Back to top

Què t'hi jugues?

nen jugant amb auriculars

La presència dels videojocs a la nostra societat ha augmentat fins arribar a un lloc privilegiat de l’oci. Segons un estudi de l’Asociación Española de Videojuegos, el 40% de la població adulta juga a videojocs i en el cas de la població adolescent i jove, aquest percentatge arriba a un 90%. A més, les persones joves dediquen una mitjana setmanal de 6,5 hores a jugar. 

Així doncs, els videojocs són una font de diversió i també d'aprenentatge, però de vegades inclouen mecanismes com ara les caixes de recompensa (loot boxes) que comparteixen moltes similituds amb els mecanismes dels jocs d'atzar, i que es troben a l'abast d'infants i joves. Les loot boxes actuen com les màquines escurabutxaques, és a dir, utilitzen patrons de reforç aleatoris que activen la dopamina, i poden generar un procés addictiu. 

En aquest context, el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), a través del programa eduCAC, la Unitat de Joc Patològic de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) i l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL), ha dut a terme un projecte de col·laboració durant el curs escolar 2021-2022 amb l'objectiu de:

  • promoure un ús saludable i un consum crític dels videojocs;
  • prevenir i identificar conductes problemàtiques relacionades amb els jocs d’atzar en línia. 

La unitat didàctica Què t'hi jugues? és el resultat d'aquest projecte que ha comptat amb l'assessorament científic de la Unitat de Joc Patològic de l’Hospital Universitari de Bellvitge i la participació de l'Institut Bellvitge i l'Escola Virolai, de Barcelona. Es va concebre a partir de les competències de l'àmbit de Cultura i valors ètics del currículum de secundària de la LOMCE. No obstant això, a partir de les observacions dels docents que han participat en el pilot s'han identificat els vectors, les competències clau i la matèria del currículum LOMLOE des d'on es poden abordar actualment les propostes didàctiques (els trobareu a la fitxa tècnica de la unitat). 

 

mapa de la unitat

Materials complementaris de la unitat didàctica:

Les propostes didàctiques plantegen situacions d'aprenentatge i prenen com a punt de partida l'experiència i l'expertesa de l'alumnat per aconseguir que, a partir de la seva realitat, reflexioni i prengui consciència del funcionament social i psicològic i dels jocs d'atzar en línia amb la finalitat de fer un consum responsable i crític de l'entreteniment.  

Vector 5. Ciutadania democràtica i consciència global
La promoció d'una ciutadania democràtica, crítica i compromesa i amb consciència global és clau per compartir mirades, desmuntar prejudicis i afrontar amb garanties els reptes i oportunitats que ofereix el mon hiperconnectat i global actual. 

 

Competències clau  
Competència digital (CD) CD4. Identifica riscos i adopta mesures en usar les tecnologies digitals per protegir els dispositius, les dades personals, la salut i el medi ambient i per prendre consciència de la importància i la necessitat de fer un ús crític, legal, segur, saludable i sostenible d'aquestes tecnologies. 
Competència ciutadana (CC) CC1. Analitza i comprèn idees relatives a la dimensió social i ciutadana de la seva pròpia identitat, així com als fets socials, històrics i normatius que la determinen, demostrant respecte per les normes, empatia, equitat i esperit constructiu en la interacció amb els altres en diferents contextos socioinstitucionals. 
Competència ciutadana (CC) CC3. Comprèn i analitza problemes ètics fonamentals i d'actualitat, considerant críticament els valors propis i aliens, i desenvolupant els seus propis judicis per afrontar la controvèrsia moral amb actitud dialogant, argumentativa, respectuosa i oposada a qualsevol tipus de discriminació o violència --incloent-hi la violència masclista, LGBTI-fòbica, racista o capacitista-- o fonamentalisme ideològic. 

 

Educació en Valors Cívics i Ètics
Competència específica 2 | Integrar de forma crítica normes i valors cívics i ètics i actuar i interactuar a partir del reconeixement de la seva importància en la regulació de la vida individual i comunitària, per aplicar-los de forma efectiva i justificada en diferents contextos per promoure una convivència pacífica, respectuosa, democràtica i compromesa amb el bé comú i una societat inclusiva
Competència específica 3 | Integrar i avaluar les relacions sistèmiques entre l'individu, la societat i la natura i l'ecodependència de les activitats humanes, mitjançant la identificació i l'anàlisi de problemes ecosocials de rellevància, per desenvolupar hàbits i actituds èticament compromeses amb l'assoliment d'un estil de vida sostenible. 

Materials complementaris de la unitat didàctica:

Símbol de 'vist'

PRIMERA PART | VIDEOJOCS

Activitat 1. Compartim els nostres videojocs i els classifiquem. 
Es proposa fer una anàlisi per detectar quins són els coneixements previs relacionats amb l'ús responsable i saludable dels videojocs. 

Activitat 2. Tot el que aprenc quan jugo. 
A partir de l'Ellie del videojoc The Last of Us es proposa a l'alumnat que reflexioni sobre les seves pròpies fortaleses i debilitats. 

Activitat 3. Les gamers també existeixen. 
S'analitzen continguts de noies gamers per aprendre a identificar estereotips de gènere en l'àmbit dels videojocs. 

Activitat 4. Jugo sense parar?
S'analitzen continguts de noies gamers per aprendre a identificar estereotips de gènere en l'àmbit dels videojocs. 

Activitat 5. Les loot boxes no són cap ganga
Es proposa que l'alumnat faci un registre durant una setmana de les hores que dedica als videojocs per reflexionar sobre la gestió del temps. 

Activitat 6. Les plataformes de videojocs, són segures? 
Es proposa descriure i comprar plataformes o webs sobre videojocs per tal de detectar-hi elements relacionats amb la seguretat i la credibilitat de la informació. 

Activitat 7. Què hi ha darrere dels videojocs?
Identificar perfils professionals relacionats amb el món dels videojocs. 

Activitat 8. Tornem al principi 
Tornem a respondre la taula inicial després d'haver fet les activitats anteriors per comparar les respostes. 

Símbol de 'vist'

SEGONA PART | L'ATZAR

Activitat 9. L'atzar i la màgia 
Experimentem i reflexionem sobre l'atzar i la màgia a partir del joc amb els daus i els trucs del Mago Pop. 

Activitat 10. I a mi, quan i quant em tocarà?
Experimentem amb un simulador de jocs d'atzar per evidenciar estadísticament les probabilitats d'aconseguir un premi important. 

Activitat 11. Qui juga a pòquer?
L'experiència d'un jugador de pòquer molt jove i la perspectiva d'una persona amb un trastorn per joc són el punt de partida per parlar de l'autocontrol i les addicions. 

Activitat 12. Que no te la colin els tipsters!
Aprenem a identificar els mecanismes que fan els tipsters (pronosticadors d'apostes esportives) a partir de l'anàlisi de les seves declaracions. 

Activitat 13. Tornem al principi 
Tornem a respondre la taula inicial després d'haver fet les activitats anteriors per comparar les respostes. 

Símbol de 'vist'

TERCERA PART | JA SABEM JUGAR RESPONSABLEMENT! 

Activitat 14. Ens parla l'Outconsumer
Reflexió sobre les causes de les addiccions i els senyals per poder detectar situacions d'abús a partir d'un vídeo del Roc Massaguer, periodista, youtuber, jugador i expert en videojocs. 

Activitat 15. Ho explico en un podcast 
Producte final: fer un podcast per explicar les conclusions finals a partir de les activitats. 

Activitat 16. Som gamers i casters. Enregistrem una partida 
Producte final: narrar una partida multijugador en grup. 

Símbol de 'vist'

SESSIÓ EXTRA | PER SABER-NE MÉS!  

Activitat. OXO i PONG. Saps qui són? Una mica d'història dels videojocs
Conèixer l'origen dels videojocs per poder comparar-los i reflexionar. 

Activitat. La narrativa dels videojocs
Aprendre a identificar els elements de la narrativa en un relat audiovisual per aprendre els elements necessaris per crear un relat. 

Activitat. Preparem un campionat d'e-sports a l'escola
Fem un treball en grup que inclogui redactar les bases d'un concurs de videojocs que tindrà lloc a l'escola. L'objectiu és la prevenció i la promoció de la salut i de bons hàbits. 

 

Materials complementaris de la unitat didàctica:

proposta curta activitat

 

proposta curta activitat

Materials complementaris de la unitat didàctica:

Ludica.cat

Mitjà especialitzat en videojocs de referència en català. El seu àmbit de cobertura d'esdeveniments i notícies és Catalunya i, sobre tot, Barcelona.
Aplicació: adreçat a alumnat i a professorat poc familiaritzat amb els videojocs.

Dones i videojocs

Peça de l'InfoK on nens i nenes parlen de les característiques que han de tenir els personatges femenins als videojocs per trencar estereotips.
Aplicació: anàlisi dels estereotips en els videojocs.

Los videojuegos gustan a todo el mundo

Gina Tost explica en el seu canal de YouTube perquè li agrada jugar a videojocs, i perquè a tots ens agrada jugar.
Aplicació: reflexió sobre el paper cultural i social dels videojocs.

Conversa i sessió de joc amb Gris

L'especialista en videojocs Outconsumer i el creador del videojoc Gris, Conrad Roset, conversen sobre el procés de creació de Gris mentre un jugador juga en directe.
Aplicació: reflexió sobre les professions relacionades amb els videojocs i el procés de creació.

September 12th

Revisió del videojoc dissenyat després de la guerra dels EEUU contra Irak amb l'objectiu d'oferir un discurs crític al respecte.
Aplicació: reflexió sobre el valor dels videojocs com a eina de transformació.

Quines són les noves professions dels e-sports?

Max Dalmau, professor d'universitat i propietari de l'equip d'e-sports Wizard, parla de les noves professions lligades amb els videojocs.
Aplicació: conèixer els perfils professionals que hi ha darrere dels videojocs.