAC. Educació Secundària Obligatòria

    Els materials didàctics del programa eduCAC volen ser una eina per cooperar en l’assoliment de les competències bàsiques de l’etapa obligatòria tot oferint oportunitats de millora vinculades amb l’alfabetització en mitjans.

  • competències a primària

    Les competències a eduCAC. Cicle Superior de Primària

    Els materials didàctics del programa eduCAC volen ser una eina per cooperar en l’assoliment de les competències bàsiques de l’etapa obligatòria tot oferint oportunitats de millora vinculades amb l’alfabetització en mitjans. Els materials didàctics adaptats per a Cicle Superior d’Educació Primària són els Projectes d’aula i els Mòduls instrumentals.

  • pal indicant sentit de la marxa

    Orientacions per al professorat

    En què consisteix l'eduCAC? Quins objectius tenen els materials? Com estan pensades les unitats i els itineraris? Quins continguts i competències es treballen? Totes les respostes a les preguntes més habituals les trobareu en aquest document. 

  • càmera enfocant a peus

    Normes i usos de material digital per internet

    Com actuar quan fem una foto i la volem publicar, quan volem utilitzar una foto d'una altra personal o quan detectem que han fet servir una imatge nostra sense permís? Us ho expliquem. 

  • infografia videotrucades

    Reflexions per a un ús responsable de les videotrucades

    Com en tot espai que compartim amb altres persones, en les videotrucades en entorns educatius cal mantenir les normes de respecte i cortesia. Col·laboració amb el Servei Educatiu de l'Alt Empordà.