Back to top

El mòbil, jo i els altres

Dos joves miren els seus mòbils

Actualment, el mòbil s'ha convertit en una extensió de nosaltres mateixos i a través d’ell es donen bona part de les nostres relacions socials. El fem servir per mostrar-nos a les xarxes. Però, què mostrem? Fem postureig? Tot el que fem i diem a les xarxes configura la nostra identitat digital i exposar-nos excessivament pot tenir conseqüències negatives per la nostra vida personal. De la mateixa manera, internet té una gran capacitat d’amplificació i compartir publicacions sobre altres persones pot contribuir a situacions de ciberassetjament. Pensem en els altres abans de reenviar un missatge?

En aquesta unitat didàctica s’ofereixen propostes per treballar, d’una banda, la identitat i la sobreexposició de la intimitat a partir de referents de la comunitat adolescent i de les xarxes socials del propi alumnat. I, de l’altra, l’assetjament escolar o el ciberassetjamentreforçant el sentiment d’empatia i reconeixent els diversos rols que cadascú pot prendre davant d’una situació d’assetjament.

Identificar tots els elements que formen part de la identitat digital pròpia i aliena i prendre consciència de les conseqüències de la sobreexposició, contribuirà a fer un ús responsable del mòbil i a tenir cura de la reputació digital pròpia i aliena.

 

objectiu competencial ud11

àmbits, dimensions i competències ud11

Si cliqueu a la pestanya del costat: "Seqüència d'activitats" podreu veure la descripció de les sessions i activitats proposades.

 


Materials complementaris de la unitat didàctica:

Símbol de 'vist'

SESSIÓ 1 - EL JO I LA XARXA

Activitat 1. L identitat digital
Es reflexiona sobre la identitat digital i la reputació digital a partir del visionat de dos vídeos, un tracta sobre les conseqüències que pot tenir tot allò que es publica a internet en un futur, i l’altre posa el focus en la responsabilitat que tothom té quan publica informació d’una altra persona.

Activitat 2. Explico la meva intimitat al Passeig de Gràcia?
S’identifiquen els consells que dona la influenciadora Juliana Canet per moure’s per les xarxes tenint cura de la pròpia intimitat i la dels altres i es reflexiona sobre el nivell d’intimitat que cadascú manté a les seves xarxes. A partir d’un vídeo d’Unicef, es posa en evidència la capacitat d’amplificació de tot allò que es publica a internet i es reflexiona sobre la sobreexposició del jo.

Símbol de 'vist'

SESSIÓ 2 - ELS MEUS PERFILS A LES XARXES. FAIG POSTUREIG?

Activitat 3. El meu perfil a les xarxes
Es fa una anàlisi sobre allò que es publica i es comparteix a internet a partir de les publicacions pròpies a les xarxes socials.

Activitat 4. #Postureig
A partir de dos vídeos, es reflexiona sobre què se sent o què es busca amb la publicació de continguts a les xarxes socials i es tracta la qüestió del postureig.

Símbol de 'vist'

SESSIÓ 3 - ELS ALTRES I JO

Activitat 5. Totes les bromes fan gràcia?
Es plantegen els límits de l’humor i la diferència entre una broma i un cas d’assetjament o ciberassetjament. Es posa el focus en el paper que poden jugar els testimonis de la situació i en la responsabilitat individual a l’hora de decidir què es mira, comparteix i reenvia a través de les xarxes socials. Es visualitza també un cas de prevenció i s’escriuen accions per prevenir el ciberassetjament.

Símbol de 'vist'

SESSIÓ 4 - LA MEVA IDENTITAT DIGITAL

Activitat 6. És l'hora de comprometre'm a les xarxes
Es fa un seguiment personal de la pròpia identitat digital en alguna xarxa social, durant un mes, i s’elabora un portafolis o carpeta digital d’aprenentatge amb tota la informació recollida.  

Símbol de 'vist'

SESSIÓ 5 - CIBERASSETJAMENT

Activitat 7. El senyor indiferent i l'empatia
Es practica i posa en valor l’empatia a través de la visualització de dos vídeos i d’una pràctica en parelles sobre l’escolta activa.   

Activitat 8. Donem veu a víctimes, assetjadors i testimonis
A partir del reportatge Bullying, del programa ’30 minuts’ de TV3, s’analitzen diversos casos d’assetjament des de totes les perspectives possibles i es reflexiona sobre els tòpics més generalitzats, sobre els rols i les accions de canvi.

Activitat 9. Reflexions sobre l’assetjament
Es consensuen possibles solucions col·lectives per prevenir o acabar amb l’assetjament i/o el ciberassetjament, dins i fora del centre educatiu.

Cada sessió està pensada per una durada aproximada de dues hores. 

Materials complementaris de la unitat didàctica:

Xarxes socials: riscos i potencials per als infants i adolescents

El psicòleg Jordi Bernabeu parla sobre les oportunitats i els riscos que tenen les xarxes socials pels adolescents. La conferència té una durada de 50 minuts.
Aplicació: per reforçar el marc teòric.

Les xarxes socials - 69 raons

Vídeo del programa ’69 raons’. És un programa valencià, de divulgació sobre educació sexual i afectiva, dirigit a adolescents.
Aplicació: per ampliar la 5a sessió, en relació als comportaments abusius a les xarxes introduint també la perspectiva de gènere.

Merlí - Redes sociales

Fragment d'un capítol de la sèrie Merlí, en el que el professor planteja perquè algunes persones tenen la necessitat de mostrar sempre tot allò que fan a les xarxes socials.
Aplicació: per complementar les activitats de la 2a sessió, que tracten sobre el postureig.

Juliana Canet i les xarxes socials

Què pengem a les xarxes socials? Som conscients que tothom té accés a la informació que compartim? La youtuber Ànima lliure dona el seu parer.
Aplicació: es proposa la visualització d'aquest vídeo a la 1a sessió per reflexionar sobre com actuem a les xarxes socials.

Juliana Canet i les relacions a la xarxa

Sabem amb qui ens relacionem a la xarxa? La instagramer i youtuber Ànima lliure dóna el seu parer.
Aplicació: es proposa la visualització d'aquest vídeo amb l'alumnat a la 1a sessió per reflexionar sobre com actuem a les xarxes socials.

Assetjament

Vídeo del Consell de l’Audiovisual de Catalunya amb recomanacions per fer un bon ús d’internet, tot posant el focus en la prevenció de l’assetjament.
Aplicació: Aquest recurs pot complementar la 3a sessió, per contribuir a consolidar els conceptes treballats.