Back to top

A qui em crec? Propostes didàctiques per n@vegar per l’entorn comunicatiu

FORMACIÓ D'ESTIU 2020

Aquest estiu participem en la 47a edició de l'Escola d'Estiu 2020 en línia del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya (CDL) que, arran de la situació excepcional que suposa la crisi sanitària per la COVID-19, es farà exclusivament en línia. 

Ens trobareu dintre de la secció Aprenentatge amb tecnologies digitals i la inscripció la podreu realitzar des del web del CDL. 

Curs de 20 hores reconegut dins del Pla de Formació Permanent del Departament d'Educació. 

Icona d'una mà apuntant cap avall La formació que us proposem és un taller teoricopràctic on s'experimentaran recursos pràctics per introduir l'educació en comunicació a les aules de secundària, i centrat en el consum informatiu, la infoxicació i la desinformació. També es facilitaran les eines per dur a terme una pràctica audiovisual relacionada amb el gènere informatiu. Un tècnic expert ens guiarà en les fases de preproducció, producció i postproducció d'una peça audiovisual.

Cal assistir al 80% de les hores per obtenir-ne el certificat.  

Icona d'un clip

Dia 1 de juliol. Sessió en temps real de 12 a 14h
Presentació del curs i conferència d'obertura Encontres i desencontres de l'educació mediàtica i l'educació. De què parlem? per part d'Alba Ambròs. Descobrim i aprenem sobre el programa eduCAC: orientacions sobre els diversos tipus de materials existents, objectius i formes d'implementació. El treball per competències a partir dels materials eduCAC. Fem zoom sobre la competència audiovisual. Transferibilitat a l'aula de secundària. 

Icona d'un clip

Dia 2 de juliol.  

Desinformació en temps d'epidèmia. La funció social del periodisme. Gèneres periodístics. Informació i opinió. Com s'elabora una notícia? Les 6W i criteris i elements que han de tenir les peces informatives. L'agenda temàtica dels mitjans i la seva responsabilitat editorial. Informar-se en l'era dels algoritmes i les xarxes socials. Anàlisi de les propostes didàctiques per navegar per l'entorn comunicatiu. De què parlem? 

Icona d'un clip

Dia 3 de juliol. Sessió en temps real de 12 a 14h.

Taller pràctic sobre la preparació d'una notícia, redacció i realització. Introducció a l'editatge de la notícia aplicant un editor simple de dispositius mòbils per part de Pere Arcas. 

Icona d'un clip

Dia 6 de juliol. 

Sobreinformació, infoxicació, desinformació i infoentreteniment. Oportunitats i riscos d'informar-se per internet. Com construeixen fets alternatius els mitjans. A qui em crec? Estem ben informats o entretinguts? Anàlisi de les propostes didàctiques. Fem un decàleg sobre com estar ben informats i ser espectadors crítics

Icona d'un clip

Dies 7 i 8 de juliol. Sessió en temps real de 12 a 14h.

Treball teoricopràctic de redacció i realització d'entrevistes i enquestes per incloure en una peça informativa amb Pere Arcas. Preparació en grup virtual d'una crònica informativa per ser rodada de manera individual atenent les possibilitats de cada participant.

Icona d'un clip

Dia 9 de juliol. Sessió en temps real de 12 a 14h.

Taller d'editatge de la crònica de la peça definitiva per penjar-la al Moodle amb Pere Arcas. 

Icona d'un clip

Dia 10 de juliol. Sessió en temps real de 12 a 14h. 

Aprenem a detectar fake news. Recursos per lluitar contra la desinformació. Visionat crític de les produccions realitzades a partir d'una rúbrica. Valoració final del curs. 

Símbol de 'vist' Entendre el canvi que ha suposat internet en la manera de rebre i interactuar amb la informació i el coneixement. 
Símbol de 'vist' Utilitzar amb autonomia i esperit crític els mitjans de comunicació i les TIC per obtenir, interpretar i elaborar informacions contrastades i opinions. 
Símbol de 'vist' Potenciar una actitud activa a l'hora d'informar-nos i aprendre a fer front a la desinformació i les fake news. 
Símbol de 'vist' Conèixer el procés d'elaboració de la informació i produir una notícia. 
Símbol de 'vist' Ampliar les competències en l'àmbit del llenguatge audiovisual a partir dels continguts apresos. 
Símbol de 'vist' Elaborar un producte audiovisual del gènere informatiu seguint els passos de la preproducció, la producció i l'edició amb la finalitat de fomentar l'esperit crític davant les notícies i informacions. 

 

Els continguts del taller es treballaran a partir de lectures, visionat de vídeos, elaboració d'activitats breus, mostra d'evidències del que s'està aprenent, participació als fòrums de debat i del disseny i elaboració d'una pràctica audiovisual transferible a l'aula de secundària. 

El curs es desenvolupa de l'1 al 10 de juliol, amb sessions virtuals amb connexió en temps real els dies 1, 3, i 7 al 10 de juliol, de 12 a 14h. 

 

Es tindrà en compte el següent:

  • Realització de les activitats breus (20%).
  • Participació en els fòrums de debat (10%).
  • Mostra de les evidències d'aprenentatge sobre la pràctica reflexiva (20%).
  • Preproducció de la peça (20%).
  • Postproducció (10%).

La inscripció la podeu efectuar al web del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya des del 15 de maig de 2020. 

Els cursos estan reconeguts dins del Pla de Formació Permanent del Departament d'Educació i cal assistir al 80% de les hores per obtenir-ne el certificat. Són 20 hores de formació. 

Trobareu les respostes a les preguntes més freqüents de l'Escola d'Estiu 2020 en línia en aquest enllaç

Per a qualsevol dubte sobre el curs no dubteu a contactar-nos: educac@gencat.cat