Back to top

Què t'hi jugues?

nen jugant amb auriculars

La presència dels videojocs a la nostra societat ha augmentat fins arribar a un lloc privilegiat de l’oci. Segons un estudi de l’Asociación Española de Videojuegos, el 40% de la població adulta juga a videojocs i en el cas de la població adolescent i jove, aquest percentatge arriba a un 90%. A més, les persones joves dediquen una mitjana setmanal de 6,5 hores a jugar. 

D’altra banda, els jocs d’atzar amb diners s’han convertit en una preocupació social. A l’Estat espanyol, l’any 2020 la indústria del joc en línia (apostes esportives i d’altres) es va gastar 202 milions d’euros en publicitat, més de 197 milions en promocions i prop de 66 milions en patrocinis que redirigeixen les persones usuàries cap a webs d’apostes esportives a través de baners.

En aquest context, el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), mitjançant el programa eduCAC, la Unitat de Joc Patològic de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) i l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL), ha engegat un projecte de col·laboració amb l’objectiu de promoure un ús saludable i un consum crític dels videojocs, i per prevenir i identificar conductes problemàtiques relacionades amb videojocs i jocs d’atzar en línia. El projecte tindrà com a eix la implementació a l’aula de la unitat didàctica dissenyada ex professo Què t’hi jugues?, adreçada a l’alumnat de 3r i 4t de l’ESO, i es durà a terme en dos centres educatius a partir del segon trimestre del curs 21/22.

La unitat didàctica ha estat concebuda per treballar els continguts principals dels videojocs, els jocs d’atzar en línia i l’educació mediàtica a partir de les competències de l’àmbit cultura i valors ètics i tutoria del currículum de secundària. La versió que publiquem encara no inclou la guia de programació seqüenciada, però us relacionem a sota els àmbits, les competències i els continguts clau que justifiquen el disseny de les propostes didàctiques.

Les activitats didàctiques prenen com a punt de partida l’experiència i l’expertesa de l’alumnat per aconseguir que, a partir de la seva realitat, reflexioni i prengui consciència del funcionament social i psicològic dels videojocs i els jocs d’atzar en línia amb la finalitat de fer un consum responsable i crític de l’entreteniment.

Durant el pilotatge, l’HUB-IDIBELL estudiarà els hàbits de joc social, problemàtic i patològic en adolescents, amb l’objectiu d’avaluar la funcionalitat i l’eficàcia del programa d’intervenció.

Un cop fet el pilotatge:

  • la Unitat de Joc Patològic de l’HUB-IDIBELL publicarà les dades i en farà una avaluació. 
  • la UD Què t’hi jugues? s’incorporarà de nou a la pàgina web del programa eduCAC amb les modificacions i les observacions dels docents que participin en la prova pilot

Posem a la disposició de totes les persones docents la unitat didàctica Què t’hi jugues?, així com algunes propostes per fer-ne un tastet en una o dues sessions amb l’objectiu de copsar la vostra opinió. Estem oberts als vostres suggeriments i aportacions, que ens ajudaran a ajustar i adaptar els continguts a la realitat de les aules. 

Esperem que sigui del vostre interès! 

(actualitzat a desembre de 2021)

 

dimensio personaldimensio sociocultural

 

thelastofustempsilootboxesqueensapsdelsgamersapostem